Kamery policzą prędkość

Janusz Goli
Specjalne systemy elektroniczne mają  pomóc w zdyscyplinowaniu kierowców
Specjalne systemy elektroniczne mają pomóc w zdyscyplinowaniu kierowców Maciej Pobocha/POLSKA
Policja może mieć nowy sposób na kierowców jeżdżących zbyt szybko.

Trwają właśnie testy systemu, który potrafi m.in. nagrywać samochody i zliczać średnią prędkość aut. Jeśli okaże się ona za duża, kierowcy będzie groził mandat. W ramach projektu Connect na odcinku ok. 60 km dróg krajowych nr 7 (do Krakowa), 8 (kierunek Tomaszów Mazowiecki) i 50 (obwodnica Mszczonowa) w województwie mazowieckim zamontowano kamery na specjalnych rusztowaniach w formie bramek.

W momencie gdy samochód mija bramkę, jest nagrywany, a system rozpoznaje tablicę rejestracyjną auta i na tej podstawie możliwe jest wskazanie właściciela pojazdu. Kolejne kamery znajdują się kilka kilometrów dalej i ponownie rejestrują auto. Następnie system sprawdza czas, w jakim samochód pokonał dany odcinek i wylicza średnią prędkość. Jeśli jest ona większa od maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku (np. 112 km/h przy ograniczeniu do 90 km/h), kierowca może spodziewać się mandatu.

Tego typu rozwiązania stosowane są m.in. przez Szwajcarów i Austriaków na autostradach i w tunelach, a przez Niemców i Brytyjczyków na wybranych drogach. W Polsce odbyły się kiedyś próby systemu kamer zliczającego średnią prędkość na jednym z warszawskich mostów, ale póki co nie został on wprowadzony do użytku.

Na razie system Connect jest tylko testowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Głównym zadaniem systemu jest zapewnienie bezpieczeństwa i płynności ruchu. Chodzi m.in. o przewidywanie zmian (załamań) pogody i przeciwdziałanie ich skutkom, organizowanie akcji zimowego utrzymania dróg z wystarczającym wyprzedzeniem i ostrzeganie przed niebezpiecznymi sytuacjami takimi jak: zatory, mgła, gołoledź, boczny wiatr, wypadki czy roboty drogowe.

System pozwoli też na informowanie podróżnych o prognozowanym czasie przejazdu przez konkretne odcinki z uwzględnieniem ewentualnych korków oraz na regulowanie płynności jazdy poprzez sugerowanie prędkości w konkretnych punktach drogi, a w razie wystąpienia korków umożliwić skierowanie ruchu objazdem. Do przesyłania danych z dróg zastosowano łączność GPRS/EDGE na platformie GSM.

Wybrane dla Ciebie

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Wróć na i.pl Portal i.pl