Pierwsze lokomotywy elektryczne serii EU160 Griffin PKP Intercity odebrał na początku roku. Obecnie jego flota została wzmocniona już 20 nowymi pojazdami.
Tym samym ich producent - firma NEWAG z Nowego Sącza - zrealizował podstawową część podpisanej w maju 2018 roku umowy, która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdów w tzw. prawie opcji.
Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wzrosła wówczas z 367,6 mln zł brutto do 551,4 mln zł brutto. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKP Intercity jeszcze w tym roku - informuje Katarzyna Grzduk , rzecznik prasowy PKP Intercity.
Producent w ramach kontraktu przeprowadza też szkolenia dla pracowników PKP Intercity w zakresie obsługi pojazdów, ich utrzymania na drugim, trzecim i czwartym poziomie oraz świadczenia usług gwarancyjnych.
Nowe lokomotywy rozwijają prędkość do 160 km/h i pozwolą efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Pojazdy serii EU160 Griffin to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce.
Zakup 20 pojazdów w ramach zamówienia podstawowego jest elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i jest współfinansowany z funduszy unijnych.
Wartość przyznanego przez Unię Europejską dofinansowania wyniosła 79 132 679,97 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało już 653 730 052,05 zł dotacji.
Ze wsparciem funduszy unijnych polska kolej wchodzi na nowe tory rozwoju. Kolej to teraz szybki, bezpieczny i komfortowy środek transportu. Środki unijne inwestujemy w projekty służące społeczeństwu, które może korzystać z infrastruktury i usług na najwyższym poziomie - mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej.
20 nowych lokomotyw od początku lipca br. poprowadzi pociągi:
- TLK Kiev Express relacji Warszawa - Kijów - Warszawa na odcinku Warszawa - Dorohusk - Warszawa;
- IC Zielonogórzanin relacji Warszawa - Zbąszynek - Warszawa;
- IC Mewa relacji Warszawa - Szczecin - Warszawa;
- IC Gałczyński relacji Warszawa - Szczecin - Warszawa;
- TLK Staszic relacji Warszawa - Kołobrzeg - Warszawa;
- IC Noteć relacji Warszawa - Piła - Warszawa;
- IC Czartoryski relacji Lublin - Zbąszynek - Lublin;
- TLK Zamoyski relacji Piła - Lublin - Piła;
- TLK Chełmianin relacji Warszawa - Chełm - Warszawa;
- TLK Kochanowski relacji Chełm - Bydgoszcz - Chełm;
- TLK Mierzeja relacji Lublin - Kołobrzeg - Lublin na odcinku Kołobrzeg - Bydgoszcz - Kołobrzeg (sezonowy);
- TLK Wetlina na odcinku Poznań - Lublin - Poznań (sezonowy);
- TLK Latarnik na odcinku Poznań - Białystok - Poznań (sezonowy);
- TLK Warta relacji Warszawa - Poznań - Warszawa.
Po zrealizowaniu całego kontraktu i odbiorze wszystkich maszyn, wyjadą również na inne trasy, w tym przez Opolszczyznę.
