Obecnie poruszając się po obszarze zabudowanym, musimy przestrzegać limitu prędkości 50 km/h, chyba że znaki stanowią inaczej. Ustawodawca dodatkowo podniósł dopuszczalną prędkość do 60 km/h, jeśli poruszamy się po obszarze zabudowanym nocą, między godzinami 23.00 a 5.00. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu chce ujednolicenia do 50 km/h tak jak jest to w innych państwach wspólnoty.
Czytaj także: Tempomat w każdym samochodzie. Nowy pomysł Komisji Europejskiej
Nad tymi zmianami pracuje także Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. W projekcie resortu przy okazji nowelizacji prawa dotycząca m.in. spraw okręgowych stacji kontroli pojazdów wpisano zapis ujednolicający prędkość w obszarze zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Nad dokumentem trwają prace w resorcie, ale zanim trafił on do konsultacji publicznych, wycofano się z pomysłu ujednolicenia prędkości. To nie pierwsza próba zmian. Przypomnijmy, że trzy lata temu zastanawiali się nad tym posłowie z Komisji Infrastruktury.
Skąd limit 50 km/h? To właśnie po przekroczeniu tej prędkości znacznie rośnie prawdopodobieństwo, że przy zderzeniu z pieszym zostanie on zabity. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że biorąc pod uwagę tolerancję pomiarową wynoszącą 10 km/h, realna prędkość pojazdów w nocy to blisko 70 km/h. Przypomnijmy, że od 18 maja 2015 roku kierowca po przekroczeniu dozwolonej prędkości w obszarze zabudowanym o minimum 50 km/h, traci prawo jazdy na okres trzech miesięcy. Zostaje ono odebrane bezpośrednio przez kontrolującego policjanta na drodze. Jeżeli osoba ta będzie w dalszym ciągu prowadzić pojazd bez prawa jazdy, 3 miesięczny okres będzie przedłużony do 6 miesięcy. W przypadku ponownego prowadzenia pojazdu w przedłużonym okresie, starosta wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem. Po cofnięciu uprawnień kierowca będzie musiał ponownie zdać egzamin.
Czytaj także: Przekręćmy sobie licznik, czyli jak oszukują handlarze aut
Drugą zmiana dotyczy ograniczenia prędkości na autostradach. Obecnie limit prędkości wynosi 140 km/h, a UE chce go zmniejszyć do 120 km/h. Autostrady budowano z myślą o prędkości 130 km/h. Pzez lata przy budowie dróg obowiązywała tzw. prędkość projektowa na poziomie 120 km/h oraz prędkość miarodajna, czyli taka służąca ocenie elementów drogi pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego, na poziomie 130 km/h. Tymczasem w 2011 roku zdecydowano się podnieść limity prędkości na drogach ekspresowych do 120 km/h a na autostradach do 140 km/h.
Jak sprawdzić punkty karne przez internet?
motofakty.pl/x-news