Poznaj swoich ludzi i rozmawiaj o ich celach
Dopasowanie zadań pracownika do jego umiejętności, przekłada się na wzrost efektywności. Pracownicy osiągają dużo lepsze wyniki, jeżeli ich mocne strony połączone są z zadaniami, które wykonują na co dzień. Z badań m.in. ICAN Research wynika, że wśród badanych polskich pracowników z różnych szczebli i branż, aż 91 proc. chce wykorzystywać swoje mocne strony i szczególne umiejętności w miejscu pracy. Jednak zaledwie 30 proc. ankietowanych przyznało, że ich menedżerowie są otwarci na tego typu dopasowywanie działań i wykorzystywanie naturalnych predyspozycji pracowników w organizacjach. Co można zrobić? Rozmawiaj z pracownikami o ich mocnych stronach i celach zawodowych nie tylko na początku zatrudnienia, ale regularnie weryfikuj to czy wykonywane przez nich zadania są dopasowane do ich umiejętności.
Zapewnij możliwości rozwoju swoim pracownikom
Wciąż mamy do czynienia z paradygmatem zatrudniania na jedno wybrane stanowisko. Nowe modele kształcenia podważają koncepcję statycznej kariery zawodowej. Pracownicy oczekują od pracodawców zapewnienia możliwości ciągłego uczenia się i rozwoju. Nasza aktywność zawodowa będzie trwała średnio do 70 roku życia. Pracownicy oczekują, iż pracodawcy będą pomagać im w ciągłym rozwoju potencjału zawodowego, przechodzeniu ze stanowiska na stanowisko czy w zmianie kwalifikacji. Z badań firmy Glassdoor wynika, że millenialsi oceniają markę pracodawcy przede wszystkim pod względem “możliwości uczenia się i rozwoju”. Jednak zaledwie jedna trzecia z nich uważa, że firmy, w których pracują, dobrze wykorzystują ich umiejętności, zaś 42 proc. twierdzi, że prawdopodobnie zmienią pracę, gdyż nie uczą się dość szybko. Co można zrobić? Proponuj zmianę stanowiska lub obszaru pracy w ramach organizacji, jednocześnie pamiętając o dopasowaniu umiejętności pracownika do nowych zadań. Aby wspierać rozwój pracowników, możesz wykorzystywać nowoczesne technologie i dostępność darmowych lub tanich, wysokiej jakości treści. Warto tu chociażby wspomnieć o otwartych kursach online oferowanych przez uznane na całym świecie uczelnie, jak chociaż Stanford czy Yale.
Wsłuchaj się w potrzeby pracowników
Światowe trendy pokazują, że jednym z kluczy do rozwiązania problemu rotacji kadr jest zmiana sposobu podejścia do pracownika i odpowiadanie na jego autentyczne potrzeby. Jak to zrobić? Skorzystaj z obecnych na polskim rynku, nowoczesnych narzędzi online, które mogą wesprzeć Cię w tym obszarze. Przykładem jest iniJOB.com - pierwsza w Polsce platforma do komunikacji inicjatyw pracowniczych. Pracownicy mogą zgłaszać tu swoje pomysły i bezpośrednio wpływać na poprawę miejsca pracy. Dzięki mechanizmowi społecznościowemu całej platformy inicjatywy jednego pracownika mogą wspierać inni. Pracodawca wie, co myślą i czego potrzebują pracownicy. Jednocześnie pracodawca może zrobić użytek z tej wiedzy, czyli na bieżąco kształtować środowisko pracy.
Badaj zaangażowanie pracowników
Coraz więcej firm odchodzi od rocznych badań zaangażowania pracowników, ponieważ dostrzega jak ważną rolę odgrywa udzielanie otwartej i ciągłej informacji zwrotnej (ang. constant feedback). Takie podejście pozwala pracodawcom dużo szybciej reagować na zmieniające się warunki i atmosferę w firmie, a także lepiej komunikować się z pracownikami. Co zrobić? Skorzystaj z gotowych narzędzi, aby regularnie badać kluczowe dla firmy obszary, doświadczenia pracowników i prowadzić diagnozę kultury organizacyjnej. Jednym z takich narzędzi jest Pulsometr iniJOB, który umożliwia badanie online potrzeb i doświadczeń pracowników w danej firmie - od obszaru kultury organizacji, przez oferowane benefity pozapłacowe, jakość przestrzeni biurowej, po używane technologie i udostępniane szkolenia. Badanie online umożliwia sprawdzanie wyników na bieżąco oraz porównywanie ich z poprzednimi.
Zapewnij przyjazne środowisko
Badania KPMG pokazują, że środowisko pracy jest jednym z istotniejszych aspektów, wpływających na doświadczenia pracowników z firmą. Nie jest to tylko kwestia dobrze wyposażonego biura, zaawansowanego zaplecza technicznego i technologicznego, ale także elastyczności w wykonywaniu pracy czy możliwość pracy zdalnej. Co zrobić? Zaufaj swoim pracownikom i daj im możliwość elastycznych form pracy, ale jednocześnie wymagaj odpowiedzialności w pracy i realizacji zadań.
