Insignia jest niemal o 22 cm dłuższa od Vectry. To efekt zastosowania nowej płyty podłogowej i większego rozstawu osi. Rozmiarami można ją porównać do Forda Mondeo.
Nowy Opel dostępny będzie od razu jako hatchback i sedan, a wiosną dołączy do nich kombi. Wersja 5-drzwiowa ma bagażnik o pojemności 520 l (Mondeo 535 l), a sedan 500 l (w Fordzie 528 l). Samochód można będzie kupić z siedmioma silnikami: czterema benzynowymi mającymi moce od 115 do 260 KM i trzema dieslami osiągającymi od 110 do 160 KM. Wszystkie spełniają wymagania normy czystości spalin Euro 5, które zaczną obowiązywać w przyszłym roku.
Z najsłabszym silnikiem benzynowym 1.6/115 KM Insignia rozpędza się do setki w 12,5 sekundy, może jechać z prędkością 192 km/h, a średnie zużycie paliwa wynosi 7,6 l/100 km. Standardem jest 6-stopniowa, ręczna skrzynia biegów. Za dopłatą, z niektórymi silnikami, można będzie wybrać 6-biegową przekładnię automatyczną.
Nowością jest wersja z napędem na cztery koła, dostępna z silnikami benzynowymi 2,0 l/220 KM i 2,8 l/260 KM. Podczas jazdy po suchej nawierzchni na przednią oś trafia 90 - 95 proc. mocy. Kiedy elektroniczny system wykryje poślizg kół, rozdziela moc między przód a tył tak, aby zapobiec utracie przyczepności.
Insignia ma w opcji zawieszenie o zmiennej charakterystyce, automatycznie dostosowujące swoją twardość do nawierzchni i stylu jazdy. Kierowca może sam wybrać jeden z trybów pracy zawieszenia. Sportowy powoduje, że amortyzatory stają się bardziej sztywne, a biegi w automatycznej skrzyni zmieniają się przy wyższych obrotach. Dodatkowo, po wciśnięciu gazu, auto szybciej przyspiesza, a wspomaganie kierownicy działa z mniejszą siłą pozwalając kierowcy lepiej kontrolować samochód. W trybie podróżnym zawieszenie jest bardziej miękkie i komfortowe, a wspomaganie kierownicy silniejsze, przez co łatwiej się nią kręci.
Ciekawostką jest system oświetlenia. Czujniki monitorują prędkość, wychylenie samochodu, kąt skrętu kierownicy i uwzględniają ewentualne opady deszczu lub śniegu. Na podstawie tych danych komputer wybiera najlepszy rodzaj światła.
W opcji dostępna jest kamera odczytująca znaki ograniczenia prędkości oraz zakazu wjazdu i wyświetlająca je na panelu wskaźników. Kamera sprawdzi również, czy samochód nie zbacza z pasa na autostradzie. Gdy kierowca zaśnie za kierownicą, a auto zacznie zjeżdżać na przeciwległy pas lub pobocze, prowadzący pojazd zostanie ostrzeżony dźwiękiem oraz błyskaniem światła na tablicy przyrządów.
Opel Insignia z benzynowym silnikiem 1.6/115 KM ma kosztować ok. 80 tys. zł. W 2007 r. sprzedano w Polsce 3603 egzemplarze Vectry. Dało to Oplowi czwarte miejsce w segmencie za VW Passatem, Toyotą Avensis i Fordem Mondeo.