Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej ruszyła
– To historyczna chwila - mówił obecny na rozpoczęciu budowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to niezwykle ważna inwestycja drogowa w województwie pomorskim. To trasa, która usprawni układ komunikacyjny całego Pomorza Gdańskiego. Umożliwi szybki, regionalny i międzyregionalny tranzyt z ominięciem Trójmiasta. Odciąży istniejący układ drogowy regionu, a tym samym poprawi jego dostępność transportową. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zurbanizowane zwiększy również bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W czerwcu 2020 r. zdecydowano, że zostanie zrealizowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Budowa została podzielona na dwa odcinki realizacyjne:
- Chwaszczyno - Żukowo,
- Żukowo - Gdańsk Południe.
ZOBACZ TEŻ: S6: Sławno - Słupsk z podpisaną umową wartą ponad 701 milionów zł ZDJĘCIA
Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Wbito symboliczną łopatę
W czwartek 24.11. wbito symboliczną łopatę na placu budowy odcinka Chwaszczyno-Żukowo. Jak powiedział nam Andrzej Jaworski, szef gdyńskich struktur PiS, inwestycja ruszyła pełną parą.
- Rzeczywiście wbiliśmy symbolicznie pierwszą łopatę, a zarazem ruszyła cała inwestycja - powiedział w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" Andrzej Jaworski. - Po krótkiej uroczystości, prace ruszyły pełną parą i na dobre się rozpoczęły. Niewątpliwie jest to jedna z najważniejszych inwestycji nie tylko dla Pomorza, ale i dla kraju, bardzo podobna rangą do ostatniego etapu na "Zakopiance". Z jednej strony ma ona służyć mieszkańcom Pomorza, a także turystom, którzy będą przybywać tu na wakacje. Będzie można nią dotrzeć właściwie w każdym kierunku - m.in. na Półwysep Helski czy do Szczecina. Trasa ma także niesamowite znaczenie gospodarcze. Z jednej strony pójdzie tutaj ciąg komunikacyjny i przewozowy, z drugiej strony, na terenach wzdłuż obwodnicy, w niedalekiej przyszłości, mogą powstawać zupełnie nowe inwestycje.
O tym, że Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej jest ważną inwestycją, nie ma też wątpliwości Aleksander Jankowski, wicewojewoda pomorski.
- Wiemy, że w tym roku oddawana bardzo ważna rzecz dla Trójmiasta, jeśli chodzi o inwestycje w infrastrukturę, czyli ukończenie budowy Via Kaszubi - przyznał wicewojewoda. - Obwodnica metropolii trójmiejskiej, to element spajający tak naprawdę środkową część województwa zachodniopomorskiego, z północną częścią pomorskiego i częścią metropolii trójmiejskiej. Dzisiejsza inauguracja części inwestycji drogowej, która ma odciążyć zatłoczoną i zakorkowaną ulicę trójmiejską i tak przekierować ruch, żeby pojazdy, które chcą dostać się do drogi S7 czy autostrady, nie musiały przejeżdżać przez Trójmiasto, ale przez sąsiadujące gminy. To sprawi, że będzie większy komfort i bezpieczeństwo podróży. Wiemy, że przez natężenie korków i wypadków na obwodnicy Trójmiasta, czasami cierpi handel i transport. Dzięki obwodnicy dostawcy będą mogli bezpieczniej i szybciej omijać metropolię trójmiejską. - podkreślał Aleksander Jankowski wicewojewoda pomorski.
S6 Chwaszczyno - Żukowo. Jak będzie wyglądać trasa?
Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, "na 16-kilometrowym odcinku między Chwaszczynem a Żukowem zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską zostanie dokończony węzeł Chwaszczyno. W ciągu dwujezdniowej, dwupasmowej (z rezerwą pod trzeci pas) drogi ekspresowej zostanie wybudowanych m.in. dwanaście wiaduktów, trzy mosty, cztery estakady, sześć przejść dla zwierząt i kładka dla pieszych."
S6 Żukowo - Gdańsk Południe. Jak będzie wyglądać trasa?
W ramach inwestycji powstanie 16 km odcinek drogi ekspresowej, a także obwodnica Żukowa w ciągu DK20 o długości ok. 7 km oraz węzły Żukowo i Lublewo. Zostanie rozbudowany węzeł Gdańsk Południe na styku obecnej S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańsk.
Planowo, nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno - Gdańsk Południe, gdzie trasa połączy się z S7 prowadzącą w kierunku Warszawy, pojedziemy w 2025 r. Wartość całej inwestycji to ponad 2 mld zł.
ZOBACZ TEŻ:
Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta. Podpisano umowę ZRID! Co to oznacza dla kierowców?
