Inwestycje za ponad 40 mln zł dla branży rowerowej uruchomiono na Podkarpaciu. W ciągu doby powstanie 1,5 tys ram rowerowych

Maciej Badowski
Do tej pory ramy używane przez większość producentów rowerowych produkowane były poza Europą, a czas od ich zamówienia do otrzymania trwał do 180 dni.
Do tej pory ramy używane przez większość producentów rowerowych produkowane były poza Europą, a czas od ich zamówienia do otrzymania trwał do 180 dni. AG motors
1,5 tys sztuk ram rowerowych oraz 4 tys obręczy kół rowerowych wyprodukowanych w ciągu doby. Na Podkarpaciu zostały uruchomione dwie inwestycje, które mają się przyczynić do przełomu w branży rowerowej w Polsce i w Europie. Wartość inwestycji wynosi ponad 40 mln zł. Z tego 70 proc. zostało dofinansowane ze środków Unii Europejskiej- mówi AIP ekspert.

- Jeszcze kilkanaście lat temu produkcja ram rowerowych znajdowała się w Polsce. Owszem były to ramy stalowe. Były to duże zakłady, które podjęły ten temat i produkowały rowery- tłumaczy w rozmowie z AIP Wiesław Marek, prezes zarządu AG Motors.- W późniejszym okresie ze względu na koszty wytworzenia ramy, a przede wszystkim koszty materiałowe dużo łatwiej było przenieść całą produkcję do Azji, gdzie można było kupić całą ramę w cenie materiałów, które trzeba byłoby kupić w Polsce. Cała technologia została tak jakby wywieziona do Azji- mówi.

Ekspert zaznacza, że w tej chwili zauważalny jest powrót z produkcją do kraju, który został spowodowany przez dwa czynniki. - Jest to niestabilny kurs walut, który ma niebotyczny wpływ na cenę ramy oraz to, że w tym momencie możemy podnieść jakość. Azjaci, żeby utrzymać swój standard cenowy muszą na czymś zaoszczędzić, a bardzo często oszczędzają na materiałach- wyjaśnia Marek.

Otwarte 7 sierpnia Centrum Badawczo-Rozwojowe, zdaniem przedstawicieli firmy, wpisuje się w ideę przemysłu 4.0. Najważniejszym projektem tworzonym przez specjalistów firmy jest nowatorska konstrukcja ramy rowerowej, która w całości będzie produkowana w Polsce.

- W Polsce w tej chwili nikt na masową skalę nie produkuje ram. Tylko w Portugalii znajduje się jedna fabryka, która podjęła się tego wyzwania. Jednak proces uruchomienia produkcji trwa tam już bardzo długo, a my jesteśmy następni- wyjaśnia ekspert.

Wyposażona w najnowocześniejszy park technologiczny produkcja AG Motors pozwala skutecznie wdrażać założenia opracowane przez projektantów i konstruktorów w Centrum Badawczo-Rozwojowym. Dzięki wykorzystaniu przy produkcji technologii haptycznej, czyli mechanicznego komunikowania się z użytkownikami za pomocą zmysłu dotyku przy użyciu zmieniających się sił, wibracji i ruchów, inżynierowie mogą uzyskać pełną komunikację człowieka z maszyną, w wyniku czego możliwe jest wytworzenie dowolnego kształtu.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zautomatyzowana linia produkcyjna i park maszynowy są w stanie osiągać wysoką wydajność w ciągu doby, nie tylko jeśli chodzi o produkcję ram, ale również o pozostałe elementy takie jak np. obręcze kół rowerowych.

- Pełna wydajność, czysto matematyczna, wynosi 1,5 tys ram na dobę. Natomiast jeżeli chodzi o obręcze rowerowe, to jest to 4 tys na dobę- mówi Marek.

- Otwarcie tych dwóch innowacyjnych inwestycji dla nas ma ogromne znaczenie. Przede wszystkim zmienia to sytuację biznesową oraz daje dodatkowe korzyści wymierne- wyjaśnia AIP Grzegorz Grzyb, wiceprezes Arkus&Romet.- Mam tu na myśli szybkość realizacji zamówień, czas dostaw, logistyka oraz zupełnie nowa, wyższa jakość produktu, która może być weryfikowana u nas na miejscu. Co najważniejsze, wszystko to co wymieniłem, pozytywnie wpłynie na ostateczna cenę produktu- podsumowuje.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Największy atak Rosji na Charków od początku wojny. Są ofiary

Największy atak Rosji na Charków od początku wojny. Są ofiary

Wystartowały KultURalia! Tak w piątek bawili się studenci w Rzeszowie

Wystartowały KultURalia! Tak w piątek bawili się studenci w Rzeszowie

Wróć na i.pl Portal i.pl