Rozwiązania stworzone przez gliwicką spółkę Flytronic zostały doceniona przez NATO Support and Procurement Agency. Agencja wsparcia i zamówień obronnych Sojuszu Północnoatlantyckiego NSPA po długim i dokładnym sprawdzeniu producenta i samego systemu wzięła za niego odpowiedzialność i bezpośrednio za pomocą odpowiednich procedur oferuje zainteresowanym państwom.
FlyEye – wyjaśnijmy – to bezzałogowy system powietrzny, którego elementem są lekkie, startujące z ręki i lądujące automatycznie bezzałogowe samoloty wielozadaniowe. Może być używany do zadań rozpoznania obrazowego, akustycznego, radiolokacyjnego, pomiarowego i sygnaturowego, także jako latający przekaźnik radiowy oraz wyspecjalizowany środek transportu małych i wrażliwych ładunków. System był już wykorzystywany w warunkach bojowych przez Siły Zbrojne RP podczas misji zagranicznych.
Możliwości systemu
System składa się z naziemnej stacji kontroli lotu, stacji analizy danych, anten, kilku (liczba jest zależna od potrzeb zamawiającego) bezzałogowych platform latających z różnym wyposażeniem (na przykład w głowice obserwacyjne, zestawy mikrofonów lub radioprzekaźniki, zwiększające nawet stukrotnie zasięg łączności radiowej) oraz trenażera ze zdolnością do syntetyzowania wideo. System może być przewożony na pojazdach lub transportowany przez dwuosobową obsługę w specjalnie zaprojektowanych plecakach.
Bezzałogowy samolot o masie startowej 11 kilogramów startuje z ręki operatora. Nie wymaga żadnej dodatkowej infrastruktury, może zostać użyty w dowolnym miejscu i czasie. Po wykonaniu misji automatycznie ląduje w wyznaczonym miejscu. Bezzałogowce mogą operować w dzień i w nocy, nawet przy skrajnie niesprzyjających warunkach atmosferycznych, przy silnym wietrze, wysokich i niskich temperaturach oraz wysokiej wilgotności. FlyEye może działać przy zakłóceniach lub braku dostępu do systemu nawigacji satelitarnej GPS. Bezzałogowiec może latać po zaplanowanej trasie, być kierowany w trybie ręcznym lub działać automatycznie w trybie konwoju, gdzie nadzoruje teren i wykrywa zagrożenia dla nadzorowanych pojazdów.
FlyEye w wojskach specjalnych
FlyEye został zintegrowany z opracowanym przez Grupę WB systemem zarządzania walką Topaz. Pozwala to na natychmiastowe przekazanie obrazu z systemu bezzałogowego do dowolnych pojazdów Wojska Polskiego, między innymi wozów bojowych lub samobieżnych zestawów artyleryjskich i rakietowych. Wielozadaniowy FlyEye znajduje się w służbie Wojsk Specjalnych, Wojsk Lądowych i – od niedawna także Wojsk Obrony Terytorialnej. Dostarczone do Straży Granicznej FlyEye używane są do codziennego monitorowania granic kraju. Systemy trafiły także do polskich instytucji związanych z bezpieczeństwem państwa.
Dodajmy, że FlyEye to produkt polski i wytwarzany w kraju. Prawa intelektualne do systemu ma Grupa WB, której współwłaścicielem jest Polski Fundusz Rozwoju. (źródło: Grupa WB)
Nie przeocz
Bądź na bieżąco i obserwuj
