MEN układa nowy plan - więcej historii i żołnierzy wyklętych

Monika Jankowska AIP
Adam Guz
Więcej godzin historii, geografii, chemii, fizyki i biologii. Tak ma wyglądać plan lekcji w szkołach średnich. Minister edukacji narodowej Anna Zalewska podpisała rozporządzenie w sprawie nowej podstawy programowej.

Nowa podstawa programowa, czyli - najprościej rzecz ujmując - to, czego młodzież będzie uczyła się w szkole, ma zacząć obowiązywać od roku szkolnego 2019/2020. Według zmienionych zasad będą się uczyli uczniowie czteroletniego liceum i pięcioletniego technikum oraz dwuletniej branżowej szkoły II stopnia. Ministerstwo Edukacji Narodowej podaje, że nowa podstawa „odzwierciedla kluczowe cele i założenia reformy oświaty”.

Zmiany w LO i technikum
W szkołach średnich (w których w myśl reformy oświaty nauka zostanie wydłużona o rok) zwiększy się liczba godzin historii. Do tej pory były to dwie godziny, a za dwa lata będzie aż osiem (rozłożone na cztery lata, czyli dwie godziny w tygodniu w klasie I, dwie godziny w II, dwie w III i dwie w IV klasie).

Ale więcej ma być też geografii, biologii, chemii i fizyki. Było po jednej godzinie z każdego z tych przedmiotów - będzie po cztery (tak samo jak w przypadku historii rozłożone na cały cykl kształcenia).

Do tego uczniowie w LO będą mogli wybrać od dwóch do trzech przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym. Dyrektor liceum bądź technikum będzie ustalał jeden przedmiot spośród następujących przedmiotów: filozofia, plastyka i muzyka, które będą realizowane obowiązkowo przez uczniów w klasie I.

Taki plan zakłada, że w pierwszej klasie LO uczniowie spędzą minimum 29 godzin w tygodniu.

CZYTAJ TAKŻE: Reforma szkolnictwa, czyli co teraz czeka nasze dzieciaki

Język polski i dojrzałość moralna
Czego nauczy się licealista na lekcjach języka polskiego? „Język polski realizowany jako przedmiot kluczowy w szkole ponadpodstawowej pozwala uczniowi na poznawanie zarówno dzieł literackich wchodzących w skład polskiego, europejskiego i światowego dziedzictwa, jak i utworów literatury współczesnej, których autorzy zdobyli uznanie” - czytamy w podstawie programowej. I dalej: „Dojrzałość intelektualna, emocjonalna i moralna, którą w tym czasie osiąga uczeń, sprzyja kształtowaniu hierarchii wartości, kształtowaniu jego tożsamości osobowej, narodowej i kulturowej, rozwojowi poczucia odpowiedzialności za własny rozwój oraz wybory życiowe”.

Dzięki lekcjom polskiego uczeń ma pojmować historię literatury i kultury jako proces, znać wybrane utwory z literatury polskiej i światowej, wykorzystywać kompetencje językowe i komunikacyjne czy wreszcie wyrobić nawyk systematycznej lektury.

A skoro o czytaniu mowa, to młodzież będzie się zmagać z takimi dziełami, jak Biblia (we fragmentach), „Pieśni” Jana Kochanowskiego, „Makbet” Szekspira, ballady Mickiewicza, „Gloria victis” Orzeszkowej, „Potop” Sienkiewicza, a z nowszych utworów: „Madame” Antoniego Libery czy „Podróże z Herodotem” Kapuścińskiego.

Historia i kształtowanie więzi
Co z czterokrotnie zwiększoną liczbą godzin z historii? W nowej podstawie zaakcentowano, że edukacja historyczna pełni ważne cele wychowawcze, a nauka historii „wzmocni poczucie miłości do Ojczyzny i ukształtuje więzi z krajem ojczystym”.

W osobnym akapicie zaznaczono, że uczniowie - dzięki poznawaniu wydarzeń dotyczących tragicznych losów represjonowanych żołnierzy i osób cywilnych podziemia czasów II wojny i lat powojennych - będą rozumieli i umieli wyjaśnić pojęcia „Panteon Żołnierzy Wyklętych” oraz „Łączka”.

CZYTAJ TAKŻE: Konstytucja dla Nauki: Wysokie stypendia dla doktorantów, dezubekizacja uczelni... Jakie zmiany wprowadzi nowa ustawa o szkolnictwie wyższym

Po co przedmioty ścisłe
Głównym celem geografii w nowej szkole ma być „poznawanie własnego kraju i świata jako zintegrowanej całości”. Biologia ma przede wszystkim pozwolić na pogłębienie wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania organizmu człowieka.

Chemia ma „rozwijać umiejętności naukowego myślenia, analizowania, uogólniania i wnioskowania”. Fizyka dostarczy natomiast „narzędzi ułatwiających całościowe postrzeganie różnorodności i złożoności zjawisk otaczającego świata z punktu widzenia nauk przyrodniczych”.

gazetakrakowska.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 37

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sdert
Się tutejsze trolle spłakały. Zielonego pojęcia o historii nie mają. Jak Tusk wprowadził syfiasty przedmiot historia i społeczeństwo do szkół ponadgimnazjalnych to trolle nie płakały. Widać rozkazu nie było.
U
Uczeń
Chodzi o 3 letnie licea.
J
Jasio pytak
A od kiedy wprowadzona będzie do programów nauka złotych myśli kaczego rodu?
P
Paule
Temat na lekcje.NSZ - brygada swietokrzyska,obrona przepraw na Odrze w okolicach Krapkowic przed Armnia Czerwona razem z odzialami niemieckimi.Starzy to jeszcze pamietaja.
D
Duesseldorfer
Zawsze myslalem, ze tylko w "komunie" nas oklamywano/oszukiwano....
O
OPPELner
tak jak za komuny w latach 70tych,a robili to tak: z j.polskiego 2 a z j.rosyjskiego 3 i promocja pewna.A teraz będzie,z j.polskiego 2 ale z "prawdziwej"historii 4 i z religii 5 to przepustka na studia humanistyczne jest w kieszeni!.Po co komu inne przedmioty,to strata czasu!?.
J
J/W
I czego chcecie uczyć tych młodych ludzi??? Czy życie młodego ALowca było mniej warte niż życie AKowca????
J
J/W
Dlaczego mówi się tylko o mordach AL i tzw. komuny, a nie mówi się o mordach "żołnierzy wyklętych"????????Ile wsi spacyfikowali , ile osób zabili, ile kobiet zgwałcili????
J
Jasio uczeń wzorowy
To i tego będę się musiał uczyć?
O
Ola
Tylko ta "najnowsza historia Polski " to zwykła propaganda reżimu pisowskiego !!! A co do"wyprowadzania młodych na ludzi" to te wyjścia młodych[lub mniej młodych]karków na ulicę,bandyckie rozróby "prawdziwych POLAKÓW".Oj uczennico na odległość śmierdzi tu hejtem pisowskim.
e
emeryt
Nareszcie następuje OD NOWA !!!
Wyklęci, powstań ludu ziemi, powstańcie których męczy głód ....
S
Student
A co z matematyką? Tak dużo mówi się o historii,
języku polskim... A matematyka, języki obce, WOS?
To mnie zastanawia.
G
Góral Bruzda
Oj to byli czasy - ta my mieli na Wyzszej Szkole Owczarstwa przy WUML-u w Zokopanym tylko zaganianie owiec, wyganianie owiec i ...jezyk rosyjski. I wyszli my na ludzi!
A tera to kazajo historii smolenskij sie uczyc i o Jozwie Strybelku - co to wyklety byl - bo gadali, co konfident byl - sie uczyc! A do tego jeszcze o Jędruiu Pyzdraku, Walusiu Kwiczole i Janosiku film oglondac kazo - bo to bohatyry polskie, co Margrabiego ganiali po tych nasych gurach !
Jakby tak ucyli jak barany i owiecki w stadzie czimac, to by bylo dobrze. Ale to majom klechy i ksiadz dobrodziej w planie nauki.
J
Jasio pytak
...a pod sufitem mieli aby wszystko poukladane?
B
Belfer 3
Minimum dwie godziny dziennie.
Wróć na i.pl Portal i.pl