Z pytaniem o ostatnio wprowadzone, istotne zmiany w zakresie oznakowania poziomego i pionowego zwróciliśmy się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Co uległo zmianie?
Na zarządzanych przez GDDKiA autostradach zmienione zostało oznakowanie na Placach Poboru Opłat na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA – PPO Karwiany i PPO Żernica (A4) oraz PPO Żdżary i PPO Stryków (A2) na dedykowanych pasach dla pojazdów posiadających urządzenia viaBOX lub viaAUTO.
Nowe oznakowanie jest związane z wprowadzeniem elektronicznego poboru opłat – naprowadza kierowców na właściwe „bramki”, które samochody wyposażone w urządzenia do elektronicznych płatności mogą pokonać bez oczekiwania w kolejce.
Kolejną zmianą jest wprowadzenie na odcinku autostrady A1 Czerniewice - Kowal nowego oznakowania pionowego m. in. w zakresie oznakowania kierunkowego. Oznakowanie to będzie poddane badaniom naukowym w ramach RID – przedsięwzięciu Rozwój Innowacji Drogowych, polegającym na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa. Ponadto na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zostało wykonane opracowanie, które będzie stanowiło swoistą bazę do zmiany przepisów w zakresie oznakowania dróg w Polsce.
Zmianom ulega też oznakowanie na drogach krajowych. GDDKiA sukcesywnie wyznacza pasy wielofunkcyjne. Pozwalają na bezpieczny zjazd na posesję bez blokowania głównego pasa ruchu.
Na autostradzie A1, pomiędzy Czerniewicami a Kowalem wprowadzono eksperymentalne oznaczenie powierzchni wyłączonej z ruchu, modyfikując oznakowanie P-21. Mniejsza liczba linii usprawnia wyznaczanie powierzchni wyłączonej z ruchu. Spada również koszt malowania linii z racji mniejszego zużycia farby i mniejszej czasochłonności operacji.
Zweryfikowano także numerowanie węzłów i wyjazdów z na drogach klasy A i S, umieszczono dodatkowe strzałki pod tablicami E-2 , E-1, podano odległości do następnego węzła drogowego, oraz dodano znaki E-3 na nosku łącznicy wyjazdowej.
Objazdy zamkniętych odcinków dróg są znakowane przy użyciu nowych tabliczek, które jednocześnie kierują do dróg klasy A i S. Przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne dla służb utrzymaniowych i ratowniczych są znakowane nowym rodzajem tabliczek.
Każda, z pozoru nawet niewielka zmiana, która zwiększa czytelność znaków pionowych i poziomych jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego. Szkoda, że powoli postępuje - zapowiadana od dawna - weryfikacja zasadności ustawiania znaków drogowych, z ograniczeniami prędkości włącznie.