Spółka wskazuje, że zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa pocztowego, Poczta nie może zamykać nierentownych placówek czy likwidować usług, które przynoszą straty – w przeciwieństwie do konkurencji, która ma więcej możliwości, aby zwiększyć rentowność biznesu.
Droższy transport, surowce i mniej wysyłanych listów
Poczta Polska tłumaczy, że na podwyżkę cen wpływa mają rosnące koszty pracy i transportu, ogólnoświatowy wzrost cen surowców wykorzystywanych przez Spółkę oraz spadający wolumen przesyłek listowych.
„Przy zachowaniu wysokiego tempa inwestycji w podnoszenie swojej konkurencyjności na rynku, stały się (one) impulsem do dokonania modyfikacji cen przesyłek krajowych” – czytamy w komunikacie.
O ile więcej zapłacimy?
Poczta Polska zapewnia, że skala podwyżek wybranych usług w obrocie krajowym wynosi nie więcej niż kilkanaście procent, a w większości przypadków – tylko kilka.
Przykładowo, cena popularnych listów nierejestrowanych oraz poleconych w najczęściej wybieranych formatach S i M, wzrośnie o 30 gr. Z kolei za paczki pocztowe w gabarycie A zapłacimy o 1 zł więcej.
Natomiast obowiązujące ceny przesyłek w obrocie zagranicznym pozostaną bez zmian.
PRZESYŁKI LISTOWE NIEREJESTROWANE

PRZESYŁKI POLECONE

PACZKI POCZTOWE

PACZKI POCZTOWE Z ZADEKLAROWANĄ WARTOŚCIĄ

Na stronie Poczty Polskiej znajduje się szczegółowy nowy cennik usług obowiązujący od 1 października.
„Warto podkreślić, że dla statystycznego Polaka, który wysyła coraz mniej listów, będzie to oznaczało dodatkowy wydatek rzędu kilku złotych w skali całego roku. Dla Poczty Polskiej nawet niewielka korekta cen świadczonych usług, to dodatkowy wzrost przychodu, który umożliwi uruchamianie nowych placówek pocztowych, jak i utrzymanie tych rzadziej odwiedzanych przez Klientów, zlokalizowanych na terenach wiejskich” – tłumaczy poczta.
Poczta nadal największym graczem na rynku, ale ze stratami
Poczta Polska pozostaje liderem na rynku usług pocztowych. Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej operator w 2021 r. zrealizował w strumieniach krajowym i zagranicznym 1 174,2 mln usług (60,7 proc. udziału w wolumenie ogółem), co przełożyło się na 5 154,6 mln zł przychodu (40,0 proc. udziału w przychodach ogółem). Jednak w odniesieniu do roku 2020 wolumen zrealizowanych przez Pocztę Polską usług zmniejszył się o 7,2 proc. a wartość przychodów spadła o 3,3 proc.
