Alfa Romeo MiTo została zbudowana na płycie podłogowej Fiata Grande Punto, ale dla stylistów firmy z Arese podstawowym źródłem inspiracji w czasie projektowania tego modelu była Alfa 8C Competicione.
Choć są to samochody z zupełnie różnych klas, Włosi umiejętnie zaadaptowali niektóre charakterystyczne rozwiązania stylistyczne w małej Alfie, m.in. kształty przednich i tylnych świateł, przedniego zderzaka, kraty wlotu powietrza, oraz elementów wnętrza.
MiTo stanowi skrót od nazw dwóch miast: Mediolanu i Turynu. W pierwszym z nich zaprojektowano ten model, a w drugim będzie on produkowany. Auto ma 406 cm długości, 172 cm szerokości i 144 cm wysokości. Jego rozstaw osi liczy 251 cm, a bagażnik ma pojemność 270 l.
Dla porównania: model 147 jest o 16 cm dłuższy przy identycznej szerokości i wysokości. Jednak wbrew wcześniejszym spekulacjom, MiTo nie będzie następ-cą Alfy 147, która w połowie przyszłego roku zostanie zastąpiona całkowicie nowym modelem 149.
Jednym z ciekawszych elementów MiTo jest urządzenie o nazwie Alfa DNA. Współpracuje ono z układem napędowym, hamulcowym, sprzęgłem, zawieszeniem i skrzynią biegów, dzięki czemu kierowca za pośrednictwem małej dźwigienki, umieszczonej na tunelu środkowym, ma do dyspozycji trzy tryby pracy tych elementów auta podczas jazdy: sportowy (Dynamic), miejski (Normal) i w warunkach gorszej przyczepności (All weather).
We wszystkich wersjach zastosowano utwardzone zawieszenie, które ma zredukować "kołysanie" podczas gwałtownej zmiany kierunku jazdy. Seryjnie montowany jest także system stabilizacji toru jazdy VDC (czyli ESP). Samochód posiada niski współczynnik oporu powietrza (Cx = 0,29).
Pod maską mogą pracować dwa silniki benzynowe i jeden diesel o mocach od 78 do 155 KM. Dopiero w 2010 roku zostanie zaprezentowana wersja GTA, napędzana benzynowym silnikiem o mocy 230 KM. Wszystkie jednostki napędowe standardowo współpracują z 6-stopniową manualną skrzynią biegów, ale za dopłatą dostępna będzie przekładnia automatyczna.
Z najsłabszym w ofercie, benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 78 KM auto rozpędza się do 100 km/h w 12,3 sekundy, a maksymalnie do 165 km/h. Według danych producenta, w tej wersji auto zużywa średnio 5,9 l na 100 km.
Nowa Alfa Romeo trafi do polskich salonów we wrześniu. Za najtańszą wersję Junior (1.4/78 KM) trzeba będzie zapłacić 49 900 zł. Znacznie droższe są pozostałe odmiany: 1.4 Turbo o mocy 155 KM kosztować będzie od 67 900 zł, a 120-konny diesel 1.6 - od 68 900 zł.
Najtańszą Alfę Romeo 147 ze 105-konnym silnikiem 1,6 l można kupić za 59 900 zł.