"Podpisaliśmy jedną z największych w Europie umów na dostawy niskoemisyjnego paliwa wodorowego. Wodór produkowany przez Grupę ORLEN będzie zasilał autobusy miejskie w Poznaniu do 2038 r. Do końca dekady na strategiczny rozwój projektów wodorowych przeznaczymy łącznie 7,4 mld zł" - napisał w piątek na Twitterze prezes Orlenu.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu poinformowało natomiast, że PKN Orlen wybuduje nową infrastrukturę do zasilania pojazdów wodorem, która będzie znajdować się na stacji koncernu nieopodal pętli tramwajowej Miłostowo. "Obiekt będzie dostępny publicznie; oznacza to, że we wskazanym punkcie zatankują nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym" - podano.
MPK Poznań niebawem kupi co najmniej 15, a opcjonalnie do 25 autobusów wodorowych. Przetarg w tej sprawie został rozstrzygnięty - najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Solaris Bus & Coach, ale jak dotąd nie podpisano umowy na dostawy pojazdów. Według planów pierwsze autobusy wodorowe mają trafić do MPK w drugiej połowie 2023 r. Wówczas też PKN Orlen ma zacząć dostarczać wodór przewoźnikowi, zgodnie z podpisaną umową do połowy 2038 r.
Cytowany w komunikacie MPK Poznań prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że koncern konsekwentnie inwestuje w nowoczesną technologię wodorową, która w długiej perspektywie zagwarantuje Polsce bezpieczeństwo i niezależność energetyczną.
"Wodór ma duży potencjał, szczególnie w transporcie publicznym. Chcemy go w pełni wykorzystać, dlatego do 2030 roku zbudujemy sieć ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji. W Krakowie uruchomiliśmy już naszą pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru, a w ciągu roku oddamy do użytku stacje w kolejnych miastach. Umowa podpisana z MPK w Poznaniu to kolejny ważny krok, który przybliża nas do osiągnięcia celu" - zaznaczył Obajtek.
Poznańskie MPK od 2019 r. zaczęło wykorzystywać pierwsze bateryjne autobusy elektryczne, zasilane energią w stacjach ładowania umiejscowionych na pętlach końcowych linii. Cytowany w komunikacie prezes zarządu MPK Poznań Krzysztof Dostatni przyznał jednak, że wodór będzie odgrywał coraz bardziej znaczącą rolę w transporcie publicznym. Jak dodał, przy zakupie autobusów wodorowych przewoźnik skorzystał ze wsparcia finansowego z programu Zielony Transport Publiczny.
"Największą zaletą autobusów wodorowych jest zeroemisyjność, ale w pracy przewoźnika liczy się również to, że mają duży zasięg na jednym tankowaniu. Oznacza to, że nie wymagają budowania infrastruktury ładowania na końcówkach tras i mogą być kierowane na wszystkie linie obsługiwane przez MPK Poznań" - ocenił Krzysztof Dostatni.
Rzeczniczka prasowa MPK Poznań Agnieszka Smogulecka przekazała PAP, że wartość umowy podpisanej z Orlenem opiewa na ponad 101 mln zł, a ceny dostarczanego paliwa wodorowego będą aktualizowane w trakcie realizacji kontraktu.
td
Źródło:
