Nowe prawo konsumenckie 2014. Co się zmienia 25 grudnia dla klientów i przedsiębiorców?

Edyta Hanszke
Nowa ustawa dostosowuje polskie prawo do przepisów unijnych.
Nowa ustawa dostosowuje polskie prawo do przepisów unijnych. freeimages
25 grudnia wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące sprzedaży przez internet, telefon, na pokazach i w sklepach tradycyjnych. Będziemy mieli między innymi dłuższy czas na odstąpienie od umowy i zwrot towaru.

Zmieniona ustawa o prawach konsumenta wprowadziła do Polski przepisy unijne z 2011 roku – mówi Janusz Kuliberda, powiatowy rzecznik konsumentów z Kluczborka. – Kilka zmian ułatwi życie kupującym, jak np. wydłużony z 10 do 14 dni okres możliwości zwrotu towaru kupowanego przez internet czy na pokazach bez podania przyczyn. To jedna z zalet takich zakupów.

Co więcej, jeśli internetowy sprzedawca nie poinformuje nas o tej zmianie, będziemy mieli na zwrot nawet rok.

Anna Janowska, zastępca dyrektora biura prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dodaje, że zmienia się też prawo dotyczące reklamacji w ramach rękojmi. - Konsument ma prawo podczas reklamacji towaru zażądać jednej z czterech rzeczy: naprawy wady, wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny lub – gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy - wyjaśnia.

ZOBACZ: Zakupy w internecie. Możesz rozpakować i zwrócić towar [zmiana przepisów 2014]

Jeśli przedsiębiorca nie zgodzi się z wyborem, może zaproponować inne rozwiązanie, ale w przypadku gdy towar był naprawiany i ponownie ma wadę albo naprawiony nie został, konsument ma prawo domagać się obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Wówczas sprzedawca nie może odmówić spełnienia tych żądań.

Nowe prawo reguluje też kwestie kosztów odesłania towaru w sytuacji rezygnacji z zakupów. Wówczas konsument ponosi koszt odesłania towaru, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko według najtańszej oferowanej przez siebie opcji.

Jak zwrócić nietrafiony prezent? Internetowi mają lepiej

Konsument będzie też miał prawo obejrzeć towar kupiony na odległość w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli rzecz nie spełni jego wymagań, może ją odesłać. Jeśli jednak sprzedawca zorientuje się, że towar był używany, ma prawo obciążyć kupującego dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru.

Agnieszka Jaczyńska z UOKiK dodaje, że nowe prawo daje też pewne przywileje sprzedawcom. - Jeśli konsument zrezygnuje z e-zakupów i wyśle oświadczenie, to sprzedawca będzie miał prawo wstrzymać się ze zwrotem  pieniędzy za rzecz oraz kosztów jej wysyłki do czasu otrzymania od konsumenta towaru lub potwierdzenia jego nadania - mówi.

ZOBACZ: Prawa klienta sklepu tradycyjnego: możemy reklamować używane ciuchy

- Przepisy nowej ustawy mają też ułatwić konsumentom zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będą musieli ponieść w związku z zawieraną umową – przedsiębiorca będzie bowiem zobowiązany do poinformowania konsumenta w jasny sposób o wszystkich kosztach wynikających z umowy – dodaje Janusz Kuliberda, rzecznik konsumentów z Kluczborka.

Zakazane będą dodatkowe koszty nakładane przez sprzedawców - za skorzystanie z określonej formy płatności przedsiębiorcy nie wolno żądać od konsumenta opłaty przewyższającej koszty poniesione przez sprzedawcę z tego tytułu. Dodatkowa opłata – np. za płatność kartą – nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym sprzedawca.

Przed wejściem w życie nowego prawa UOKiK rozesłał do przedsiębiorców oraz izb ich zrzeszających pakiet  informacji dotyczący nowych przepisów. Więcej informacji na stronie: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

Podstawowe korzyści dla konsumentów

1. Prawo do informacji

Nowa ustawa gwarantuje konsumentom otrzymywanie od przedsiębiorcy, przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji, istotnych w kontekście jej zawierania. Co ważne, uprawnienie do otrzymania informacji będzie przysługiwało konsumentowi nie tylko w odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość, ale również w odniesieniu do umów zawieranych w sposób tradycyjny – w sklepie. Umożliwi to konsumentowi bardziej świadome zawieranie umów.

2. Koszty związane z zawieraniem umów

Ustawa wprowadza przepisy, które ułatwią konsumentowi zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będzie musiał ponieść w związku z zawieraną umową. Przedsiębiorca będzie bowiem zobowiązany do poinformowania konsumenta w jasny sposób o wszystkich kosztach wynikających z umowy;

Ustawa przewiduje, że w przypadku płatności dokonywanej przez konsumenta kartą kredytową przedsiębiorca nie będzie mógł pobierać od niego opłat wyższych niż te, które sam ponosi w związku z zastosowaniem tego sposobu płatności;

Ustawa zabrania pobierania od konsumentów zawyżonych opłat za korzystanie z infolinii udostępnianych przez przedsiębiorców na potrzeby kontaktowania się w sprawach związanych z zawartymi umowami.

3. Prawo odstąpienia od umowy

Wydłuża się termin na odstąpienie od umowy zawieranej poza lokalem lub na odległość, bez podania przyczyn, do 14 dni (obecnie: 10 dni). Dzięki temu konsument zyskuje dodatkowy czas do namysłu i podjęcia ostatecznej decyzji; Przepisy precyzyjnie regulują sposób obliczania tego terminu, w tym w sytuacji, gdy przedsiębiorca w ogóle nie poinformował konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia (w takim przypadku prawo odstąpienia wygaśnie dopiero po upływie roku od upływu podstawowego 14-dniowego terminu – obecnie: po upływie 3 m-cy od wydania rzeczy);

Ustawa zwalnia konsumenta od obowiązku ponoszenia kosztów związanych ze zwrotem rzeczy w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o obowiązku poniesienia tych kosztów.

4. Uprawnienia w przypadku wadliwości rzeczy sprzedanej

Ustawa przywraca do obrotu konsumenckiego konstrukcję "wady”, tradycyjnie funkcjonującą w Polsce, znaną i zrozumiałą dla konsumentów (obecnie w obrocie konsumenckim, na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, funkcjonuje konstrukcja "niezgodności towaru z umową”);

Zwiększona zostaje swoboda konsumenta, co do wyboru uprawnienia, z jakiego może skorzystać w przypadku wadliwości nabytej rzeczy: przywraca możliwość żądania obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy od razu po stwierdzeniu wady, bez konieczności wysunięcia w pierwszym rzędzie żądania naprawy bądź wymiany rzeczy;

Przepisy wydłużają do 5 lat odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady nieruchomości.

5. Gwarancja

Ustawa przywraca stosowanie przepisów Kodeksu cywilnego do gwarancji konsumenckiej. Oznacza to, że jeżeli przedsiębiorca, który udziela gwarancji, nie określi dokładnie jej treści, konsument będzie mógł powołać się na uprawnienia związane z gwarancją przewidziane w Kodeksie cywilnym. Do 2 lat zostaje wydłużony okres gwarancji w przypadku, gdy gwarant nie określi tego terminu inaczej. Tak określony termin jest skorelowany z ustawowym terminem odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.

Podstawowe korzyści dla przedsiębiorców

1. Ujednolicenie regulacji w skali całej UE

Przepisy dyrektywy w sprawie praw konsumenta wymuszają, w zakresie jej regulacji, wprowadzenie jednolitych rozwiązań we wszystkich państwach członkowskich. Powinno to zwiększyć zaufanie przedsiębiorców do systemów prawnych innych państw, obniżyć koszty związane z dostępem do rynków tych państw (w szczególności koszty związane z obsługą prawną), a w konsekwencji ułatwić im działalność transgraniczną.

2. Ułatwienie stosowania przepisów

Ustawa jasno definiuje, jakie informacje, kiedy i w jaki sposób przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi. Określa także jasne zasady dotyczące wykonywania prawa odstąpienia od umowy, w tym dotyczące sposobu obliczania terminów oraz skutków jego wykonania, a także niezwykle istotne kwestie związane z kosztami, które powstają w przypadku zwrotu rzeczy, wskazując, kogo i w jakim zakresie obciążają te koszty. Ponadto wprowadza zasady dotyczące korzystania z rzeczy przez konsumenta w okresie, w którym możliwe jest odstąpienie od umowy.

Wprowadzenie precyzyjnych uregulowań, w tym zwłaszcza dotyczących kwestii, w których nie było do tej pory szczegółowych regulacji, ułatwi przedsiębiorcom stosowanie przepisów i powinno przełożyć się także na obniżenie kosztów ich działalności.

3. Ujednolicenie zasad odpowiedzialności za jakość rzeczy

Obecnie przedsiębiorca, który sprzedaje towary, odpowiada za ich jakość według dwóch odrębnych reżimów: za wady rzeczy w stosunku do kupujących, którzy nie są konsumentami (rękojmia) i za niezgodność towaru z umową wobec konsumentów. Oznacza to znaczne komplikacje i zwiększone koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Nowa ustawa ujednolica zasady odpowiedzialności w obrocie konsumenckim i w pozostałych rodzajach obrotu, co powinno zdecydowanie ułatwić prowadzenie działalności handlowej.

4. Ułatwienie dochodzenia roszczeń regresowych

Ustawa wprowadza szczegółowe regulacje dotyczące dochodzenia roszczeń regresowych związanych z wadliwością rzeczy sprzedanej w łańcuchu sprzedawców. Rozwiązania te ułatwią sprzedawcy finalnemu dochodzenie zwrotu kosztów poniesionych przez niego w związku z wykonaniem przez konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi od tego z poprzednich sprzedawców / dostawców, którego działanie spowodowało wadę rzeczy.

 

Źródło: Zmiana prawa konsumenckiego

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Nowe prawo konsumenckie 2014. Co się zmienia 25 grudnia dla klientów i przedsiębiorców? - Nowa Trybuna Opolska

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2016-06-24T02:25:32 02:00, MMo:

I kup tu teraz np. aparat fotograficzny za kilka tysięcy w sklepie internetowym. Rozpakowany, obmacany już wcześniej przez niezadowolonego.

Bierz i nie marudź. Ciesz się, że tu nie doszło do pomyłki z wyborem żony, która jest jak kołnierzyk koszuli. Co to za numer dowiadujesz się zwykle już po czasie. Towar macany - należy do macanta !. A mogłeś trafić na jeszcze gorszy towar.

T
Tomek.m
Niestety Polska jak powiedział kiedyś '' klasyk'' to dziki kraj. Komuny niby nie ma a przedsiębiorców miesza się z błotem i rujnuje idiotycznymi przepisami. Nie można tzw. konsumentowi dawać wszystkich praw bo będzie walił nimi w przedsiębiorcę jak w bęben. Sprzedaż internetowa było 10 dni teraz jest 14 na zwrot, 5 lat rękojmi chyba kogoś nieżle powaliło a co ze swobdą gospodarczą .Jeszcze nie tak dawno handel kwitł, oczywiście dopóki rządzący jacy by nie byli nie wsadzili tam swoich m..d. Wszystko padło, cały maly handel a teraz jeszcze chcą wykończyć internetowy. I jak tu żyć jak się kiedyś pytał pewien hodowca papryki. Czy państwo naprawdę traktuje ludzi jak bezrozumne krowy, które nie mogą między sobą zawrzeć umowy, bo taką rzeczą jest choćby sprzedaż towarów. Narzuca się nam jakieś durne przepisy które rujnują firmy, a sprawa jest prosta chcesz kupować to kupuj, nie pasują ci warunki idziesz gdzie indziej. Koniec kropka
K
Kontrabas
Bardzo dobrze opisane zostały uprawnienia konsumenta na stronie www.thelksinoe.pl
p
polska komuna
mogli by cos zrobic z tymi złodziejami z Plusa. ten caly LTE bez limitu to jedne wielkie oszustwo. kupuje sie opcje do 10Gb a w rzeczywistosci predkosc spada do 0.5Mb a oni dalej lataja i tlumacza sie ze to nie ich wina. a wszedzie świecą reklamy LTE 500000MB/S co z tego jak sciagniesz 20gb i juz masz LTE 0.5KB/S. Kiedy uregulują tych co otwarcie kradną od obywateli zamiast czepiać się zwykłych przedsiębiorców. 
s
serum
Osobiście u mnie w sklepie zmiany przebiegły "bezboleśnie" - kompleksowo wspomogło mnie biuro rachunkowe, które obsługuje moją firmę.
D
Darek 123
A co w przypadku zamówienia np żaluzji albo rolety pod indywidualny wymiar? Jeżeli jest to produkt wykonany na zamówienie czyli tzw "garnitur na miarę" to klient również ma prawo zwrotu, to po otrzymaniu przesyłki stwierdzi że kolor czerwony na ekranie jego komputera nie jest tym czerwonym który prezentuje sie rzeczywistości. Tylko co ma zrobić producent takiego produktu? Będzie go musiał wyrzucić do kosza, a jeśli konkurencja w ten sposób będzie zamawiać i wykończy naszego producenta?
k
katarzyna445
dla prowadzących firmy i DG: FV będzie mozna wystawiac na podstawie paragonu ze sklepu, wystarczy apka e-fakturomat.pl
k
katarzyna445
Dla prowadzących firmy i DG: bedzie tez mozna wystawiać FV na podstawie paragonu ze sklepu - u siebie w biurze, bez chodzenia i czekania aż sprzedawca nam ją wystawi, wszystko dzieki e-fakturomat. pl
a
akim
 A co ze zwrotem towaru w sklepach stacjonarnych, w których nie wyrażają zgody na zwrot? Np. sieć stacjonarna Wojas, itp. ? Czy ustawa nakłada obowiązek przyjęcia zwrotu również na wszystkie sklepy stacjonarne?
M
Marcin K.
Na szczęscie tak nie jest. Zmiany dotycza tylko reklamacji na podstawie niezgodności towaru z umową, zwaną od 25 grudnia "wadą" a nie reklamacji z tytułu gwarancji, tutaj nic sie nie zmienia. Oznacza to tyle, że jeżeli kupisz produkt uszkodzony to masz większe prawa, jeżeli uszkodził się w trakcie użytkowania to prawa masz dalej takie same. To tak w skrócie...
k
kris
czy tak trudno jest przeczytać dany tekst ze zrozumieniem ,krew mnie zalewa przychodza do mnie klienci i się kłucą że oni wiedzą lepiej i że czytali nowe prawo i w ogóle wszyscy dookoła do durnie .Tak przeczytali tylko to co chcieli i mają k**** mać 14dni do zwrotu a żeby dalej już doczytać że dotyczy to tylko sprzedaży na odległość to ....no i tego ogarniam ...albo taki głupi naród albo jeszcze głupszy  
M
Marian
Czyli teraz teoretycznie sprzedaję klapki za 2,50 zł. Są to klapki w zasadzie"jednorazowe" co wskazuje cena. Klient jednak po pół roku pisze że oderwała się podeszwa i co ma zrobić sprzedawca? Oddać, 2,50zł , oddać za wysyłkę powiedzmy najtańszego poleconego czyli 5 złotych (dwukrotna wartość towaru) tym samym będąc stratnym 7,50zł. Klient zadowolony, sprzedawca idzie z torbami (często dyndając na sznurku bo został bankrutem) i teraz nasuwa się pytanie. Co zmieni prawo? Klient zadowolony tylko teoretycznie (dlaczego teoretycznie o tym dalej ), wielkie konsopcja zadowolone na maxa bo wyczyścili rynek z małych firm,  i zadowolone Państwo bo zyska więcej pieniędzy z podatków. A dlaczego więcej? A dlatego że wielkie firmy po oczyszczeniu rynku z małych firm drastycznie podnoszą ceny bo dokładać nie będą, państwo otrzyma z większych cen większe podatki a klient z cienkim portfelem mówi i PO CO MI TO BYŁO? Duże marki zmonopolizowały w ten sposób rynek, dlatego tak mocno lobbowały w UE o zmianę prawa '=/
z
zakupoholiczka
Jeśli stwierdzisz po kupienie ze był uzywany możesz go zwrócić , do tej pory nie miałes takiem możliwości.
M
MMo
I kup tu teraz np. aparat fotograficzny za kilka tysięcy w sklepie internetowym. Rozpakowany, obmacany już wcześniej przez niezadowolonego.
Wróć na i.pl Portal i.pl