Spis treści
Koniec problemów z dostępnością aut?
Aktualne dane wskazują, że poważne problemy z dostępnością aut zostały już rozwiązane, a czas oczekiwania na nowy samochód powraca do stanu sprzed kilku lat, jednocześnie rośnie liczba rejestracji pojazdów. Eksperci Automarket.pl powołując się na dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, podają, że w styczniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce ponad 35 tys. sztuk nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 20 proc. w ujęciu r./r. Jednocześnie podkreślają, że to szósty miesiąc z rzędu, kiedy liczba rejestracji jest większa niż rok wcześniej i jednocześnie pierwszy tak dobry początek roku od stycznia 2020 roku.
Eksperci spodziewają się wzrostu sprzedaży aut elektrycznych i w segmencie premium
Obecnie można zaobserwować dwa trendy związane ze sprzedażą samochodów. Pierwszy związany jest z koniecznością przejścia na napędy zeroemisyjne do 2035 roku. Wpływa bezpośrednio na rozwój technologii i gamy elektrycznych modeli marek, a w konsekwencji powoduje wzrost zainteresowania takimi autami.
Drugi trend, jak wyjaśniono, wynika ze wzrostu cen wszystkich samochodów i wstrzymaniu przez producentów produkcji najmniej dochodowych modeli niższych segmentów.
– Drożejąca oferta aut „ze średniej półki” przekłada się na zwiększone zainteresowanie klasą premium (według SAMAR wzrost sprzedaży w roku 2022 o 3,5 proc. względem 2021). W związku z tym na odbiór samochodów elektrycznych oraz modeli wyższego segmentu prawdopodobnie będziemy musieli poczekać dłużej – podają eksperci Automarket.pl.
Ceny aut w górę
Jak zauważają, w tym roku dostępność samochodów będzie mniejszym kłopotem niż rosnące ceny aut nowych, mające przełożenie również na rynek wtórny. Drożejące podzespoły, większe koszty produkcji, a w końcu dwuletni niedobór aut wpłynęły na wzrost ich cen.
Jak podaje GUS, sprzedaż detaliczna w grupie „pojazdy samochodowe, motocykle i części”, liczona w cenach stałych, była w grudniu 2022 roku o prawie 8 proc. wyższa niż w listopadzie. Ze wstępnych analiz całego roku 2022 wynika, że wartości aut rosły w sposób zbliżony do poziomu inflacji. Według Instytutu Samar średnia cena nowego samochodu wyniosła w listopadzie ub. roku blisko 160 tys. zł, tj. o ponad 14 proc. więcej niż rok wcześniej.
W związku ze wzrostem stóp procentowych w ubiegłym roku wzrosły też koszty finansowania zakupu samochodów. Problemy z dostępnością kredytu i niepewność co do rozwoju sytuacji gospodarczej powoduje, że kierowcy będą w tym roku szukać bezpiecznych opcji.
Dzięki poprawie dostępności aut, czas oczekiwania na większość modeli w 2023 roku z pewnością będzie krótszy. Pewne ograniczenia mogą dotyczyć zakupu samochodów elektrycznych i klasy premium. Zdaniem przedstawicieli Automarket.pl, główny problem będą natomiast stanowić wysokie ceny wszystkich modeli.
Jakich samochodów używanych szukali Polacy w 2022?
Trudności z dostępem do samochodów nowych spowodowały przekierowanie uwagi wielu kierowców na pojazdy używane – także te z zagranicy. Wzrósł średni wiek sprowadzanych pojazdów, który wyniósł ponad 12 lat, natomiast w przypadku modeli z silnikami benzynowymi było to 13 lat – wynika z raportu OTOMOTO „Internetowy Samochód Roku 2022”.
Co ciekawe, również w 2022 roku dużym zainteresowaniem cieszyły się samochody z wysokim przebiegiem - więcej niż 20 proc. wyświetleń dotyczyła pojazdów o przebiegu od 150 do 200 tysięcy kilometrów. Spore zainteresowanie wzbudzały też samochody 10-letnie i starsze – ponad 25 proc. przeglądających oferty używanych aut w serwisie wyświetliła oferty sprzedaży aut w wyprodukowanych w latach 2008-2012.
Niezmienne w preferencjach polskich kierowców pozostaje zamiłowanie do samochodów z Niemiec. To zza zachodniej granicy pochodziła więcej niż połowa importowanych do Polski aut używanych. Sympatie Polaków widać też w wyborze modeli i marek.
Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych modeli według ISR 2022 jest niemal identyczna, jak w poprzednim roku. Na swoich pozycjach utrzymali się zeszłoroczni liderzy – BMW serii 3, Audi A4 i BMW serii 5. Do zmiany doszło tylko na 9. pozycji – z zestawienia wypadł Ford Focus, a jego miejsce zajął Mercedes klasy E. Top 10 najpopularniejszych samochodów używanych w 2022 roku to modele pochodzące od niemieckich producentów.
Najpopularniejsze nowe modele w 2022 roku
O popularności nowych samochodów w 2022 roku decydowała ich dostępność na rynku – m.in. ze względu na krótszy niż w przypadku innych modeli czas oczekiwania, na dwóch czołowych miejscach wśród najczęściej wyświetlanych nowych samochodów w OTOMOTO znalazły się Kia Sportage i Hyundai Tuscon.
Najpopularniejsze modele nowych samochodów wpisują się w ulubiony typ nadwozia kierowców w Polsce. Po raz kolejny został on zdominowany przez SUV-y, których szukało aż 48,5 proc. przeglądających oferty sprzedaży nowych modeli samochodów w serwisie.
