Nowy sedan Chevroleta

Maciej Pobocha
Chevrolet Cruze
Chevrolet Cruze Fot. Chevrolet
Cruze jest przedstawicielem mocno obsadzonego grona samochodów kompaktowych. Będzie rywalizował m.in. z wersjami sedan Forda Focusa czy Opla Astry. Auta segmentu C należą do najbardziej popularnych w Europie. W 2008 r. stanowiły 26 proc. wszystkich nowych samochodów zarejestrowanych na Starym Kontynencie.

Nowy Chevrolet jest tzw. autem globalnym. Został opracowany we współpracy pomiędzy zakładami General Motors w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Australii i Korei. Oferowany będzie w 100 krajach na całym świecie. Zastosowano w nim nową płytę podłogową, prawdopodobnie tę samą, która wykorzystana zos-tanie w Oplu Astrze czwartej generacji.

Cruze jest dłuższy i szerszy od 4-drzwiowego Lacetti, którego zastępuje. Ma też od niego większy rozstaw osi. Początkowo jego sprzedaż będzie odbywała się równolegle z Lacetti 5-drzwiowym i kom-bi. Klasyczne kombi nie jest planowane, bo Chevrolet szykuje się do wprowadzenia na rynek kompaktowego modelu Orlando, który ma być połączeniem minivana i kombi.

Cruze wygląda ciekawie. O rewolucji w nadwoziu w porównaniu z Lacetti nie ma mowy, ale znaczny skok ewolucyjny jest zauważalny. Dotyczy to szczególnie wnętrza. Nowocześnie zaprojektowane, z wykorzystaniem naprawdę przyzwoitych materiałów, przypomina to z Opla Insigni. Dzięki nieźle wyprofilowanym fotelom siedzi się wygodnie, chociaż pasażerowie podróżujący z tyłu mogą narzekać na brak miejsca na nogi.

Bagażnik Cruze'a ma pojemność 450 l (Focus sedan - 537 l, Astra sedan - 490 l). Można ją zwiększać składając oparcie tylnej kanapy, dzielone w stosunku 40:60. Do tego dochodzą schowki: wnęka na podszybiu do przechowywania drobiazgów (zamykana w bogatszych wersjach wyposażenia), dwuczęściowy schowek w tablicy rozdzielczej i mały po stronie kierowcy. Mankamentem jest zbyt mała ilość miejsca na nogi pasażerów podróżujących z tyłu.

Do napędu Cruze'a przewidziano dwa silniki benzynowe. Jednostka o pojemności 1,6 l ma moc 113 KM, a 1,8 l osiąga 141 KM. Oba silniki będą dostępne z 5-biegową, ręczną skrzynią biegów albo 6-stopniowym automatem. Przy manualnej skrzyni przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 12,5 sekundy w przypadku jednostki 1.6 i 10 sekund jeśli chodzi o 1.8. Średnie zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 6,7 i 6,8 l/100 km.

Do wyboru będzie też 2-lit-rowy diesel z turbodoładowaniem, rozwijający 150 KM (pod koniec roku dołączy do niego wersja 125-konna). Jednostka wysokoprężna współpracuje z ręczną przek-ładnią. Odmiana o mocy 150 KM pozwala na rozpędzenie Cruze'a do setki w 10 sekund, a średnie spalanie wynosi 5,6 l oleju napędowego na 100 km.

W podstawowej wersji z silnikiem benzynowym 1,6 l Cruze kosztować będzie w Polsce 49 990 zł. Najtańszy Focus 1.6 sedan to wydatek rzędu 56 150 zł, a Opel Astra sedan - 58 100 tys. zł. Pytaniem pozostaje wizerunek marki Chevrolet na naszym rynku, nadal kojarzonej z Daewoo. W 2008 r. sprzedano w Polsce 1 846 Chevroletów Lacetti, z czego ok. 500 sztuk stanowiły wersje sedan.

Wróć na i.pl Portal i.pl