Organizacje pozarządowe przygotowały postulaty dotyczące reformy edukacji

AIP
fot. Szymon Starnawski / Polska Press
Organizacje pozarządowe przygotowały postulaty, które kierują do ministra edukacji narodowej. "Ich pilne podjęcie pozwoliłoby na złagodzenie negatywnych skutków ubocznych reformy systemu edukacji. W naszej opinii realizacja przedstawionych propozycji, począwszy od roku szkolnego 2019/2020, mogłoby także pomóc w rozładowaniu napięcia, jakie w środowisku nauczycieli, rodziców i uczniów wywołały zmiany w systemie edukacji" - przekonuje w liście do ministra edukacji narodowej Dariusza Piontkowskiego prezes Związku Miast Polskich Zygmunt Frankiewicz.

Jak czytamy w komunikacie, postulaty "to pierwszy, wspólny produkt pracy Kwadratowego Stołu – Koalicji dla edukacji, której głównym celem jest przygotowanie do września tego roku Raportu Polska Edukacja 2035 - założeń do modelu systemu oświaty".

Postulaty kierowane do ministra edukacji narodowej:

1) Dostosowanie podstaw programowych nauczania do potrzeb i możliwości uczniów na danym etapie ich rozwoju, poprzez przyznanie
nauczycielom większej autonomii w doborze treści nauczania i metod pracy dydaktycznej.

2) Realizację obietnicy minister Anny Zalewskiej, że od września 2019 w każdej szkole będzie pedagog lub psycholog, z uwzględnieniem liczby uczniów w placówce. Etat takiego specjalisty powinien przypadać na nie więcej niż 150-200 uczniów.

3) Gwarancję odpowiednich nakładów finansowych na edukację dzieci i młodzieży. Zgłaszamy pilną potrzebę realizacji dwóch postulatów finansowych dotyczących roku 2019 oraz również następnych lat. Przede wszystkim prosimy o to, aby, pracując nad budżetem państwa na rok 2020, rozpocząć proces zwiększania nakładów na system oświaty w Polsce tak, żeby osiągnąć w 2024 roku wskaźnik 6 proc. PKB.

4) Zapewnienie wszystkim nauczycielom wzrostu wynagrodzeń za pracę. Reforma edukacji nie jest możliwa bez podniesienia prestiżu zawodu nauczyciela. Konieczne jest zapewnienie nauczycielom godziwej płacy. Istnieje szansa, że wzrost wynagrodzeń powstrzyma niepokojącą falę rezygnacji z pracy w szkołach doświadczonych nauczycieli, a także zachęci młodych ludzi do wybierania zawodu nauczyciela.

5) Przyznanie samorządom terytorialnym prawa do decydowania o tworzeniu sieci szkół na swoim terenie i o zasadach rejonizacji. Gwałtowna zmiana w strukturze szkolnictwa doprowadziła do przepełnienia budynków szkół podstawowych (co wymusza pracę na zmiany), spowodowała braki kadrowe oraz obniżenie jakości nauczania przez nauczycieli zmuszonych do podejmowania pracy w kilku oddalonych od siebie placówkach. Wielu z nich rezygnuje z tego powodu z pracy i w niektórych szkołach nie ma, kto prowadzić
lekcji z określonych przedmiotów. Samorządy mają najlepsze rozeznanie lokalnych potrzeb i kompetencje pozwalające na złagodzenie ubocznych skutków zmian w organizacji szkolnictwa.

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pj
2019-06-21T09:56:36 02:00, Pj:

Dokładnie jak osoba niżej napisała. Etat powinien wynosić 40godz. W szkole, na wycieczkach szkolnych. Wakacje i ferie jedynie dla DZIECI. 26 dni urlopu i ani dnia więcej. 20 godz tygodniowo nauki, pozostałe 20 godz czas na sprawdziany, spotkania z rodzicami i przygotowanie do lekcji. Ew nadgodziny za wyjazdy szkolne do wybrania w wakacje lub ferie. Wakacje i ferie szkoły i przedszkola powinny być otwarte jak w roku szkolnym. Półkolonie, zajęcia wyrównawcze itp.

Oczywiście wynagrodzenie powinno pójść do góry...

2019-06-21T10:38:48 02:00, Gość:

Mój etat matematyka w technikum od września wolny, zapraszam.

Nie mam ambicji być nauczycielem. Twój wybór więc złośliwości zostaw w domu...

O
On
2019-06-21T09:16:05 02:00, Gość:

podnieść pensum do 40 godzin tygodniowo. nauczyciel to nie świeta krowa. nie podoba się to na budowie ludzi potrzeba, niech zobaczą jak wygląda ciężka praca i 26 dni urlopu a nie 150 w ciągu roku. 18 godzin tygodniowo i płacz że w domu muszą poprawiać klasówki. Niech mają np 4 lekcje w ciągu dnia ale w szkole siedzą 8 godzin i w tym czasie przygotowują się do lekcji, pomagają uczniom na świetlicy w lekcjach itp. a nie odwalą swoje po łebkach nazadają do domu i rodzic ma uczyć dzieci w domu. Szkoła ma uczyć, w domu jest czas na inne rzeczy. rozpanoszyło się towarzystwo. są ważniejsze zawody w gospodarce niż nauczyciel. Fizyk zasuwa na budowie na drodze w upale w zimie. można porównać ta prace. zawsze można iść do innej pracy ja się nie podoba. każdy by chciał mieć podwyżki co roku. Państwo w Państwie.

2019-06-21T11:50:23 02:00, Sara i Brajan:

Ja i moja stara w całej rosciongłości popieramy. My, obydwa robimy rencami i cienżko nam. Piniendzy dawają nam mało, dziecków nie mamy, to bida u nas. Robimy na zmiany, to czensto nawet razem wypić nie mamy jak. Pijemy osobno. A, uczytiele to majom pełny wypas. Wakacje, ferie, przerwy świąteczne i jeszcze pracujom kilka godzin w tygodniu. Cza zrobić tak, aby pracowali tak jak my, fizycy. Łot, tak z 200 godzin miesiencznie, coby było sprawiedliwie.

Dodaj jeszcze: trza ubrać ancug i polecieć do kojścioła co by sunsiady nie gadali że my bezbożniki. Ksindzowi do koszyka trza dać co by wszyscy widzieli że non się dobrze powodzi i ma msza dać co by nos z ambuny wyczytali...

B
Brzeszczot
2019-06-21T11:58:05 02:00, uczeń:

Brakuje - wyrzucenia religii ze szkoły do salek katechetycznych i zaprzestania finansowania katechetów przez budżet.

A w zamian należy wrzucić do szkoły specjalistów od bicia konia. Tylko co na to powiedzą obrońcy praw zwierząt?

u
uczeń
Brakuje - wyrzucenia religii ze szkoły do salek katechetycznych i zaprzestania finansowania katechetów przez budżet.
G
Gość
2019-06-21T09:16:05 02:00, Gość:

podnieść pensum do 40 godzin tygodniowo. nauczyciel to nie świeta krowa. nie podoba się to na budowie ludzi potrzeba, niech zobaczą jak wygląda ciężka praca i 26 dni urlopu a nie 150 w ciągu roku. 18 godzin tygodniowo i płacz że w domu muszą poprawiać klasówki. Niech mają np 4 lekcje w ciągu dnia ale w szkole siedzą 8 godzin i w tym czasie przygotowują się do lekcji, pomagają uczniom na świetlicy w lekcjach itp. a nie odwalą swoje po łebkach nazadają do domu i rodzic ma uczyć dzieci w domu. Szkoła ma uczyć, w domu jest czas na inne rzeczy. rozpanoszyło się towarzystwo. są ważniejsze zawody w gospodarce niż nauczyciel. Fizyk zasuwa na budowie na drodze w upale w zimie. można porównać ta prace. zawsze można iść do innej pracy ja się nie podoba. każdy by chciał mieć podwyżki co roku. Państwo w Państwie.

2019-06-21T11:50:23 02:00, Sara i Brajan:

Ja i moja stara w całej rosciongłości popieramy. My, obydwa robimy rencami i cienżko nam. Piniendzy dawają nam mało, dziecków nie mamy, to bida u nas. Robimy na zmiany, to czensto nawet razem wypić nie mamy jak. Pijemy osobno. A, uczytiele to majom pełny wypas. Wakacje, ferie, przerwy świąteczne i jeszcze pracujom kilka godzin w tygodniu. Cza zrobić tak, aby pracowali tak jak my, fizycy. Łot, tak z 200 godzin miesiencznie, coby było sprawiedliwie.

W końcu ktoś kto rozumie pojęcie fizycy. Pewnie nie nauczyciel.

G
Gość
2019-06-21T09:56:36 02:00, Pj:

Dokładnie jak osoba niżej napisała. Etat powinien wynosić 40godz. W szkole, na wycieczkach szkolnych. Wakacje i ferie jedynie dla DZIECI. 26 dni urlopu i ani dnia więcej. 20 godz tygodniowo nauki, pozostałe 20 godz czas na sprawdziany, spotkania z rodzicami i przygotowanie do lekcji. Ew nadgodziny za wyjazdy szkolne do wybrania w wakacje lub ferie. Wakacje i ferie szkoły i przedszkola powinny być otwarte jak w roku szkolnym. Półkolonie, zajęcia wyrównawcze itp.

Oczywiście wynagrodzenie powinno pójść do góry...

2019-06-21T10:38:48 02:00, Gość:

Mój etat matematyka w technikum od września wolny, zapraszam.

2019-06-21T10:58:55 02:00, Darek:

Chętnie skorzystam :). Dziękuję.

zamień się z kimś kto zapieprza przy robotach drogowych to docenisz co masz. po jednym dniu uciekniesz z roboty.

S
Sara i Brajan
2019-06-21T09:16:05 02:00, Gość:

podnieść pensum do 40 godzin tygodniowo. nauczyciel to nie świeta krowa. nie podoba się to na budowie ludzi potrzeba, niech zobaczą jak wygląda ciężka praca i 26 dni urlopu a nie 150 w ciągu roku. 18 godzin tygodniowo i płacz że w domu muszą poprawiać klasówki. Niech mają np 4 lekcje w ciągu dnia ale w szkole siedzą 8 godzin i w tym czasie przygotowują się do lekcji, pomagają uczniom na świetlicy w lekcjach itp. a nie odwalą swoje po łebkach nazadają do domu i rodzic ma uczyć dzieci w domu. Szkoła ma uczyć, w domu jest czas na inne rzeczy. rozpanoszyło się towarzystwo. są ważniejsze zawody w gospodarce niż nauczyciel. Fizyk zasuwa na budowie na drodze w upale w zimie. można porównać ta prace. zawsze można iść do innej pracy ja się nie podoba. każdy by chciał mieć podwyżki co roku. Państwo w Państwie.

Ja i moja stara w całej rosciongłości popieramy. My, obydwa robimy rencami i cienżko nam. Piniendzy dawają nam mało, dziecków nie mamy, to bida u nas. Robimy na zmiany, to czensto nawet razem wypić nie mamy jak. Pijemy osobno. A, uczytiele to majom pełny wypas. Wakacje, ferie, przerwy świąteczne i jeszcze pracujom kilka godzin w tygodniu. Cza zrobić tak, aby pracowali tak jak my, fizycy. Łot, tak z 200 godzin miesiencznie, coby było sprawiedliwie.

G
Gość
2019-06-21T09:16:05 02:00, Gość:

podnieść pensum do 40 godzin tygodniowo. nauczyciel to nie świeta krowa. nie podoba się to na budowie ludzi potrzeba, niech zobaczą jak wygląda ciężka praca i 26 dni urlopu a nie 150 w ciągu roku. 18 godzin tygodniowo i płacz że w domu muszą poprawiać klasówki. Niech mają np 4 lekcje w ciągu dnia ale w szkole siedzą 8 godzin i w tym czasie przygotowują się do lekcji, pomagają uczniom na świetlicy w lekcjach itp. a nie odwalą swoje po łebkach nazadają do domu i rodzic ma uczyć dzieci w domu. Szkoła ma uczyć, w domu jest czas na inne rzeczy. rozpanoszyło się towarzystwo. są ważniejsze zawody w gospodarce niż nauczyciel. Fizyk zasuwa na budowie na drodze w upale w zimie. można porównać ta prace. zawsze można iść do innej pracy ja się nie podoba. każdy by chciał mieć podwyżki co roku. Państwo w Państwie.

2019-06-21T09:38:51 02:00, On:

Kim jest Fizyk na budowie?

Wypowiedź kolejnego uczonego... Kto uczy twoje dzieci fizyki?

2019-06-21T10:06:59 02:00, Gość:

Fizyk - pracownik fizyczny.

2019-06-21T10:56:11 02:00, On:

Znalazłem coś dla ciebie:

Fizyk – osoba zajmująca się badaniem materii oraz zjawisk zachodzących w naturze[1], a także posiadający wykształcenie kierunkowe nauczyciel fizyki[2].

Fizyk naukowiec bada i wyjaśnia zjawiska oraz procesy zachodzące we Wszechświecie, od mikroświata po kosmos[2]. Prowadzi badania naukowe, których celem jest poznanie podstawowych praw fizyki i stosowanie wyników tych badań w praktyce, na przykład przy konstruowaniu urządzeń. Fizyk odkrywa związki i zależności między zdarzeniami i zjawiskami fizycznymi oraz opisuje je za pomocą aparatu matematycznego[1][3][4].

Fizyk nauczyciel prowadzi zajęcia z uczniami lub studentami, przekazując im wiedzę z zakresu praw fizyki[1][2].

Fizycy zatrudnieni przez wyższe uczelnie często łączą obie funkcje – naukowca i dydaktyka[2].

Źródło - wikipedia.

Fizyka na placu budowy nie znalazłem. ??????

Fizyk - potocznie pracownik fizyczny. czyli robol w przeciwieństwie do państwa nauczycieli. Ale cóz oczekiwać. Nauczyciel polskiego nie umie uczyć a matematyki czytać. Wąski punkt widzenia. tylko swoja ,,działka" nic więcej. Jeśli nauczyciel nie nauczy ucznia to zamiast na studia uczeń pójdzie do zawodówki. Jeśli kierownik budowy nie pokieruje jak trzeba pracownikami - fizykami to runie most i zginie wielu ludzi. To porównanie rangi zawodu.

B
Brzeszczot
W II RP działała tzw. "V kolumna". I co z tego wyszło? A dzisiaj w III RP działają tzw. "organizacje pozarządowe".
D
Darek
2019-06-21T09:56:36 02:00, Pj:

Dokładnie jak osoba niżej napisała. Etat powinien wynosić 40godz. W szkole, na wycieczkach szkolnych. Wakacje i ferie jedynie dla DZIECI. 26 dni urlopu i ani dnia więcej. 20 godz tygodniowo nauki, pozostałe 20 godz czas na sprawdziany, spotkania z rodzicami i przygotowanie do lekcji. Ew nadgodziny za wyjazdy szkolne do wybrania w wakacje lub ferie. Wakacje i ferie szkoły i przedszkola powinny być otwarte jak w roku szkolnym. Półkolonie, zajęcia wyrównawcze itp.

Oczywiście wynagrodzenie powinno pójść do góry...

2019-06-21T10:38:48 02:00, Gość:

Mój etat matematyka w technikum od września wolny, zapraszam.

Chętnie skorzystam :). Dziękuję.

O
On
2019-06-21T09:16:05 02:00, Gość:

podnieść pensum do 40 godzin tygodniowo. nauczyciel to nie świeta krowa. nie podoba się to na budowie ludzi potrzeba, niech zobaczą jak wygląda ciężka praca i 26 dni urlopu a nie 150 w ciągu roku. 18 godzin tygodniowo i płacz że w domu muszą poprawiać klasówki. Niech mają np 4 lekcje w ciągu dnia ale w szkole siedzą 8 godzin i w tym czasie przygotowują się do lekcji, pomagają uczniom na świetlicy w lekcjach itp. a nie odwalą swoje po łebkach nazadają do domu i rodzic ma uczyć dzieci w domu. Szkoła ma uczyć, w domu jest czas na inne rzeczy. rozpanoszyło się towarzystwo. są ważniejsze zawody w gospodarce niż nauczyciel. Fizyk zasuwa na budowie na drodze w upale w zimie. można porównać ta prace. zawsze można iść do innej pracy ja się nie podoba. każdy by chciał mieć podwyżki co roku. Państwo w Państwie.

2019-06-21T09:38:51 02:00, On:

Kim jest Fizyk na budowie?

Wypowiedź kolejnego uczonego... Kto uczy twoje dzieci fizyki?

2019-06-21T10:06:59 02:00, Gość:

Fizyk - pracownik fizyczny.

Znalazłem coś dla ciebie:

Fizyk – osoba zajmująca się badaniem materii oraz zjawisk zachodzących w naturze[1], a także posiadający wykształcenie kierunkowe nauczyciel fizyki[2].

Fizyk naukowiec bada i wyjaśnia zjawiska oraz procesy zachodzące we Wszechświecie, od mikroświata po kosmos[2]. Prowadzi badania naukowe, których celem jest poznanie podstawowych praw fizyki i stosowanie wyników tych badań w praktyce, na przykład przy konstruowaniu urządzeń. Fizyk odkrywa związki i zależności między zdarzeniami i zjawiskami fizycznymi oraz opisuje je za pomocą aparatu matematycznego[1][3][4].

Fizyk nauczyciel prowadzi zajęcia z uczniami lub studentami, przekazując im wiedzę z zakresu praw fizyki[1][2].

Fizycy zatrudnieni przez wyższe uczelnie często łączą obie funkcje – naukowca i dydaktyka[2].

Źródło - wikipedia.

Fizyka na placu budowy nie znalazłem. ??????

G
Gość
2019-06-21T09:56:36 02:00, Pj:

Dokładnie jak osoba niżej napisała. Etat powinien wynosić 40godz. W szkole, na wycieczkach szkolnych. Wakacje i ferie jedynie dla DZIECI. 26 dni urlopu i ani dnia więcej. 20 godz tygodniowo nauki, pozostałe 20 godz czas na sprawdziany, spotkania z rodzicami i przygotowanie do lekcji. Ew nadgodziny za wyjazdy szkolne do wybrania w wakacje lub ferie. Wakacje i ferie szkoły i przedszkola powinny być otwarte jak w roku szkolnym. Półkolonie, zajęcia wyrównawcze itp.

Oczywiście wynagrodzenie powinno pójść do góry...

Mój etat matematyka w technikum od września wolny, zapraszam.

G
Gość
2019-06-21T09:16:05 02:00, Gość:

podnieść pensum do 40 godzin tygodniowo. nauczyciel to nie świeta krowa. nie podoba się to na budowie ludzi potrzeba, niech zobaczą jak wygląda ciężka praca i 26 dni urlopu a nie 150 w ciągu roku. 18 godzin tygodniowo i płacz że w domu muszą poprawiać klasówki. Niech mają np 4 lekcje w ciągu dnia ale w szkole siedzą 8 godzin i w tym czasie przygotowują się do lekcji, pomagają uczniom na świetlicy w lekcjach itp. a nie odwalą swoje po łebkach nazadają do domu i rodzic ma uczyć dzieci w domu. Szkoła ma uczyć, w domu jest czas na inne rzeczy. rozpanoszyło się towarzystwo. są ważniejsze zawody w gospodarce niż nauczyciel. Fizyk zasuwa na budowie na drodze w upale w zimie. można porównać ta prace. zawsze można iść do innej pracy ja się nie podoba. każdy by chciał mieć podwyżki co roku. Państwo w Państwie.

2019-06-21T09:38:51 02:00, On:

Kim jest Fizyk na budowie?

Wypowiedź kolejnego uczonego... Kto uczy twoje dzieci fizyki?

2019-06-21T10:06:59 02:00, Gość:

Fizyk - pracownik fizyczny.

Dowcip roku, ktoś chyba miał do szkoły pod górkę...

G
Gość
2019-06-21T09:16:05 02:00, Gość:

podnieść pensum do 40 godzin tygodniowo. nauczyciel to nie świeta krowa. nie podoba się to na budowie ludzi potrzeba, niech zobaczą jak wygląda ciężka praca i 26 dni urlopu a nie 150 w ciągu roku. 18 godzin tygodniowo i płacz że w domu muszą poprawiać klasówki. Niech mają np 4 lekcje w ciągu dnia ale w szkole siedzą 8 godzin i w tym czasie przygotowują się do lekcji, pomagają uczniom na świetlicy w lekcjach itp. a nie odwalą swoje po łebkach nazadają do domu i rodzic ma uczyć dzieci w domu. Szkoła ma uczyć, w domu jest czas na inne rzeczy. rozpanoszyło się towarzystwo. są ważniejsze zawody w gospodarce niż nauczyciel. Fizyk zasuwa na budowie na drodze w upale w zimie. można porównać ta prace. zawsze można iść do innej pracy ja się nie podoba. każdy by chciał mieć podwyżki co roku. Państwo w Państwie.

2019-06-21T09:38:51 02:00, On:

Kim jest Fizyk na budowie?

Wypowiedź kolejnego uczonego... Kto uczy twoje dzieci fizyki?

Fizyk - pracownik fizyczny.

P
Pj
Dokładnie jak osoba niżej napisała. Etat powinien wynosić 40godz. W szkole, na wycieczkach szkolnych. Wakacje i ferie jedynie dla DZIECI. 26 dni urlopu i ani dnia więcej. 20 godz tygodniowo nauki, pozostałe 20 godz czas na sprawdziany, spotkania z rodzicami i przygotowanie do lekcji. Ew nadgodziny za wyjazdy szkolne do wybrania w wakacje lub ferie. Wakacje i ferie szkoły i przedszkola powinny być otwarte jak w roku szkolnym. Półkolonie, zajęcia wyrównawcze itp.

Oczywiście wynagrodzenie powinno pójść do góry...
Wróć na i.pl Portal i.pl