Festiwal Eufonie w Warszawie
18 listopada, w Filharmonii Narodowej miało miejsce premierowe, pełne wykonanie koncertowe kompozycji Łukasza L.U.C.a Rostkowskiego do malowanej ekranizacji Chłopów, w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchmana. Film jest polskim kandydatem do Oscara. Artysta przy tworzeniu ścieżki dźwiękowej do filmu, którego współproducentem jest Narodowe Centrum Kultury, inspirował się ludowym pejzażem dźwiękowym Europy Środkowo-Wschodniej. Fragment tego dzieła zabrzmiał ostatnio na przedoscarowym koncercie w Los Angeles. Twórcy filmu zgłosili soundtrack do walki o oscarowe nominacje w kategorii najlepszej muzyki filmowej.
Muzyczne uniesienia
O godzinie 22:00 w Małej Warszawie Bester Quartet z gośćmi specjalnymi: Grażyną Auguścik, Piotrem Lato i Mateuszem Dudkiem wykonali utwory z płyty Bereshit. Ponadto po raz pierwszy usłyszeliśmy utwór Hiob skomponowany na zamówienie festiwalu Eufonie. Obydwa koncerty były transmitowane na żywo na kanale YouTube Narodowego Centrum Kultury.
To był jeden z najbardziej wyczekiwanych koncertów tegorocznej edycji festiwalu. L.U.C. & Rebel Babel Orchestras & Goście oraz Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Anny Sułkowskiej-Migoń (wschodzącej nazwy gwiazdy polskiej dyrygentury, laureatki paryskiej nagrody La Maestra 2020-2022 i stypendystki programu Taki Alsop Conducting Fellowship na lata 2023/24), zabrali nas w barwny świat nowoczesnych aranżacji muzyki ludowej, stworzonych do filmu Chłopi, zrealizowanego na podstawie powieści W. Reymonta.
Niemal 100 artystów na scenie
Podczas koncertu były wyświetlane kadry z filmu Chłopi oraz obrazy Józefa Chełmońskiego, stanowiące inspirację dla tworców filmu. Na scenie Filharmonii Narodowej wystąpiła grupa niemal 100 artystów, m.in. Bela Komoszyńska (wokal), prof. dr hab. Maria Pomianowska (suka biłgorajska), zespoły: Dagadana, Sutari, Laboratorium Pieśni. Na scenie pojawił się również sam kompozytor.
Bester Quartet wrócił do kompozycji z płyty Bereshit inspirowanych Księgą Rodzaju. Usłyszeliśmy utwory Jarosława Bestera poświęcone Rabinowi Nachmanowi z Bracławia odwołujące się się do klasycznych form instrumentalnych, z przestrzenią dla brawurowej improwizacji wykonawców.
Prezentowana muzyka to zbiór opowieści o stworzeniu świata, każdy z utworów odnosi się do żydowskiej religii i jej uniwersalnych treści. Na scenie Małej Warszawy usłyszeliśmy zespół w składzie: Jarosław Bester (akordeon), Dawid Lubowicz (skrzypce), Maciej Adamczak (kontrabas), Ryszard Pałka (perkusja, instrumenty perkusyjne). Muzykom towarzyszyli goście: Grażyna Auguścik (wokal), Piotr Lato (klarnet) oraz Mateusz Dudek (akordeon). Podczas koncertu odbył się prapremiera utworu Hiob, stworzonego specjalnie na zamówienie festiwalu.
Kolejne koncerty przed nami
To nie koniec muzycznych uniesień. Przed nami kolejne koncerty. 21 listopada w Teatrze Palladium usłyszymy muzykę do filmu niemego “Jánošík”, a w Filharmonii Narodowej Długosz / Orkiestra NUSO Charków / Dybał. Dzień później, 22 listopada w Teatrze Palladium zagoszczą Muzyczne wędrówki Lakatosa i AUKSO. 23 listopada w Kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Trójcy wybrzmi Hover: muzyka chóralna z Armenii (streaming). W piątek 24 listopada zaplanowano Tańce tradycyjne łuku karpackiego. Na sobotę 25 listopada zaplanowano dwa wydarzenia:
- ACh Duo: Dialog na 53 struny w kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Trójcy
- Krzysztof Penderecki: Jutrznia w kościele Wszystkich Świętych
W niedzielę odbędzie się wydarzenie specjalne - Penderecki. Ideografie w Filharmonii Narodowej. Szczegóły tutaj.