Niezwykły konwój. Ogromna tarcza do drążenia tuneli przejedzie przez Warszawę

Andrzej Grochal
Najcięższy z elementów tarczy waży prawie 500 ton
Najcięższy z elementów tarczy waży prawie 500 ton Fot. PAP/Radek Pietruszka
Transport wielkiej tarczy TBM do drążenia tuneli wyruszył w sobotę w nocy z podwarszawskich Janek; przejedzie m.in. przez stołeczny Ursynów.

- Transport tarczy ok. godz. 23:30 będzie na węźle Opacz na S2, następnie skieruje się ku ul. Puławskiej, pół godziny po północy tarcza powinna zjechać na węźle Puławska na ul. Puławską. Przejedzie przez Ursynów, a na ul. Przyczółkowej wjedzie na węzeł Wilanów na S2 i będzie jechała do węzła Lubelska, gdzie zatrzyma się do 22:00 w niedzielę – poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

Transport tarczy TBM, która wydrąży tunel na drodze ekspresowej S19 na Podkarpaciu porusza się z prędkością do 10 km/h na mostach, a poza nimi w granicach 20-30 km/h.

Maszyna typu TBM z tarczą o średnicy ponad 15 metrów, przypłynęła do Szczecina z Hiszpanii. W Babicy na budowie drogi ekspresowej S19 maszyna TBM posłuży do wydrążenia ponad dwukilometrowego tunelu, który będzie usytuowany nawet 100 metrów pod powierzchnią terenu. Elementy TBM są przewożone w trzech konwojach składających się łącznie z czternastu zestawów transportowych. Najcięższy z nich waży blisko 500 ton i ma długość ponad 74 metrów i szerokość 9 metrów.

Prace przy drążeniu tunelu na budowie S19 rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl