To już 25. miesiąc z rzędu nieprzerwanej poprawy i najwyższy kwietniowy rezultat na przestrzeni ubiegłych lat. Cała grupa samochodów urosła o 11,3% w porównaniu rok do roku i skurczyła się o 20,1% do poprzedniego miesiąca. Należy podkreślić, że spadek miesiąc do miesiąca będzie znacznie płytszy (-3,3%) jeśli przeliczymy rejestracje na dni robocze, których w kwietniu było tylko 19 a w marcu 23.
Skumulowany rezultat od początku roku – 184 882 szt. jest wyższy o 16,7% niż o tej samej porze w ub.r. Wzrost wypracowały zarówno samochody osobowe jak i dostawcze. W pierwszej grupie zanotowaliśmy po czterech miesiącach wynik wyższy o 18,8% w skali roku. Wśród dostawczych po kwietniu br. skumulowany rezultat nieznacznie przewyższa o 1,1%, wyniki tej grupy w analogicznym okresie ub.r.
motofakty.pl
W grupie samochodów osobowych w kwietniu 2017 r. zarejestrowano 39 476 sztuk. W całej grupie samochodów osobowych w ostatnim miesiącu zarejestrowano 47 samochodów elektrycznych w tym z napędem hybrydowym Plug-in czyli dokładnie tyle samo co rok wcześniej oraz 1424 hybrydy (+66,7% r/r). Marki popularne zajęły 86,9% rynku, 34,3 tys. szt. Tempo wzrostu tej grupy wyniosło 13% i dyktuje tempo rozwoju całego rynku. Marki premium, znowu były dużo bardziej dynamiczne (+24,7%), ale przypadło na nie 13% rynku. W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w kwietniu br. według przybyło 4 866 sztuk nowo zarejestrowanych pojazdów.
Kto liderem?
W kwietniu 2017 r Skoda bezdyskusyjnie uplasowała się na pierwszym miejscu, po rejestracji 4809 samochodów, o 7,6% więcej niż rok wcześniej. Wypełniła 12,2% rynku. Nie oddała pierwszeństwa w żadnej z grup klientów ani wśród nabywców indywidualnych ani wśród instytucjonalnych. Za nią Toyota osiągnęła 4 423 szt. w tempie 23,9% i zajęła udział 11,2%. Na trzeciej pozycji w ogólnym rankingu, bez zmiany zamknął miesiąc Volkswagen wydając 3 782 samochody (+23%). Skupił 9,6% rynku. Opel niezagrożenie utrzymał czwarte miejsce. Rejestracje tej marki wyniosły 2 954szt. (+3,4%), co dało jej 7,5% udział. Na piątej pozycji Ford po rejestracji 2 425 szt. (+17,7%; 6,1% udz.). Renault otworzył drugą piątkę z liczbą 2 249szt. nowych rejestracji (+11,2%; 5,7% udz.)
W ogólnym rankingu modeli, w kwietniu 2017r. pierwsze miejsce wywalczyła Astra (1 453; +30,8%). Podniosła swoją lokatę o dwie pozycje w porównaniu do sytuacji sprzed roku i o 3 w porównaniu do sytuacji sprzed miesiąca. Następne miejsce utrzymała Octavia (1 384; -1,1%) a trzecie Fabia (1 382; +11,3%). Za nią znalazła się Auris (1 250; +13,9%) i Golf (1 128; +16,6%).
Klienci indywidualni najchętniej wybierali Skody, Toyoty i Ople. Wśród modeli w tej grupie dominował Opel Astra, Skoda Fabia oraz Toyota Yaris. Nabywcy instytucjonalni najchętniej w kwietniu decydowali się na Skody, Toyoty i Volkswageny. Wśród modeli w tej grupie najpopularniejsza okazała się Skoda Octavia, za nią Opel Astra oraz Toyota Auris.
Ile nowych aut zarejestrowano w 2017 roku?
Od początku roku zarejestrowano 165 408 nowych samochodów osobowych o 18,8% więcej niż w ciągu czterech pierwszych miesięcy ub.r. W grupie nabywców indywidualnych nowe rejestracje wyniosły od początku roku 56,6 tys. szt. (+11,7%). Ich udział w rynku obniżył się w skali roku i wyniósł 34,2% podczas, gdy rok wcześniej wynosił 36,4%. Na pierwszym miejscu po kwietniu, kolejność marek taka sama, jak rok wcześniej, jak i po I kwartale br. Pierwsza jest Toyota (8 378; +22,4%), drugi Opel (6 584; +10,9%). Trzecia jest Skoda (6 219; +19,3%). Następny w rankingu jest Volkswagen (4 605; +16,9%) i za nim Kia (3 791; -1,3%). Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych w b.r. jest Astra (2506), która wzmocniła się w skali roku o 16%. Następny jest Yaris (2194; -7%). Dalej Fabia (2 144; +12,8%) i Auris (1 700; +14,1%). Corsa mimo wysokiej dynamiki, jest piąta (1 549; +22,3%).
Do firm rejestrujących na regon dostarczono w ciągu pierwszych czterech miesięcy roku 108,8 tys. szt. czyli o 22,9% więcej niż przed rokiem (+20,3 tys. szt.). Udział tej grupy klientów sięgnął 65,8% wobec 63,6% przed rokiem. Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Skupiły one 44,9% całego rynku (68,3% w rejestracjach tylko nabywców instytucjonalnych). Były one zdecydowanie bardziej dynamiczne niż cały rynek a także niż nabywcy instytucjonalni ogółem. Ich wzrost wyniósł 30% w skali roku.
motofakty.pl
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych od początku roku pierwsza piątka marek była dokładnie taka sama jak o tej porze ub.r. Pierwsza Skoda (14 465; +16,9%), drugi Volkswagen (12 200; +28%). Trzecia jest Toyota (11 257; +36,9%). Następny w rankingu jest Ford (8 238; +19,9%) i za nim Opel (6 391; +18,9%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych w b.r. jest Octavia (5019), która wzmocniła się w skali roku o 9,8%. Następna jest Fabia (4204; + 26,6%). Dalej Golf (3 687; +16,6%) i dynamiczny Focus (3 156; +35,2%). Astra mimo wysokiej dynamiki, jest piąta (3 124; +29,4%).
Najczęściej wybierane modele aut przez klientów indywidualnych w kwietniu 2017
Pozycja | Model | Ogółem (kwiecień 2017) | Udział % | Ogółem (kwiecień 2016) | Udział % | Zmiana % r/r | Zmiana poz r/r |
1 | Opel Astra | 483 | 4,3% | 440 | 4,1% | 9,8% | 0 |
2 | Skoda Fabia | 452 | 4,0% | 379 | 3,5% | 19,3% | 1 |
3 | Toyota Yaris | 382 | 3,4% | 385 | 3,6% | -0,8% | -1 |
4 | Dacia Duster | 376 | 3,3% | 334 | 3,1% | 12,6% | 0 |
5 | Fiat Tipo | 375 | 3,3% | 201 | 1,9% | 86,6% | 7 |
6 | Toyota Auris | 311 | 2,8% | 292 | 2,7% | 6,5% | -1 |
7 | Skoda Rapid | 310 | 2,8% | 202 | 1,9% | 53,5% | 4 |
8 | Skoda Octavia | 224 | 2,0% | 270 | 2,5% | -17,0% | -2 |
9 | Opel Corsa | 223 | 2,0% | 234 | 2,2% | -4,7% | 0 |
10 | Suzuki Vitara | 218 | 1,9% | 163 | 1,5% | 33,7% | 7 |
11 | Opel Mokka | 215 | 1,9% | 245 | 2,3% | -12,2% | -3 |
12 | Toyota C-HR | 213 | 1,9% | 0 | 0% | ||
13 | Kia Sportage | 208 | 1,8% | 264 | 2,5% | -21,2% | -6 |
14 | Volkswagen Golf | 202 | 1,8% | 177 | 1,7% | 14,1% | 2 |
15 | Hyundai Tucson | 200 | 1,8% | 197 | 1,8% | 1,5% | 0 |
16 | Hyundai I20 | 181 | 1,6% | 114 | 1,1% | 58,8% | 11 |
17 | Dacia Sandero | 165 | 1,5% | 147 | 1,4% | 12,2% | 3 |
18 | Renault Clio | 164 | 1,5% | 217 | 2,0% | -24,4% | -8 |
19 | Toyota Corolla | 162 | 1,4% | 135 | 1,3% | 20,0% | 4 |
Renault Captur | 162 | 1,4% | 91 | 0,9% | 78,0% | 16 | |
Razem 1-20 | 5 226 | 46,41% | 4 487 | 41,99% | 16,5% | ||
Pozostałe | 6 035 | 53,59% | 6 198 | 58,01% | -2,6% | ||
Razem | 11 261 | 100% | 10 685 | 100% | 5,4% |