Nowy sedan Chevroleta

Maciej Pobocha
Chevrolet Cruze
Chevrolet Cruze Fot. Chevrolet
Cruze jest przedstawicielem mocno obsadzonego grona samochodów kompaktowych. Będzie rywalizował m.in. z wersjami sedan Forda Focusa czy Opla Astry. Auta segmentu C należą do najbardziej popularnych w Europie. W 2008 r. stanowiły 26 proc. wszystkich nowych samochodów zarejestrowanych na Starym Kontynencie.

Nowy Chevrolet jest tzw. autem globalnym. Został opracowany we współpracy pomiędzy zakładami General Motors w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Australii i Korei. Oferowany będzie w 100 krajach na całym świecie. Zastosowano w nim nową płytę podłogową, prawdopodobnie tę samą, która wykorzystana zos-tanie w Oplu Astrze czwartej generacji.

Cruze jest dłuższy i szerszy od 4-drzwiowego Lacetti, którego zastępuje. Ma też od niego większy rozstaw osi. Początkowo jego sprzedaż będzie odbywała się równolegle z Lacetti 5-drzwiowym i kom-bi. Klasyczne kombi nie jest planowane, bo Chevrolet szykuje się do wprowadzenia na rynek kompaktowego modelu Orlando, który ma być połączeniem minivana i kombi.

Cruze wygląda ciekawie. O rewolucji w nadwoziu w porównaniu z Lacetti nie ma mowy, ale znaczny skok ewolucyjny jest zauważalny. Dotyczy to szczególnie wnętrza. Nowocześnie zaprojektowane, z wykorzystaniem naprawdę przyzwoitych materiałów, przypomina to z Opla Insigni. Dzięki nieźle wyprofilowanym fotelom siedzi się wygodnie, chociaż pasażerowie podróżujący z tyłu mogą narzekać na brak miejsca na nogi.

Bagażnik Cruze'a ma pojemność 450 l (Focus sedan - 537 l, Astra sedan - 490 l). Można ją zwiększać składając oparcie tylnej kanapy, dzielone w stosunku 40:60. Do tego dochodzą schowki: wnęka na podszybiu do przechowywania drobiazgów (zamykana w bogatszych wersjach wyposażenia), dwuczęściowy schowek w tablicy rozdzielczej i mały po stronie kierowcy. Mankamentem jest zbyt mała ilość miejsca na nogi pasażerów podróżujących z tyłu.

Do napędu Cruze'a przewidziano dwa silniki benzynowe. Jednostka o pojemności 1,6 l ma moc 113 KM, a 1,8 l osiąga 141 KM. Oba silniki będą dostępne z 5-biegową, ręczną skrzynią biegów albo 6-stopniowym automatem. Przy manualnej skrzyni przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 12,5 sekundy w przypadku jednostki 1.6 i 10 sekund jeśli chodzi o 1.8. Średnie zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 6,7 i 6,8 l/100 km.

Do wyboru będzie też 2-lit-rowy diesel z turbodoładowaniem, rozwijający 150 KM (pod koniec roku dołączy do niego wersja 125-konna). Jednostka wysokoprężna współpracuje z ręczną przek-ładnią. Odmiana o mocy 150 KM pozwala na rozpędzenie Cruze'a do setki w 10 sekund, a średnie spalanie wynosi 5,6 l oleju napędowego na 100 km.

W podstawowej wersji z silnikiem benzynowym 1,6 l Cruze kosztować będzie w Polsce 49 990 zł. Najtańszy Focus 1.6 sedan to wydatek rzędu 56 150 zł, a Opel Astra sedan - 58 100 tys. zł. Pytaniem pozostaje wizerunek marki Chevrolet na naszym rynku, nadal kojarzonej z Daewoo. W 2008 r. sprzedano w Polsce 1 846 Chevroletów Lacetti, z czego ok. 500 sztuk stanowiły wersje sedan.

Wybrane dla Ciebie

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Wróć na i.pl Portal i.pl