Gdyński samorząd za bardzo skupiony na Arce?
Stowarzyszenie Miasto Wspólne chce, aby wydatki z budżetu miasta na szkolenie dzieci i młodzieży były każdego roku wyższe niż wydatki na sport zawodowy. Społecznicy argumentują, że Gdynia w sytuacji cięć w prawie każdej dziedzinie, którą zajmuje się samorząd, nie powinna dotować prywatnych przedsięwzięć, gdy na działania do których jest zobowiązana prawem, przeznacza mniejsze pieniądze.
- Miasto co roku ogłasza przetargi na promocję Gdyni wśród gdynian przez kluby sportowe - inaczej zgodnie z prawem nie może dotować sportu zawodowego - zauważa Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne. - Jednocześnie szkolenie dzieci i młodzieży otrzymuje wielokrotnie mniejsze pieniądze, choć to jest ustawowy obowiązek miasta. W tym roku to niecałe 2,3 mln złotych. W 2019 roku to było 2,1 mln. Uwzględniając inflację, to spadek o około 1/3. Absurdem jest, że dotujemy przedsięwzięcia czysto komercyjne jak Arka Gdynia, gdzie pieniądze z budżetu miasta idą do wspólnego worka, czyli też na wcale niemałe wynagrodzenia piłkarzy, którzy często nie mają nic wspólnego z Gdynią. Lepiej inwestować więcej w młodych gdynian, z których wyrosną gwiazdy sportu i naprawdę będą promować nasze miasto.
Przypomnijmy, że miasto Gdynia tylko na pół roku, w rozpisanym przetargu na „promocję Gminy Miasta Gdynia oraz Gdyńskiego Centrum Sportu jednostki budżetowej przez zespół piłki nożnej mężczyzn podczas rozgrywek o mistrzostwo Ekstraklasy lub I Ligi w I połowie 2023 roku”, planuje przeznaczyć 2,4 miliona złotych.
Miasto Gdynia: „Te dwie rzeczy są absolutnie nieporównywalne”
W odpowiedzi na nasze pytania gdyńscy urzędnicy podkreślają, że miasto odnalazło kompromis pomiędzy finansowaniem sportu dla najmłodszych, a działaniami promocyjnymi związanymi z gdyńskimi klubami, w tym tak zasłużonych jak Arka Gdynia. Jak zauważa Przemysław Dalecki, dyrektor Gdyńskiego Centrum Sportu, nie sposób jest wprost porównywać wydatków przeznaczonych na sportowe szkolenie dzieci i młodzieży oraz tych kierowanych na promocję miasta przez sport. Jak zaznacza, wynika to z faktu, że szkolenie odbywa się w szerokim spektrum dyscyplin i nie jest determinowane popularnością sportu seniorskiego.
- Wynika to także z zupełnie innych nakładów, jakie mają miejsce w sporcie zawodowym - mówi Przemysław Dalecki, dyrektor GCS. - Gdyby dotacje na szkolenie zależały od popularności sportu seniorskiego, wiele dyscyplin miałoby trudności z uzyskaniem finansowania. Wsparcie młodych sportowców to także inwestycje w infrastrukturę, z której korzystają na preferencyjnych warunkach – przyszkolne obiekty, sale gimnastyczne –50%, pływalnie –90%. W skali minionych 3 lat GCS wybudował blisko 30 obiektów, które powstały za ponad 20 milionów zł. W przypadku sportu profesjonalnego zespoły występujące w najwyższych klasach rozgrywkowych w kraju mogą wziąć udział w ogłaszanych postępowaniach lub przetargach nieograniczonych na promocję Gminy Miasta Gdynia oraz Gdyńskiego Centrum Sportu jednostki budżetowej. Związane jest to ze spełnieniem szeregu warunków udziału w postępowaniu, które nie jest skierowane do konkretnego podmiotu. Wysokość dotacji na sportowe szkolenie dzieci i młodzieży oraz organizacji imprez sportowych została utrzymana na rekordowym poziomie 2,3 mln zł, podczas gdy kwota wydatków na promocję systematycznie spada – porównując rok 2023 do 2019 – o blisko 60%.
Jak wskazuje dyrektor GCS, gdyńska Arka jest dobrym przykładem klubu dbającego o sportowy rozwój najmłodszych mieszkańców naszego miasta.
- O piłce nożnej zwykło się mówić jako o naszym sporcie narodowym, co wynika z jej niekwestionowanej popularności w naszym kraju - kontynuuje Przemysław Dalecki. - Było to doskonale widoczne podczas ostatnich Mistrzostw Świata, podczas których niemal każdy w kraju śledził losy biało-czerwonych. Arka Gdynia jest silną marką, jedną z wizytówek miasta, jej wyniki leżą w sercu wielu gdynian, niezależnie od pokolenia. Historia żółto-niebieskich jest wpisana w historię miasta. Klub jest przykładem sportowego rozwoju dzieci i młodzieży, którzy przechodzą przez kolejne szczeble grup szkoleniowych i stanowią zaplecze pierwszego zespołu. O funkcjonowaniu tego modelu w praktyce świadczy niedawne zdobycie wicemistrzostwa Polski do lat 18 - kończy.
Przypomnijmy, że żółto-niebieski zespół ma od 10 stycznia nowego sponsora. Została nim Energa z Grupy Orlen. Umowa z Energą została podpisana na cały 2023 rok. Piłkarze Arki już w rundzie wiosennej obecnego sezonu oraz jesienią sezonu 2023/24 zagrają z logotypem Energi z Grupy Orlen na koszulkach.
ZOBACZ TEŻ:
Arka Gdynia ma nowego i mocnego sponsora. Energa związała się z żółto-niebieskimi roczną umową
