Policjanci ostrzegają przez oszustami, którzy tworzą fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności. Na ataki przestępców narażeni są użytkownicy bankowości internetowej i mobilnej robiący zakupy przez Internet.
- Tylko w marcu odnotowano aż 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców - czytamy w policyjnym komunikacie. - Nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.
Białystok. Oszuści grasują w sklepach. Wykorzystują nowe met...
Oszustwa na przelew internetowy. Jak działają przestępcy?
Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy, np. Dotpay, PayU, czy Przelewy24. Tworzą fikcyjne strony wyłudzające loginy i hasła do bankowości internetowej, a także kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy. Przykłady takich stron znajdziesz w galerii.
Problem jest poważny, ponieważ ofiary ataków mogą stracić wszystkie oszczędności oraz przekazać dane oszustom. Ci natomiast używają różnych sposobów, by ściągnąć ofiary na fałszywe strony. Należą do nich m.in.:
- linki w SMS-ach
- linki w komunikatorach internetowych
- fałszywe sklepy internetowe
Oszustwa na przelew internetowy. Jak nie dać się oszukać przestępcom?
Aby nie zostać ofiarą przestępców należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów:
- Uważaj na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot (np. 0,76 PLN) zawierające link do strony udającej pośrednika płatności.
- Przed wykonaniem przelewu skontaktuj się z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości (np. operator telekomunikacyjny, sklep czy serwis internetowy).
- Jeśli strona prosi o login i hasło do bankowości internetowej, sprawdź w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony Twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom o tym swój bank.
- Zawsze czytaj uważnie treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym od swojego banku. Jeśli twój bank to umożliwia zamień SMSy na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Przykład wiadomości SMS rozsyłanych przez przestępców.
Źródło: zaufanatrzeciastrona.pl
Podejrzewasz, że mogłeś/aś paść ofiarą oszustwa internetowego? Nie czekaj. Zgłoś ten fakt jak najszybciej swojemu bankowi, a następnie przedstaw zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL (pod adresem https://incydent.cert.pl/) oraz najbliższej jednostce policji.
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP
Jesteś na L4? Spodziewaj się kontroli ZUS
