Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Dokładniej - plac poboru opłat jest w Mysłowicach - Brzęczkowicach i w Krakowie - Balicach.
Nie przegapcie
Obecnie samochody osobowe płacą tu po 10 zł, czyli w sumie 20 zł za cały odcinek. Każdej doby płatnym odcinkiem A4 jeździ 46,4 tys. pojazdów. Przychody z tytułu poboru opłat za przejazd płatnym odcinkiem autostrady wyniosły w 2019 roku 263,2 mln zł i wzrosły o 4,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, głównie za sprawą zmiany stawek za przejazd dla samochodów ciężarowych od 1 marca 2019.
2 grudnia w Katowicach zarządca płatnego odcinka A4 Katowice - Kraków podsumował swoje dotychczasowe działania w zakresie przepustowości na bramkach i ogłosił, ile będziemy płacić na bramkach w Brzęczkowicach i Balicach w 2020 roku. Wszystko to w myśli idei, że Stalexport ogłosił, że dąży do skrócenia czasu przejazdu A4.
Obniżka ma zachęcić kierowców do korzystania z aplikacji, a nie płacenia gotówką. Obniżka od 1 stycznia 2020 dotyczy:
Aut kategorii pierwszej - z 10 do 7 zł na każdej bramce, czyli z 20 do 14 zł.
W kat. drugiej i trzeciej - z 20 do 17 zł na każdej bramce
Pojazdów kat. 4 i 5 - z 35 do 30 zł na każdej bramce
Będzie taniej pod warunkiem, że zapłacimy przez aplikację Autopay lub urządzenie A4Go.
Opłaty za przejazd autostradą A4 między Katowicami a Krakowem w 2019 na każdej bramce wynoszą:
- 5,00 zł – pojazdy pierwszej kategorii: motocykle;
- 10,00 zł – pojazdy pierwszej kategorii: pojazdy samochodowe o dwóch osiach;
- 20,00 zł – pojazdy drugiej kategorii: pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami;
- 20,00 zł – pojazdy trzeciej kategorii: pojazdy samochodowe o trzech osiach i pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami;
- 35,00 zł – pojazdy czwartej i piątej kategorii: pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami i pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami oraz pojazdy ponadnormatywne.
Ostatnie podwyżka dla aut osobowych miała miejsce w 2015 roku. Dla ciężarowych - w marcu 2019 roku.
Nie przegapcie
Historia płatnego odcinka i stawek na A4 Katowice - Kraków
A4 powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku, czyli na 30 lat.
Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 r. o godz. 14. Potem podwyżki były kilka razy.
Oto niektóre zmiany opłat dla aut osobowych:
- W 2000 przejazd całym odcinkiem A4 kosztował 8 zł (płaciliśmy po 4 zł na bramce)
- W 2001 roku stawki wzrosły do 10 zł (2x 5 zł)
- W 2011 roku była podwyżka z 16 do 18 zł
- W 2015 - podwyżka z 18 na 20 zł
Zobaczcie koniecznie
Kondycja zarządcy. Wyniki grupy kapitałowej Stalexport, rok 2019
Pierwsze trzy kwartały 2019 roku to dla Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady większe przychody ze sprzedaży, ale w związku z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa to równocześnie niższy zysk netto.
W pierwszych trzech kwartałach 2019 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady, w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego:
- zwiększyła swoje przychody o ok. 4,3 proc., do 266,2 mln zł
- Wypracowano zysk netto na poziomie 46,8 mln zł, o ok. 68 proc. niższym niż w pierwszych trzech kwartałach 2018 r.
Jak czytamy w komunikacie SAM: Spadek zysku netto w stosunku do roku 2018 związany jest m.in. z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa, które wynikają ze zobowiązań koncesjonariusza – Stalexportu Autostrady Małopolskiej S.A. – zapisanych w Umowie Koncesyjnej. Stanowią one udział Skarbu Państwa w zyskach z projektu A4 Katowice-Kraków. Podstawą ich kalkulacji jest wysokość środków pieniężnych do podziału, które wyliczane są po pokryciu kosztów projektu oraz zasileniu wymaganych rachunków rezerwowych. W okresie 3 kwartałów 2019 r. koszty związane z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa wyniosły 88,8 mln zł. Od lipca 2019 można płacić za przejazd przez aplikację w komórce.
Dasz sobie radę? Spróbuj
Jeśli chodzi o natężenie ruchu na autostradzie to wzrosło o ok. 0,7 proc. w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy 2018 roku i wyniosło średnio ok. 46,4 tys. pojazdów na dobę. Wzrost odnotowano zarówno w przypadku samochodów osobowych (0,6 proc.), jak i ciężarowych (0,8 proc.).
Przychody z tytułu poboru opłat za przejazd ww. odcinkiem autostrady wyniosły 263,2 mln zł i wzrosły o 4,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, głównie za sprawą zmiany stawek za przejazd dla samochodów ciężarowych od 1 marca 2019 r.
Przez trzy kwartały 2019 r. systematycznie zwiększała się liczba użytkowników elektronicznego poboru opłat A4Go. Do tej pory wydano już ponad 35 tys. urządzeń pokładowych. W lipcu tego roku uruchomiono kolejną metodę płatności za przejazd – tzw. videotolling, polegający na umożliwieniu przejazdu użytkownika zaraz po rozpoznaniu numeru rejestracyjnego jego pojazdu.
W tej chwili transakcje elektroniczne na A4 Katowice-Kraków stanowią w sumie blisko 16 proc. wszystkich transakcji.
Do najważniejszych inwestycji realizowanych w minionych kwartałach 2019 r. należały: modernizacja odwodnienia, remonty obiektów mostowych, a także kontynuacja wymiany nawierzchni autostrady, prowadzona w trybie, który pozwolił na minimalizowanie utrudnień w ruchu i zachowanie dwóch pasów ruchu dla każdego kierunku jazdy.
Nie przegapcie
