Projekt muzyczny „Coś przyjdzie: miłość lub wojna” to przepełnione nadzieją utwory oparte na tekstach młodych poetów z getta, między innymi: Abrahama Koplowicza, Zuzanny Ginczanki, Janki Hescheles, Abrahama Cytryna.
Dla autorów – wokalistki Leny Piękniewskiej i kompozytora oraz aranżera Pawła Skorupki – inspiracją stał się wiersz Abramka Koplowicza „Marzenie”. Napisany przez trzynastolatka w łódzkim getcie, przetłumaczony na kilkanaście języków, utwór ten stał się symbolem dziecięcego pisarstwa w czasie zagłady. Abramek Koplowicz zginął w Auschwitz mając czternaście lat. Jego spuścizna ocalała dzięki przyrodniemu bratu autora, Lolkowi Grynfeldowi, mieszkającemu do dziś w Izraelu. Płyta pod tym tytułem została wydana w 2019 roku nakładem Polskiego Radia.
Na scenie ArtKombinat wystąpią:
Lena Piękniewska – śpiew
Jacek Kita – instrumenty klawiszowe
Michał Górczyński – saksofon, klarnet
Koncert nieprzypadkowo został zorganizowany 16 maja. Tego dnia, w 1943 roku, Jürgen Stroop nakazał wysadzenie Wielkiej Synagogo przy ul. Tłomackie w Warszawie. Zniszczenie największej bożnicy w mieście było ostatecznym, symbolicznym aktem pacyfikacji bojowników w getcie warszawskim.
Stroop w raporcie odnotował: Była żydowska dzielnica mieszkaniowa przestała istnieć! Niemcy ogłosili stłumienie powstania w Getcie Warszawskim.
Przestała istnieć synagoga, a wraz z nią żydowska społeczność stolicy.
Wydarzenie, odbędzie się 16 maja o godz. 20:00 na łódzkiej scenie ArtKombinat, która umożliwia organizację przedsięwzięcia artystycznego w tak szczególnym czasie zagrożenia epidemicznego. Dzięki transmisji online i na żywo artyści wystąpią przed największą publicznością świata. To jedno z pierwszych, tego typu, profesjonalnych przedsięwzięć, zrealizowanych w ramach występów w sieci, przy pełnej realizacji telewizyjnej, w najwyższej jakości technicznej.
Koncert dostępny na kanale https://live.artkombinat.pl/
Bilety w cenie 15 zł lub 17 zł (2 zł zostanie przekazane na WOŚP)
Wydarzenie będzie trwało 2 godziny
Twórcy, organizatorzy, współorganizatorzy, patroni
Lena Piękniewska – absolwentka poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wokalistka. W 2010 roku wydała swoją pierwszą debiutancką płytę "Wyspa" (MCA Music), a dwa lata później "Kołysanki Na Wieczny Sen" (Opensources 2012) z kwartetem jazzowym Soundcheck. Obecnie koncertuje z programem „Coś przyjdzie: miłość lub wojna”, na który składają się utwory muzyczne do wierszy młodych poetów z getta (w 2019 roku Polskie Radio wydało płytę z materiałem koncertowym) oraz ze spektaklem „Niewarszawa”. Współpracuje z wybitnymi muzykami polskiej sceny jazzowej, Zdobywczyni wielu nagród i stypendiów.
PiArt Studio – impresariat zajmujący się wydarzeniami związanymi z szeroko pojętą piosenką aktorska. Producent koncertów i spektakli muzycznych. Agencja reprezentująca estradowo aktorów, wokalistów i muzyków.
ArtKombinat - jest nowym projektem teatralno-koncertowym funkcjonującym w przestrzeni nowo otwartego centrum rozrywki MONOPOLIS w Łodzi.
Od marca 2020 ARTKOMBINAT Scena rozpoczął wdrażanie nowego projektu medialnego jakim są transmisje wydarzeń kulturalnych, skupionych wokół streamingowej platformy typu PPV.
Na platformie https://live.artkombinat.pl/ pojawiły propozycje koncertowe i spektakle teatralne, pokazywane według modelu „live”, a więc grane na żywo, bez udziału publiczności. Pierwszymi wydarzeniami były koncerty Elizy Tkacz i folkowego zespołu OREADA, spektakle znakomitej Doroty Stalińskiej (Żmija), Grażyny Wolszczak i Piotra Cyrwusa (Kandydat), a wkrótce zaprezentowany zostanie między innymi monodram Jacka Kawalca (Ta cisza to ja…), Piotra Cyrwusa (Zapiski oficera Armii Radzieckiej) i koncert Justyny Szafran. Doczekamy się też wkrótce pierwszej premiery teatralnej STUDIA LIVE! z Beatą Kawką i Mirosławem Zbrojewiczem w adaptacji „Małych zbrodni małżeńskich” Érica-Emmanuela Schmitta i muzycznej Marcina Januszkiewicza – Perfect Lady Pank. Różnorodność oferty uzupełniają koncerty z pogranicza teatru i muzyki, których bohaterami i głównymi postaciami będą między innymi Aneta Todorczuk i Monika Mariotti. Za produkcję sygnału odpowiada Studio BM Produktion, za dźwięk Fly Vision Kamila Bobrukiewicza, za oświetlenie LIM 8. Więcej informacji dostarcza portal www.artkombinat.pl
Centrum Dialogu im. Marka Edelmana – łódzka instytucja kultury, której celem jest popularyzowanie wielokulturowego i wieloetnicznego dziedzictwa miasta, ze szczególnym uwzględnieniem kultury żydowskiej oraz innych kultur mających znaczący wpływ na jego rozwój. Centrum prowadzi działalność edukacyjną, organizuje wydarzenia wielokulturowe, realizuje działania na rzecz upamiętnienia ocalałych i Sprawiedliwych wśród Narodów Świata i ich rodzin,
a także spacery, wykłady otwarte, wystawy, koncerty czy przedstawienia.
W zakres działań instytucji wchodzi także działalność wydawnicza. Projekty przygotowywane przez Centrum mają charakter zarówno międzynarodowy jak i lokalny.
Muzeum Getta Warszawskiego, powołane w 2018 roku, upamiętnia ofiary Holokaustu, ze szczególnym uwzględnieniem obywateli polskich pochodzenia żydowskiego, zamkniętych podczas II wojny światowej w getcie warszawskim i innych gettach okupowanej Polski oraz straconych w ośrodkach zagłady. Celem działania instytucji jest gromadzenie archiwaliów, pamiątek i świadectw, prowadzenie działalności wystawienniczej, naukowej, kulturalnej, edukacyjnej i popularyzatorskiej oraz inspirowanie i wspieranie inicjatyw społecznych związanych z historią getta warszawskiego. Dziś MGW organizuje lekcje dla uczniów ostatnich klas szkół podstawowych i szkół średnich oraz warsztaty i seminaria dla nauczycieli i przewodników. Jest obecne w przestrzeni miasta dzięki wystawom plenerowym. Otwarcie wystawy stałej, w historycznym, zabytkowym budynku dawnego Szpitala Bersohnów i Baumanów, zaplanowano w 2023 roku, w 80.rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim.
„Ginczanka. Nie upilnuje mnie nikt”, długo wyczekiwana biografia Zuzanny Ginczanki i pierwsza tak obszerna opowieść o życiu wybitnej poetki autorstwa Izoldy Kiec.
Zuzanna Ginczanka, a właściwie Zuzanna Polina Gincburg. Znajomi mówili na nią Sana, Sanka, Gina… Urodziła się w Kijowie, a dzieciństwo spędziła w Równem – w żydowskiej rodzinie mówiącej po rosyjsku. Poezję pisała po polsku.
„Ani sama Zuzanna, ani czas w jakim żyła, ani kolejne miejsca, w których próbowała się zadomowić bądź schronić jedynie, nie sprzyjają rozjaśnianiu obrazu. Jego rekonstrukcja to prawdziwa archeologia fragmentów, śladów, ruin. A może tak właśnie metaforyzują się osobowość i los Zuzanny Ginczanki? Poprzez wymkniecie, ucieczkę, otwarcie na przekór zamykaniu…”
Izolda Kiec – literaturoznawczyni, teatrolożka i kulturoznawczyni. Zajmuje się literaturą (głównie poezją) i teatrem XX wieku oraz badaniem form popularnych (przede wszystkim kabaretem, piosenką i musicalem), a także metodologią badań kultury popularnej. Inspiruje ją krytyka feministyczna, gender studies i szkoła nowej krytyki.
W 2014 roku założyła Fundację Instytut Kultury Popularnej, której jest prezeską i w ramach której współtworzy m.in. projekt Archiwum Kultury Popularnej, jest redaktorką naczelną rocznika „Studia z Kultury Popularnej” oraz redaguje serię wydawniczą Wielkopolskie Mikrohistorie. Autorka opracowania wierszy Zuzanny Ginczanki „Poezje zebrane (1931–1944)” (Marginesy 2019).
Wydawnictwo Marginesy rozpoczęło działalność w 2008 roku. Wśród naszych książek znajdują się autobiografie i biografie, powieści polskie i zagraniczne, nierzadko oparte na historiach prawdziwych, kryminały i thrillery psychologiczne.
