Nowe tramwaje Pesy dla Łodzi. Rozpoczęła się dostawa bydgoskich tramwajów Pesa [ZDJĘCIA, FILM]

Nowe tramwaje Pesy dla Łodzi. Rozpoczęła się dostawa bydgoskich tramwajów Pesa
Nowe tramwaje Pesy dla Łodzi. Rozpoczęła się dostawa bydgoskich tramwajów Pesa Jarosław Kosmatka
MPK Łódź kupiło za 99,6 miliona zł (brutto) 12 nowych tramwajów z bydgoskiej Pesy. Zamówienie zostało złożone w kwietniu 2017 roku, a pierwszy, gotowy tramwaj przywieziono do Łodzi w poniedziałkową noc.

Tramwaje zostały kupione dzięki dofinansowaniu unijnemu. We wniosku o dofinansowanie zaznaczone było, że nowe wagony obsługiwać będą trasę linii 14. Jednak przed zakończeniem budowy tramwajów zmieniono trasę przejazdu linii 14, nie można więc wykluczyć, że nowe Pesy będą obsługiwać zupełnie inną linię tramwajową. Potrzebna jest jednak do tego odpowiednia zgoda.

W bydgoskiej Pesie pierwszy z zamówionych przez MPK Łódź tramwajów 122NaL gotowy był 15 stycznia. Przeszedł ostatnie testy i w nocy z niedzieli na poniedziałek (22 stycznia) została dostarczony do Łodzi. Prosto z lawety trafił do zajezdni przy ulicy Telefonicznej w Łodzi. Kolejne dwa tramwaje są w końcowych etapach montażu i w najbliższych tygodniach trafią do Łodzi. Kontrakt ma zostać zrealizowany do końca 208 roku, ale przedstawiciele Pesy zapewniają, że wszystkich 12 pojazdów zostanie dostarczonych wcześniej.

Nowe tramwaje nieznacznie różnią się w porównaniu z wagonami Pesy dostarczonymi do Łodzi na przełomie lat 2015 i 2016. Zmieniono układ siedzeń, ale jednocześnie nie zmniejszyła się ich liczba. Konstruktorzy chcieli zrobić dodatkowe miejsce dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych. Wprowadzono zmieniony system informacji pasażerskiej oraz diodowe podświetlanie poręczy. Na zewnątrz zamontowano nad drzwiami lampy doświetlające po zmroku peron przystanku. Wprowadzono również zmiany w kabinie motorniczego, tak by poprawić komfort pracy prowadzącego tramwaj.

Budowę każdej Pesy rozpoczyna się od spawania ze stalowych kątowników tzw. pudła, czyli obudowy wagonu. Proces ten trwa około 20 dni. Następnie wagon jest wstępnie malowany i przez kolejnych 20 dni pracownicy Pesy montują w nim podzespoły i wyposażenie. - Samych przewodów jest w tramwaju do ułożenia kilka kilometrów - mówi Marcin Grzyb z bydgoskiej Pesy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 34

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
brrrum
na północ i na południe?
Kiedy przedłużą ulicę Dąbrowskiego do alei Ofiar?
m
marcin
kiedy będzie przywrocona trasa linii 55 na olechow
m
marcin
kiedy będzie przywrocona dawna trasa tramwajowa numer 3
H
Halinka
Kiedys motorniczy jeździł na odkrytym pomośce w futrze i na stająco i nie narzekał. Wam młodym d upach sie poprtzewracało.
H
Halinka
Nowe tramwaje skierować na Pabianicki Bugaj
H
Halinka
Kiedy będzie przywrócone 42 do Tuszyna ?
H
Halinka
Nikt tym nie jeździł.
ł
łodzianin
Na Olechów to skierować karawanę Wielbłądów dromaderów ,bo Olechów to wykończalnia tramwajów.Wystarczy jak jeżdżą tam autobusy.Miały jeździć na trasie 14 do cholery.
m
mars
"Kontrakt ma zostać zrealizowany do końca 208 roku, ale przedstawiciele Pesy zapewniają, że wszystkich 12 pojazdów zostanie dostarczonych wcześniej." to byłby fajny gest, im szybciej nowy tabor się zjawi tym dla pasażerów lepiej.
n
nawigator
Tramwaj to nie zabawka tylko bardzo dobry środek transportu zbiorowego, szczególnie w tak nowoczesnym wydaniu jak te Pesy.
E
EEEEEE
NIE PODOBAJA MI SIE TE DLUGIE TRAMWAJE. WOLE DWUWAGONOWE. TE PESY SA JAKIES DZIWNE.
m
marcin
kiedy będzie przywrocona stara trasa linii 64
m
marcin
kiedy będzie przywrocona stara trasa linii 98
m
marcin
kiedy będzie przywrocona stara trasa linii 85
m
marcin
nowe tramwaje skierować na lodzkie stoki
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl