Spis treści
Przepisy pozostaną bez zmian
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że nie zostaną wprowadzone zmiany, do których przychylała się Krajowa Rada Izb Rolniczych. Po wewnętrznych konsultacjach rozważano, jaki wpływ mają pojazdy nienormatywne na infrastrukturę drogową i mostową. Jednostki negatywnie oceniły postulat wprowadzenia przepisów, które umożliwiałyby poruszanie się pojazdów o szerokości większej, niż zakładają przepisy, bez zezwolenia na przejazd pojazdów ponadnormatywnych.
Kombajn na drodze publicznej może stwarzać zagrożenie?
Większość pojazdów rolniczych, jeśli uczestniczy w ruchu, porusza się po drogach wiejskich. Resort zwrócił uwagę, że są to drogi klasy D i L, na których szerokość pasów ruchu wynosi 2,5 m albo 2,75 m. W przypadku pojazdów takich, jak kombajn z hederem, wymusza to na kierującym zajęcie sąsiedniego pasa ruchu. Zniesienie ograniczeń utrudniałoby więc płynny przejazd dla innych uczestników, a także negatywnie wpłynęłoby na bezpieczeństwo.
Istotnym argumentem przeciwko dopuszczeniu do ruchu takich pojazdów jest również fakt, że kombajny często przemieszczają się po drogach pomiędzy poszczególnymi miejscami pracy (polami) również po zmierzchu, co może mieć dodatkowy, negatywny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg, gdyż rozpoznanie przez kierującego innym pojazdem sylwetki pojazdu wolnobieżnego jest znacznie ograniczone, a właściwa ocena szerokości tego pojazdu utrudniona, czytamy w ministerialnej odpowiedzi dla KRIR.
Obecnie pojazdy nienormatywne o szerokości powyżej 3,5 m, np. kombajn, muszą uzyskać zgodę na przejazd od zarządcy drogi i weryfikację, czy są możliwości wyznaczenia trasy zapewniającej bezpieczeństwo. Sprawdza się m.in. natężenie ruchu i stan techniczny sprawności budowli na trasie przejazdu. Zmian w tym zakresie nie będzie, zgoda dalej jest wymagana. Resort podkreślił, że ma to minimalizować ryzyko związane z poruszaniem się tego typu maszyn po drogach publicznych.
Źródło: KRIR, MI
