Nowa książka o brytyjskiej rodzinie królewskiej odsłania brzydką prawdę. Komu nie podobał się kolor skóry syna księcia Harry’ego i Mehgan?

OPRAC.:
Adam Kielar
Adam Kielar
Wideo
od 16 lat
Brytyjska rodzina królewska znów musi się mierzyć z zarzutami, że ktoś z jej członków wyrażał zastrzeżenia co do koloru skóry przyszłego dziecka księcia Harry'ego i księżnej Meghan. W holenderskim wydaniu nowej książki na temat brytyjskiej monarchii przypadkowo – jak twierdzi wydawnictwo – ujawniono, o kogo chodzi.
Rasizm w rodzinie królewskiej? Komu nie podoba się kolor skóry dziecka Harry'ego i Meghan?
Rasizm w rodzinie królewskiej? Komu nie podoba się kolor skóry dziecka Harry'ego i Meghan? Northern Ireland Office / Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0

Nowa książka o brytyjskiej rodzinie królewskiej

We wtorek w Wielkiej Brytanii i kilku innych krajach ukazała się książka „Endgame” Omida Scobiego, który twierdzi, że brytyjska monarchia walczy o przetrwanie. Autor zawarł w niej kilka kontrowersyjnych i potencjalnie szkodliwych dla monarchii tez, pisząc m.in., że król Karol III nie potrafi skupić wokół siebie rodziny i nią kierować; że jego relacje ze starszym synem, księciem Williamem wcale nie są tak dobre, jak wyglądają publicznie; że żona Williama, księżna Kate bywa chłodna w kontaktach, a choć mówi dużo o zdrowiu psychicznym, ignorowała apele o pomoc wysyłane przez Meghan.

Książka została chłodno lub obojętnie przyjęta przez brytyjskie media, które wskazały, że prezentuje ona bardzo jednostronny – korzystny dla Harry’ego i Meghan – punkt widzenia, i przypomniały, że Scobie jest współautorem niemal hagiograficznej książki poświęconej tej parze „Finding Freedom”. Scobie zresztą nie ukrywa, że ma wspólnych znajomych z Meghan, którzy są użyci jako źródła w książce.

„Błąd wydawniczy” w Holandii

„Endgame” zapewne przeszłaby wobec tego bez większego echa, gdyby nie to, że okazało się, iż w jej holenderskim wydaniu wskutek błędu wydawniczego ujawniono, kto miał wyrażać obiekcje co do koloru skóry Archiego. Sprawę po raz pierwszy ujawnili Harry i Meghan w głośnym wywiadzie dla amerykańskiej dziennikarki Oprah Winfrey, ale bez podawania o kogo chodzi, choć zastrzegli, że nie byli to ani królowa Elżbieta II, ani jej mąż, książę Filip.

Scobie twierdzi, że takie obiekcje wyrażały dwie osoby i zna ich tożsamość, ale z powodów prawnych ich nie ujawni. Jednak w holenderskiej edycji zostało to ujawnione. We wtorek wieczorem holenderskie wydawnictwo Xander Uitgevers oświadczyło, że doszło do pomyłki w czasie tłumaczenia i w związku z tym książka została czasowo wycofana ze sprzedaży, a według brytyjskich mediów, wszystkie egzemplarze poszły na przemiał. Scobie z kolei zastrzegł, że w wersji, która wyszła do niego, tożsamości tych osób nie były ujawnione.

Co na to dwór królewski?

Pałac Buckingham na razie nie odniósł się do sprawy, choć być może w którymś momencie może być do tego zmuszony. Mimo że holenderska wersja została wycofana ze sprzedaży, a książki zniszczone, trudno przypuszczać, że personalia zaangażowanych osób nie wypłyną.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

ag

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl