Jesienią ruszy remont linii kolejowej na Kowale, Swojczyce i Strachocin. Prace potrwają rok

Marcin Kaźmierczak
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Najprawdopodobniej jesienią ruszy remont linii kolejowej Wrocław Sołtysowice - Jelcz Miłoszyce przez Swojczyce i Strachocin. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i prace budowlane. Wraz z rozpoczęciem remontu pociągi przestaną jeździć - przynajmniej do września 2019 r. Potem ma być jednak znacznie lepiej. Powstaną trzy nowe przystanki, a pociągi będą jeździły linią okólną wokół Wrocławia.

Połączenie z Dworca Głównego przez Nadodrze i Sołtysowice na Swojczyce i Wojnów zostało reaktywowane w kwietniu ubiegłego roku. W obecnym rozkładzie jazdy pomiędzy Wojnowem a Wrocławiem Głównym kursuje 14 par pociągów. 18-kilometrowa podróż zajmuje 33 minuty. 10 pociągów dociera przez Brochów do Jelcza-Laskowic. Połączenie to jednak jedynie namiastka tego, co czeka mieszkańców wschodnich osiedli Wrocławia za półtora roku. Do tego jednak potrzebny jest generalny remont zamkniętej w 2000 r. linii Wrocław Sołtysowice - Jelcz Miłoszyce. PKP PLK w końcu ogłosiła przetarg na inwestycję.

W ramach remontu na 21-kilometrowej linii położony zostanie zupełnie nowy tor. Przebudowane zostaną również wszystkie przejazdy kolejowe, dzięki czemu pociągi będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h. Istniejące przystanki zostaną z kolei wyremontowane. We Wrocławiu będą to: Wrocław Wojnów, Wrocław Swojczyce i Wrocław Kowale. Poza tym od podstaw zbudowane zostaną trzy nowe przystanki - Wrocław Łany, Wrocław Strachocin i Wrocław Popiele. Pierwszy powstanie na granicy miasta przy rondzie i wschodniej obwodnicy Wrocławia. Kolejny powstanie na Strachocinie, aby mieszkańcy nie musieli cofać się do Wojnowa. Wrocław Popiele zbudujemy w pobliżu ul. Kowalskiej pomiędzy zakładami 3M i Volvo. Dojście do niego będzie bezpośrednio od zakładów, aby nie trzeba było iść od ul. Mydlanej czy Miłoszyckiej. Kolejarze szacują koszty na ok. 56 mln zł.

Dzięki remontowi linii za półtora roku Wrocław zyska kolejową linię okólną. Pociągi docelowo mają jeździć z Jelcza Miłoszyc przez gminę Czernica, Strachocin, Wojnów, Swojczyce, Kowale, Sołtysowice, Nadodrze, Mikołajów, Dworzec Główny, Brochów, Siechnice do Jelcza-Laskowic.

Z remontu cieszą się przede wszystkim mieszkańcy zakorkowanych wschodnich osiedli Wrocławia. Podczas remontu, przez co najmniej rok do pociągu jednak nie wsiądą.

– Mamy tego świadomość i nie jesteśmy z tego powodu szczęśliwi, ale wiemy, że dzięki remontowi zyskamy połączenie kolejowe z prawdziwego zdarzenia. Pociągi będą jeździły szybciej i zatrzymają się aż na sześciu przystankach we Wrocławiu. Zyskają zwłaszcza mieszkańcy Strachocina, którzy nie będą musieli cofać się na Wojnów, aby wsiąść do pociągu, bo to ten przystanek obsługuje teraz podróżnych ze Strachocina – podkreśla Renata Piwko Wolny, przewodnicząca zarządu osiedla Strachocin-Swojczyce-Wojnów i jak dodaje, nie boi się, że pociąg do kolei na wschodzie Wrocławia zmaleje. – Przez te dwa lata wzrośnie też liczba mieszkańców, więc i chętnych na pociąg zamiast stania w korku będzie więcej. Z kolei nowy przystanek Wrocław Popiele umożliwi dojazd do zakładów Volvo i 3M przy ul. Mydlanej. Nawet teraz pół godziny do Dworca Głównego to wartość absolutnie nieosiągalna samochodem, czy komunikacją miejską w szczycie porannym. Na pl. Grunwaldzki autobusem 115 w godzinach szczytu jedziemy grubo ponad godzinę.

Podczas remontu linii powstaną także parkingi Park&Ride. Zbudują je gminy Wrocław i Czernica. Miejski projekt zakłada budowę parkingów Park&Ride i Bike&Ride przy przystankach, a także dojść i dojazdów do nich. Największy parking powstanie przy przystanku Wrocław Łany. Pomieści ok. 180 pojazdów. Gmina Czernica wybuduje z kolei parkingi przy przystankach w Chrząstawie Wielkiej, Nadolicach Wielkich, Nadolicach Małych i Dobrzykowicach.

Jeśli przetarg pójdzie zgodnie z planem, robotnicy na tory wyjdą jesienią. Remont potrwa rok, więc pierwsze pociągi na tory wyjadą w grudniu 2019 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Jesienią ruszy remont linii kolejowej na Kowale, Swojczyce i Strachocin. Prace potrwają rok - Gazeta Wrocławska

Komentarze 186

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
marek_wro
Całą noc wklejał cwel hejty na temat Lwówka pod kilkoma artykułami. Ostatnie wypociny z 6 nad ranem :DD
J
Jan
Ważne że jest, a cieszę się, że w końcu policja wzięła się za tego idiotę.
D
DW
Ile jeszcze ta curva z Kolei Dolnośląskich będzie się pruła na wszystkich portalach do Lwówka i Jeleniej Góry, a moderatorzy będą to tolerować? Masz jakieś ale śmieciu do innych miast, to tam nie przyjeżdżaj, nie czytaj tej gazety, jak cię boli dupa i sobie jeździj puciongami KD, a nie wszędzie gdzie tylko możesz pyerdolisz o tej swojej kolejce do Sobótki, małego miasteczka gdzie diabeł mówi dobranoc. Jak ci tak brakuje puciongów to zróbcie w tej Sobótce zrzutę i se kupcie parowóz i wagon, a nie tylko płaczesz wszędzie i obrażasz wszystkich. A teraz dostajesz minusy od czytelników pomimo że się tu udzielasz w 100 multikontach. Idę o zakład o grubą forsę, że w realu nie byłbyś taki wyszczekany internetowa pizdo.
W
Wrocławianin
Nikt nie będzie jeździł pociągami po takich pipidówach. Lepiej za te pieniądze wyremontować linie kolejowe dla Karpacza i Lwówka.
K
Kolejarz
A podać publicznie dane tego idioty, niech wszyscy ze środowiska dowiedzą się co to za kretyn. A Kolejom Dolnośląskim pogratulować zatrudniania psycholi.
B
Bartosz
Przykre tylko to, że bez interwencji wymiaru sprawiedliwości się nie obeszło. Mam nadzieję, ze teraz temat podchwycą media, bo to wstyd dla spółki opłacanej z naszych pieniędzy.
K
KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE S.A.
Decyzją wyroku sądu (nr akt 21/3482/2018) Koleje Dolnośląskie przepraszają Lwówek Śląski i jego mieszkańców za pracownika spółki piszącego obraźliwe komentarze na portalu "Gazeta Wrocławska". Równocześnie informujemy, że podjęliśmy już wewnętrzne dochodzenie w celu ustalenia personaliów tej osoby, która następnie zostanie ukarana.
M
MAX.
Lepiej wyremontować linię do Lwówka Śląskiego, która jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!
S
SOBÓTCZANIE
Mieszkańcy Sobótki żądają jak najszybszej rozbiórki torów kolejowych i wybudowania na ich miejscu pięknej asfaltowej ścieżki rowerowej! Nie potrzeba nam pociągów!!! A ścieżka rowerowa pod Ślężę byłaby świetną atrakcją przyciagającą tłumy turystów. Mamy ambicje być ekologiczną gminą i nie dopuścimy, żeby władze Wrocławia to zniszczyły!!!
S
SOBÓTCZANIE
Mieszkańcy Sobótki żądają jak najszybszej rozbiórki torów kolejowych i wybudowania na ich miejscu pięknej asfaltowej ścieżki rowerowej! Nie potrzeba nam pociągów!!! A ścieżka rowerowa pod Ślężę byłaby świetną atrakcją przyciagającą tłumy turystów. Mamy ambicje być ekologiczną gminą i nie dopuścimy, żeby władze Wrocławia to zniszczyły!!!
G
Gość
Dolny Śląsk ma ważniejsze potrzeby kolejowe, to przede wszystkim remont ważnych turystycznie linii do Karpacza, Lwówka i Świeradowa.
w
warszawiak
Ludzie tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.
b
bekacz
Znacie gdzieś kolej "aglomeracyjną", która łączyłaby trzy wioski? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa :DDD
b
bekacz
Znacie gdzieś kolej "aglomeracyjną", która łączyłaby trzy wioski? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa :DDD
n
normalny
Dlaczego tolerujecie tutaj obraźliwe wpisy na temat Lwówka? Wystarczy tylko rzucić okiem i widać co wyprawia szaleniec z Kolei Dolnośląskich, opętany nienawiścią wobec linii Jelenia Góra-Lwówek Śl., której Urząd Marszałkowski nie chce remontować, a Koleje Dolnośląskie na jego zlecenie wygasiły frekwencje i zlikwidowały pociągi. Założył multikonto i nie tylko wypisuje bzdury ale obraża mieszkańców Lwówka. Osiągnął już najwyższy poziom obłędu i myśli, że ujdzie mu to bezkarnie. Nie może przeżyć, że linia do Lwówka jest najatrakcyjniejszą linią kolejową Polski, że kolej na Dolnym Śląsku ogólnie podupada, że ludzie chcą jeździć w góry a nie po Wrocławiu (vide puste pociągi do Wojnowa). Błazen nawet nie wie, że się całkowicie zdekonspirował broniąc wszędzie swojej spółki. Redakcjo, jako dolnośląska gazeta nie możecie tolerować tak chamskich wpisów, patrzycie tylko na ilość, ale przeczytajcie co ten szaleniec wypisuje, można go poznać od razu po ilości ujemnych łapek, bo wszyscy go doskonale znają i minusują. To, że on jest niepełnosprawny umysłowo nie powinno być promowane w gazecie. Jak można tak obrażać Lwówek i inne miasta regionu, czy tego nie widzicie?
Wróć na i.pl Portal i.pl