Tramwaje zostały kupione dzięki dofinansowaniu unijnemu. We wniosku o dofinansowanie zaznaczone było, że nowe wagony obsługiwać będą trasę linii 14. Jednak przed zakończeniem budowy tramwajów zmieniono trasę przejazdu linii 14, nie można więc wykluczyć, że nowe Pesy będą obsługiwać zupełnie inną linię tramwajową. Potrzebna jest jednak do tego odpowiednia zgoda.
W bydgoskiej Pesie pierwszy z zamówionych przez MPK Łódź tramwajów 122NaL gotowy był 15 stycznia. Przeszedł ostatnie testy i w nocy z niedzieli na poniedziałek (22 stycznia) została dostarczony do Łodzi. Prosto z lawety trafił do zajezdni przy ulicy Telefonicznej w Łodzi. Kolejne dwa tramwaje są w końcowych etapach montażu i w najbliższych tygodniach trafią do Łodzi. Kontrakt ma zostać zrealizowany do końca 208 roku, ale przedstawiciele Pesy zapewniają, że wszystkich 12 pojazdów zostanie dostarczonych wcześniej.
Nowe tramwaje nieznacznie różnią się w porównaniu z wagonami Pesy dostarczonymi do Łodzi na przełomie lat 2015 i 2016. Zmieniono układ siedzeń, ale jednocześnie nie zmniejszyła się ich liczba. Konstruktorzy chcieli zrobić dodatkowe miejsce dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych. Wprowadzono zmieniony system informacji pasażerskiej oraz diodowe podświetlanie poręczy. Na zewnątrz zamontowano nad drzwiami lampy doświetlające po zmroku peron przystanku. Wprowadzono również zmiany w kabinie motorniczego, tak by poprawić komfort pracy prowadzącego tramwaj.
Budowę każdej Pesy rozpoczyna się od spawania ze stalowych kątowników tzw. pudła, czyli obudowy wagonu. Proces ten trwa około 20 dni. Następnie wagon jest wstępnie malowany i przez kolejnych 20 dni pracownicy Pesy montują w nim podzespoły i wyposażenie. - Samych przewodów jest w tramwaju do ułożenia kilka kilometrów - mówi Marcin Grzyb z bydgoskiej Pesy.
