Obowiązkowe badania dla starszych kierowców? [TAK CZY NIE?]

Maria Mazurek
Maria Mazurek
fot. Anna Kaczmarz
Czy kierowcy, którzy ukończyli już 65. rok życia, powinni regularnie przechodzić obowiązkowe badania psychotechniczne, by zachować ważność prawa jazdy? A Wy co sądzicie? Głosujcie w sondzie i komentujcie na forum pod artykułem.

TAK. Wiesław Kądziołka, wiceszef sądeckiego oddziału Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego
Jestem za tym, żeby kierowcy przechodzili badania psychotechniczne (tak jak robią to teraz kierowcy zawodowi - mają taki obowiązek), choć można się zastanawiać, czy granica 65 lat nie byłaby zbyt niska i czy przymus administracyjny jest dobrą drogą.

Nic nie poradzimy na to, że się starzejemy, nasze ciała z roku na rok są coraz bardziej schorowane i możemy mieć problemy z koncentracją czy jasnością umysłu. Nie twierdzę, że dotyka to wszystkich kierowców powyżej konkretnej granicy wieku, bo starzejemy się w bardzo różnym tempie.

Musimy oddać kierowcom seniorom, że to nie oni powodują najwięcej groźnych wypadków. Najbardziej niebezpiecznymi kierowcami pozostają ci w przedziale wiekowym 18-30 lat. Najgroźniejsza jest brawura, nadmierna prędkość, alkohol. Staramy się szkolić takich młodych kierowców, pokazać im, jak niebezpiecznie jest wsiadać za kierownicę po alkoholu i czym może skończyć się rajd w wyścigowym tempie po drogach.

Jeśli zaś chodzi o kierowców, którzy skończyli 50, 60, 65 lat, widzimy u nich zupełnie inny problem: to są osoby, które zrobiły prawo jazdy bardzo dawno temu, kiedy przepisy były zupełnie inne, a ruch na drodze - nieporównywalnie mniejszy. Zdawali egzaminy na innych zasadach oraz kierując kompletnie innymi pojazdami, których dziś już nawet nie spotykamy.

Dodatkowo ci ludzie - w przeciwieństwie do zawodowych kierowców - przez te lata nie doszkalali się, a bardzo często w ogóle nie wyruszają w dłuższe trasy. Bywa, że ich aktywność kończy się na wyjechaniu autem na drogę w niedzielę i pokonaniu kilku, kilkunastu kilometrów. Takim osobom trzeba od nowa wytłumaczyć przepisy ruchu drogowego, potrenować z nimi jazdę na zatłoczonych ulicach. Sądecki MORD, w ślad za ośrodkiem w Katowicach, będzie prowadził takie darmowe szkolenia dla kierowców w wieku 50+.

NIE. Mieczysław Czuma, publicysta, satyryk, znawca Krakowa, był szef „Przekroju”, kierowca, lat 80
O, pani dzwoni, a ja właśnie wysiadam z auta. Czy ostatnio zrobiłem na drodze jakąś głupotę, zagapiłem się, doprowadziłem do niebezpiecznej sytuacji? Odpowiedź - mimo mojego przedwojennego rocznika - brzmi: nie. Jak poczuję, że coś mi się w zdrowiu lub w głowie miesza, to zapewniam - sam się na takie badania zgłoszę.

Będę więc stał w obronie takich kierowców jak ja. Pomysł wysyłania ich na obowiązkowe badania psychotechniczne jest dyskryminacją starszych ludzi, pogwałceniem ich swobód obywatelskich. Dzielmy ludzi według ich rozumu, a nie według wieku.

Jeśli taki senior popełni jedno czy drugie wykroczenie drogowe, stłuczkę i tak dalej - owszem, wyślijmy go wtedy na obowiązkowe badania psychotechniczne.

Tak samo, jak powinniśmy wysyłać na nie chłystków, którzy w odstępie kilku miesięcy powodują więcej niż jedno wykroczenie lub stłuczkę. Zresztą, z tego co mi wiadomo, to właśnie młodzi kierowcy, do 25. roku życia, są sprawcami najgroźniejszych wypadków - a oni, według tego pomysłu, nie mają być objęci żadnymi restrykcjami.

Badajmy więc tych, którzy podpadli, którzy stwarzają potencjalne zagrożenie. Jeśli dziadek jeździ ostrożnie, porządnie, stosuje się do przepisów i wiek nie zmienił jego zdolności koncentracji czy pamięci, słowem, wszystko jest Francja-elegancja - zostawmy go w świętym spokoju.

Po co dodatkowo karać człowieka za to, że jest już starszy? Znam wielu kierowców, którzy mają po 80, 90 lat, a na drogach radzą sobie lepiej niż młodzieniaszkowie.

Proszę zresztą zwrócić uwagę, że starość charakteryzuje się dojrzałością i mądrością. Kierowcy seniorzy, gdy poczują, że ich zdrowie nie pozwala już na tak sprawne prowadzenie auta, sami rezygnują z bycia kierowcą. Nikt rozsądny nie chce stwarzać zagrożenia na drodze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Obowiązkowe badania dla starszych kierowców? [TAK CZY NIE?] - Gazeta Krakowska

Komentarze 58

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
senior
Pomysł z tymi badaniami jest bardzo ale to bardzo nieludzki. Najlepiej tych seniorów pozamykać w gettach. Ale poważnie, kierowanie pojazdem z takim wieku to nieliczna jeszcze przyjemność z życia i konieczność , rozumiałbym jeszcze takie badania ale po spowodowaniu wypadku spowodowanego z powodu pewnych wad receptorów w takim wieku. Ludzie opamiętajcie się, ciągłe są tworzone zakazy w różnych dziedzinach. Lepiej zajmijcie się stanem lokalnych dróg, ich bezpiecznym stanem technicznym. Jeżdżę 50 lat bez żadnego wypadku i teraz auto jest dla mnie jedyną możliwością dojazdu do miasta po wszystko. Jestem bardzo ale to bardzo rozżalony takimi "udogodnieniami" na starość. Życzę pomysłodawcą takich też "prezentów." Wstyd !!!!
e
emeryt 2016
to jest jakies nieporozumienie.MAM PRAWO JAZDY WAZNE DO 2028R I DO TEGO CZASU ZADNYCH BADAN MI NIE TRZEBA ROBIC.WPROWADZAJAC BADANIA PSYCHOTECHNICZNE WIEKSZOSC SENIOROW ICH NIE ZDA,A AUTO CZYM CZLOWIEK STARSZY TYM JEST BARDZIEJ POTRZEBNE.CZY RZAD ZAPEWNI KAZDEMU SENIOROWI SZCZEGOLNIE Z MALYCH MIEJSCOWOSCI DOJAZD DO LEKARZA,NA ZAKUPY NA WCZASY, NIE TEGO NAM W ZAMIAN ZA ODEBRANE PRAWO JAZDY NIE DADZA BO TO KOSZTUJE
g
gość
dla tych co głosują na "tak", pamiętajcie że kiedyś też będziecie mieli 65 lat...
d
doktor Babinsky
Na badania, ale psychiatryczne, należy kierować przede wszystkim młodych kierowców, tj. poniżej 25 roku życia.
j
ja
jak dla Ciebie 6247 wypadków spowodowanych przez prowadzących młodszych niż 25 lat z 27307 wszystkich wypadków spowodowanych przez kierowców, to 67% to jesteś idiotą, w przeciwnym wypadku kłamcą. To jest niecałe 23%. ze statystyka.policja.pl za 2015. Następny przedział wiekowy 25-39: 8762 wypadki, 40-59: 7040 wypadków, 60+ 3913, b/d 1274.
g
gość
nigdy nie jechałeś za kierowcą "młody mężczyzna lub wyzwolona feministka/głupia/ którzy jadą środkiem drogi w zygzak z szybkością 35 km kierując jedną ręką bo w drugiej trzymają komorkę i zajęci rozmową nie zwracają uwagi na innych użytkowników dróg
Z
Zenek
Na drogach jeździ wielu psycholi . Trzeba zacząć traktować samochód jak bron . W przypadku wypadku samochodu pod wpływem alkoholu traktować jako zabójstwo z premedytacja. Co do badan to wiek nie ma znaczenia dzisiejsza młodzież jest równie zdrowa i sprawna jak dziadki 70 letnie.
G
Gość
zablokują kogoś z tyłu na skrzyżowaniu, albo przy rozjeździe na kilka pasów, a niestety kobieta widzi tylko tą rurę wydechową przed sobą
V
Vega
Zasadniczo dla wszystich - może nieloniecznie psychofizyczne, ale przynajmniej u okulisty. Ś.p. dziadek był praktycznie ślepy a jeździł samochodem, no rozróżniał ciemni i jasne plamy. Zabieranie kluczyków bywało niesluteczne
V
Vega
Te gigantyczne odstępy , 30 na niezabudowanym i jazda środliem drogi, to dla mnie znaki rozpoznawcze panów, którzy się późno dopracowai własnego samochodu i każdy inny użytkownik to potencjalne zagrożenie dla ich skarbu. przy okazji oszczędzają alumulator, bo wlaczanie kierunkowsazów to dla nich niepotrzebna rozrzutność.
L
Lech11
Pracownie psychotestów robią majątki i jeszcze im mało . Psychotest załatwi każdy a forsa płynie , płynie...
J
J&A
Statystyki nie kłamią ,67 % wypadków jest powodowanych przez kierowców do 25 roku życia.Tak więc kogo się powinno poddawać owym badaniom ?
t
tk
Procent jest taki mało dokładny ale oczekiwany społecznie. XD
t
też kobieta
Tylko mężczyzni i na poziom hormonów tarczycy, trzustki...kompleksów
t
też kobieta
Faceci maja jakiegś chopsa, że lubią mieć klimatyzacje z rury wydechowej samochodu z przodu.
Wróć na i.pl Portal i.pl