Kobiety w biznesie – czyli jak osiągnąć sukces?

Materiał informacyjny Żabka
Jak pokazują dane z raportu GEM Polska, w Polsce w 2020 r. działalność gospodarczą – z reguły jednoosobową – prowadziło 0,8 mln kobiet. To o połowę mniej niż mężczyzn. Jednak coraz więcej kobiet pokazuje swoją siłę i dąży do posiadania własnego biznesu. Przekonaj się, dlaczego warto stać się niezależną, przedsiębiorczą kobietą i prowadzić swoją firmę!

Kobiety na stanowiskach kierowniczych w Polsce

W ostatnich latach wiele mówi się o równości kobiet wobec mężczyzn w wielu dziedzinach życia. Jedną z nich jest biznes i praca, kobiety nie tylko walczą o wyrównanie zarobków, ale także o obejmowanie wyższych stanowisk, w tym tych menedżerskich i w zarządach.

W Polsce luka płacowa między mężczyznami a kobietami wynosi 8,5 proc. i jest jedną z najniższych wśród krajów Unii Europejskiej.

Choć sytuacja kobiet w biznesie stale się zmienia i ulega poprawie to ta dysproporcja jest wciąż znacząca. Kobiety w Polsce charakteryzuje wysoki wskaźnik aktywności zawodowej , czego dowodem jest fakt, że płeć żeńska stanowi ogółem 47 proc. osób zatrudnionych. Nadal jednak na stanowiskach menedżerskich kobiety stanowią mniejszość, nawet jeśli dany sektor gospodarczy jest przez nie zdominowany.

W sektorze finansowym np., w którym kobiety stanowią 60 proc. ogółu zatrudnionych, w zarządach jest ich już tylko 13 proc.

Czy prowadzenie własnego biznesu to przywilej mężczyzn?

Mogłoby się wydawać, że zarządzenie firmą, w tym zespołem, jest przywilejem mężczyzn, jednak rzeczywistość jest nieco inna. Predyspozycje liderskie w żadnym stopniu nie są zależne od płci, kobiety równie dobrze sprawdzają się w takiej roli. Pokazują to najnowsze badania LiveCareer Polska. Wynika z nich, że 67 proc. Polaków popiera zatrudnianie pań na stanowiskach kierowniczych, a ponad 82 proc. badanych, których przełożoną jest kobieta, dobrze ocenia jej skuteczność zarządzania zespołem.

Można zatem uznać, iż twierdzenie, że najlepszym szefem jest mężczyzna, to tylko wciąż żywy w społeczeństwie stereotyp, który nie powinien powstrzymywać kobiet przed wspinaniem się po szczeblach kariery lub zakładaniem swoich biznesów. Zwłaszcza, że w obecnych czasach każdy ma dużo możliwości, aby wystartować z własną, dochodową działalnością. Wystarczy znaleźć dla siebie odpowiednią branżę oraz model biznesowy i odważyć się przejść na swoje.

Kobiety w handlu – dlaczego warto mieć własny sklep?

Jednym z pomysłów, z którego warto skorzystać, chcąc mieć własny biznes jest franczyza, która umożliwia otwarcie biznesu bez dużego kapitału początkowego i wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu działalności. Ponadto nie ma konieczności wypracowywania renomy marki czy rozpoznawalności, które budują lojalność i zaufanie klientów.

Przykładem opłacalnej franczyzy jest prowadzenie sklepu we współpracy ze sprawdzonym partnerem biznesowym jakim jest np. sieć Żabka. Wspiera ona od samego początku przedsiębiorcę w znalezieniu lokalu pod sklep, uruchomieniu placówki, organizacji szkoleń, ale również w dalszych krokach związanych z rozwojem. Co ciekawe, aż 63% franczyzobiorców w sieci to kobiety. Żabka docenia rzetelność, sumienność a przede wszystkich przedsiębiorczość W zamian oferuje franczyzobiorcom możliwość rozwoju w ramach własnego biznesu i systematycznie, inwestuje w ich kompetencje, w tym sprzedażowe czy HR-owe. W roli prowadzących placówkę Żabka świetnie odnajdują się kobiety w każdym wieku, o różnym wykształceniu, pochodzące zarówno z dużych miast, jak i niewielkich miejscowości.

Kobiety mają moim zdaniem naturalne predyspozycje do prowadzenia własnego biznesu - na swoim przykładzie widzę, że jeśli mam przed sobą jakiś konkretny cel, to dążę do tego, by go zrealizować najlepiej jak potrafię. To bardzo przydatna cecha w prowadzeniu biznesu. Jednocześnie potrafimy pogodzić ze sobą wszystkie obowiązki - spełniamy się zawodowo, rodzinnie, a także realizując własne pasje - nasza płeć lepiej radzi sobie z wieloma zadaniami. Z natury przykładamy także większą wagę do porządku, trzymania pewnych standardów, co przy kierowaniu swoim sklepem jest bardzo ważne - z jednej strony są pewne zasady, w ramach których działamy jako franczyzobiorcy, a z drugiej klienci po prostu doceniają zadbaną przestrzeń, w której dokonują zakupów - podkreśla Małgorzata Cymer, franczyzobiorczyni sklepu Żabka.

Jak zostać kobietą biznesu?

Otwarcie własnego sklepu pod szyldem Żabki nie jest trudne. Na start wystarczy zainwestować około 5 tys. zł. Kwota ta przeznaczona jest na zakup kasy fiskalnej i koncesji. Istotne jest, że Żabka zapewnia w pełni wyposażony, zatowarowany i umeblowany sklep, którego wartość sięga ok. 300 tys. zł., łącznie z załatwionymi formalnościami dotyczącymi wynajmu lokalu od właściciela i adaptacją punktu do standardów panujących w sieci. Ponadto Żabka zapewnia każdemu współpracującemu z siecią przedsiębiorcy przychód przez cały okres współpracy. W okresie styczeń-listopad 2021 r. aż 83 proc. franczyzobiorców osiągnęło miesięczny przychód w wysokości 18 tys. zł miesięcznie lub więcej.

Podczas całego okresu trwania współpracy sieć umożliwia prowadzącym sklepy dostęp do szkoleń zwiększających ich kompetencje, m.in. z zakresu podatków, IT, rekrutacji pracowników. Wyposaża ich również w nowoczesne narzędzia pomagające w zarzadzaniu własną firmą jak np. aplikacja Cyberstore dzięki której przedsiebiorcy, z poziomu smartfona, mogą na bieżąco kontrolować wyniki swojego sklepu, sprawdzać obroty z danego dnia, średnią wartość koszyka zakupowego oraz zarządzać niemal wszystkimi obszarami pracy. Dodatkowo są informowani o godzinie dostawy do swojego sklepu. Franczyzobiorcy mogą również liczyć ze strony sieci na wsparcie techniczne, serwisowe czy marketingowe.

Żabka jako pierwsza i chwilowo jedyna sieć franczyzowa gwarantuje współpracującym z nią partnerom specjalne ubezpieczenie tzw. “Polisę na biznes”, które zapewnia im ochronę finansową w przypadku wystąpienia ujemnego salda w chwili zakończenia działalności pod szyldem Żabka. Niemal z żadnym obszarem swojego biznesu przedsiębiorcy nie są pozostawieni sami sobie.

Jeśli kobieta myśli o własnym biznesie, a przy tym nie ma na niego pomysłu albo brakuje jej środków na start, powinna rozważyć otwarcie sklepu pod szyldem Żabka. Nie powinna się przy tym bać, że nie da rady. Czasem oczywiście trzeba zakasać rękawy, ale przy wsparciu sieci oraz pomocy zaufanych pracowników, wszystko jest możliwe. Żabka jest w moim życiu już od14 lat, a fakt, że współpracuję z siecią od tak długiego czasu tylko potwierdza, że warto – opowiada Blanka Skotarczak-Zys, franczyzobiorczyni sklepu Żabka.

Więcej na https://www.zabka.pl/franczyza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kobiety w biznesie – czyli jak osiągnąć sukces? - Strefa Biznesu

Wróć na i.pl Portal i.pl