Sieć partnerska GetHero i portal APYnews zapytały 104 polskich youtuberów o ich zarobki. Główną tematyką badanych kanałów są gry komputerowe (47 proc.), oprócz tego przebadano również osoby prowadzące kanały związane ze stylem życia (29 proc.) oraz rozrywką (24 proc.).
**ZOBACZ TEŻ: _
Znani białostoczanie. Oto twarze znane w całej Polsce_**

Okazuje się, że AdSense, czyli system polegający na zarabianiu na reklamach wyświetlanych podczas filmów, jest główną formą zarobku dla 96 proc. youtuberów. 75 proc. z badanych twórców czerpie dochody z lokowania produktu, a 69 proc. z z imprez, na których się pojawiają. Kolejnym źródłem zarobku są transmisje na żywo, które prowadzi 45 proc. przepytanych twórców. 30 proc. z nich posiada również własny sklep internetowy.
Średni miesięczny zarobek zbadanych twórców video, bez uwzględnienia dochodów z wspomnianego programu AdSense, wynosił aż 9181 złotych! Natomiast średni maksymalny zarobek za jednorazową współpracę z marką wyniósł 29 287 złotych.
Ponad połowa (53 proc.) YouTuberów zarabia miesięcznie od tysiąca do pięciu tysięcy złotych. Aż 17 proc. badanych otrzymuje wynagrodzenie większe niż 10000 złotych miesięcznie. 10 proc. ankietowanych zarabia miesięcznie ponad 25000 złotych. Są to ogromne kwoty jak na polskie warunki.
SPRAWDŹ: Białystok na YouTube w 2001 roku, GTA na ulicach miasta i wiele więcej
Najbardziej dochodowa jest kategoria filmów "lifestyle". Osoby, które tworzą filmy o tej tematyce zarabiają średnio ponad 13 tysięcy złotych, mając jednocześnie średnio 360 tysięcy widzów. Youtuberzy, którzy robią filmy o grach komputerowych średnio zarabiają o wiele mniej, bo 6625 złotych, mając przy tym średnio 387 tysięcy subskrypcji. Teoretycznie, jeśli chcielibyśmy otrzymywać honorarium w wysokości ponad 7 tysięcy złotych, musielibyśmy mieć kanał, który obserwuje ponad 250 000 widzów.
Badanie przeprowadzone przez apynews.pl i sieć partnerską GetHero odbyło się telefonicznie, za pomocą e-maili, a także podczas rozmowy z youtuberami. Twórcy video zostali wybrani do badania na zasadzie różnorodności w przedziale posiadanych widzów. Kliknij w galerię zdjęć, aby zobaczyć cały raport.
OBEJRZYJ: 60 Sekund Biznesu: Zakaz handlu a zakupy w sieci
