Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) stwierdziła, że inwestycje w ramach PB100 mają poprawić komfort życia mieszkańców i wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Cztery obwodnice zostały już oddane do użytkowania, a cały program to 800 km nowych dróg.
"Pierwszą inwestycją zrealizowaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51 (woj. warmińsko-mazurskie)" - przekazała dyrekcja. Udostępniono ją w sierpniu 2022 r., czyli - jak wskazała GDDKiA - dwa miesiące przed terminem. Wyjaśniono, że decyzja obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym śladzie i budowę częściowo w nowym.
W 2022 roku do użytku oddano obwodnicę Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie) o długości 8,5 km. W bieżącym roku dla kierowców udostępniono dwie obwodnice w woj. wielkopolskim Grzymiszewa w ciągu DK 72 (14 czerwca) i Strykowa w ciągu DK32 (23 sierpnia). "Oba te zadania zostały objęte bezzwrotnym wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO)" - wskazała dyrekcja.
GDDKiA zaznaczyła, że w realizacji jest 21 obwodnic o łącznej długości blisko 167,1 km i wartości ok. 3,2 mld zł. To obwodnice m.in.: Gorajca (woj. lubelskie, koszt to ok. 119 mln zł, oddanie w II kw. 2027 r.), Krosna Odrzańskiego (woj. lubuskie, ok. 305 mln zł, IV kw. 2027 r.), Pułtuska (woj. mazowieckie, ok. 442,2 mln zł, II kw. 2025 r.), Suchowoli (woj. podlaskie, ok. 249,1 mln zł, II kw. 2025 r.), Wąchocka (woj. świętokrzyskie, ok. 283,7 mln zł, II kw. 2025 r.) i Gostynia (woj. wielkopolskie, ok. 246,8 mln zł, III kw. 2025 r.).
Poinformowano też, że trwają postępowania przetargowe na realizację dziewięciu obwodnic o łącznej długości 72,3 km: Głogowa w ciągu DK12 o długości 18,5 km (woj. dolnośląskie), Srocka w ciągu DK12/91 o długości 3,7 km (woj. łódzkie), Skaryszewa w ciągu DK9 o długości 5,1 km wraz z rozbudową DK9 Skaryszew - Iłża o długości 12,2 km (woj. mazowieckie), Pilzna w ciągu DK73 o długości 2,6 km (woj. podkarpackie), Jasła w ciągu DK73 o długości 9,7 km (woj. podkarpackie), Kroczyc w ciągu DK78 o długości 9,1 km (woj. śląskie), Pradeł w ciągu DK78 o długości 2,4 km (woj. śląskie), Kamionnej w ciągu DK24 o długości 3,4 km (woj. wielkopolskie), Kołbaskowa w ciągu DK13 o długości 5,6 km (woj. zachodniopomorskie).
"Większość obwodnic, jakie powstaną w ramach PB100, będzie drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego)" - zaznaczyła dyrekcja. Dodała, że większość będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale na terenach zurbanizowanych, gdzie prognozowane jest duże natężenie ruchu powstaną jako dwujezdniowe.
ZOBACZ TAKŻE: Toyota Camry 2024. Test dziewiątej generacji z klasyczna hybrydą
Wyjaśniono, że celem programu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek, co zwiększy bezpieczeństwo podróżnych i mieszkańców miejscowości. "Program uwzględnia również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100" - dodano. Obwodnice na tej liście będą realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Ustalanie kolejności zadań na liście rezerwowej jest w kompetencji szefa resortu infrastruktury.
Źródło:
