Elektryczne hulajnogi we Wrocławiu można wypożyczać od kilku miesięcy. Nie mają stałych miejsc parkowania. Zgodnie z regulaminem amerykańskiej firmy, która jest ich właścicielem, po wypożyczeniu można je zostawić w dowolnym miejscu, np. na chodniku.
- Jakiś czas temu Lime Polska wprowadziło do Warszawy, Wrocławia i Poznania hulajnogi elektryczne. Choć samo rozwiązanie wydaje się być interesującą alternatywą dla miejskich rowerów, to dla nas, osób niewidomych i słabowidzących urządzenia pozostawiane właściwie gdzie popadnie, stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia - alarmuje Polski Związek Niewidomych.
- Właściwie codziennie możemy je napotkać na swojej drodze. Stoją wzdłuż ulicy, w poprzek, nierzadko też – zupełnie bezpańsko – po prostu leżą na ścieżkach przed nami. Startup z USA w swój marketing wpisuje pozostawianie ich właśnie w ten sposób, niejako na widoku dla kolejnego potencjalnego użytkownika - skarżą się niepełnosprawni.
- Jesteśmy przekonani o tym, że społeczeństwo, ludzi obok nas, potencjalnych użytkowników tych jednośladów powinno się edukować w tej sprawie, tłumaczyć, jakie zagrożenia wynikają z pozostawiania hulajnóg na chodnikach naszych miast - apelują niewidomi.
Do stołecznego ratusza wpłynęła już petycja w sprawie uporządkowania sposobu parkowania hulajnóg w mieście. Podobne wnioski mają trafić do urzędów we Wrocławiu i Poznaniu.
Tymczasem we Wrocławiu na niewidomych może wkrótce czekać kolejna pułapka na chodnikach. Od marca mają się zmienić zasady wypożyczania miejskich rowerów. W myśl nowych zasad najprawdopodobniej nie trzeba ich już będzie pozostawiać w specjalnych stacjach, ale - podobnie jak hulajnogi - można to będzie zrobić w dowolnym miejscu. W efekcie, również rowery miejskie będą leżały gdzie popadnie.
- Jesteśmy na taką zmianę przygotowani. Rowery wyposażone są już w lokalizatory. Wciąż trwają prace nad regulaminem, ale ma on dopuszczać możliwość pozostawienia rowerów poza stacjami - przyznaje Daniel Chojnacki, oficer rowerowy z ratusza - Ze względu na to, że rozwijają się systemy bezsstacyjne, my również jako miasto wymagaliśmy, żeby operator to umożliwiał.
Rowery będą leżały gdzie popadnie? Kliknij i przeczytaj więcej
Zobacz też:
Paryż ma poważny problem. Władze chcą "wyrzucić" hulajnogi elektryczne z chodników
