Mniej niż 5 km z domu do oddziału PKO Banku Polskiego ma 75 proc. Polaków. Klienci chętnie korzystają z kanałów cyfrowych banku, czyli aplikacji mobilnej IKO i serwisu internetowego iPKO. Uruchomiona ponad 11 lat temu aplikacja IKO jest najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce, ma ponad 100 funkcji, a klienci aktywowali ją już ponad 8,3 mln razy.

Numer jeden… i kropka
Pod tym hasłem PKO Bank Polski ogłosił nową strategię na lata 2025-2027. W haśle strategii zawiera się także podejście do pracowników i docenienie ich roli w rozwoju banku oraz osiąganiu założonych celów, które wraz ze szczegółami strategii i jej realizacji są tematem spotkań z pracownikami w całej Polsce. 21 listopada Stadion Narodowy w Warszawie gościł prawie 380 pracowników banku i grupy kapitałowej z regionu mazowieckiego.
Strategia zakłada m.in.:
wzrost liczby klientów indywidualnych – z 11,4 mln do 15 mln,
modernizację oddziałów w całej Polsce – pojawi się 2 razy więcej oddziałów bezgotówkowych,
rozbudowę oferty rozwiązań cyfrowych, m.in. dostępny dla wszystkich w pełni zdalny proces hipoteczny,
nowe rozwiązania dla małych firm m.in. zdalny, 3-minutowy proces otwierania konta i firmy czy wsparcie w stworzeniu strony internetowej.
Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego zapewnia również wsparcie dla klientów firmowych i korporacyjnych w ekspansji zagranicznej. Jest obecna w 4 krajach europejskich: Niemczech, Czechach, Słowacji oraz w Ukrainie. W latach 2025-2027 planuje otwarcie kolejnych oddziałów lub przedstawicielstw w 9 europejskich krajach.

Lider finansowania transformacji energetycznej
PKO Bank Polski zamierza być liderem w finansowaniu bankowym całkowitych nakładów potrzebnych do realizacji transformacji energetycznej – szacuje swój udział na co najmniej 20%. Planuje też rozszerzyć zespół banku o ekspertów w dziedzinie energetyki. Chce być partnerem już na wczesnym etapie oceny samej architektury projektu, wyboru technologii, komponentów, systemów informatycznych.
PKO Bank Polski w naszym regionie to:
118 placówek, w tym 98 oddziałów i 21 agencji
3 Regionalne Centra Korporacyjne
1427 pracowników
336 bankomatów, w tym 175 z funkcją wpłatomatu
Region obejmuje północną część województwa mazowieckiego – łącznie 17,9 tys. km2 oraz 4 mln mieszkańców.

Pytania do Katarzyny Cal, p.o. dyrektor regionu bankowości detalicznej PKO Banku Polskiego w Warszawie
1. Pierwszym filarem nowej strategii banku jest „Numer 1 dla codziennych potrzeb klientów”. Co to w praktyce dla Was oznacza?
W regionie warszawskim bardzo mocno stawiamy na wysoką jakość obsługi klientów. Wsłuchujemy się w ich potrzeby i odpowiednio dopasowujemy ofertę. Takie podejście jest przez nich doceniane, co odzwierciedlają wysokie noty, jakie region systematycznie uzyskuje w badaniach tajemniczego klienta. Dlatego inwestujemy w pracowników, szczególnie tych, którzy bezpośrednio pracują z klientem.
W naszej praktyce zauważamy, że do kluczowych potrzeb klientów z regionu należą te związane ze sfinansowaniem domu, działki czy mieszkania. Z tego względu bardzo cieszy nas uruchomienie usługi Cyfrowej Hipoteki, która bardzo usprawni proces hipoteczny po stronie klienta. Liczymy na to, że dzięki temu pozyskamy z rynku nowych klientów. Do tej pory także działaliśmy w tym zakresie z dużymi sukcesami. Tylko w trzecim kwartale b.r. klienci regionu warszawskiego skorzystali z kredytów hipotecznych w wysokości 1,3 mld zł, co stanowi ponad 22 proc. wolumenu kredytów hipotecznych sprzedanych w tym okresie w PKO Banku Polskim.
Innym ważnym punktem strategii z perspektywy naszego regionu jest filar „PKO Bank Polski numerem jeden dla lepszej przyszłości finansowej klientów”. Jesteśmy obszarem, w którym stan bilansowy depozytów ponad dwukrotnie przewyższa stan bilansowy kredytów. Obsługujemy największą grupę klientów bankowości osobistej spośród wszystkich regionów. Tym samym rozwiązania, które zapewnią lokowanie oszczędności są dla nas niezwykle ważne i jesteśmy przekonani, że zwiększą one zadowolenie obecnych klientów, jak też pomogą nam przyciągnąć nowych.
2. Angażujecie się także w różne inicjatywy społeczne i edukacyjne. W jakich projektach najchętniej uczestniczą pracownicy oddziałów?
Region warszawski od lat znany jest ze wsparcia Powstańców Warszawskich. Wolontariusze naszego regionu spędzają z nimi czas przy ważnych uroczystościach, ale także oferują pomoc w ich codziennych potrzebach i angażują się w remonty mieszkań Powstańców.
Pamięć przeszłych pokoleń utrwalamy także poprzez sport aktywnie uczestnicząc w inicjatywach biegowych, m.in. w Biegu Konstytucji 3 Maja, Biegu Powstania Warszawskiego i 34. Biegu Niepodległości.
Rozwijamy też inicjatywy edukacyjne – swoją wiedzą dzielimy się podczas lekcji w szkołach podstawowych i średnich, a ostatnio również na zajęciach dla studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Pytania do Adama Jaremkiewicza, dyrektora Makroregionu Korporacyjnego odpowiedzialnego m.in. za region mazowiecki
1. Czy w ramach nowej strategii bank kładzie nacisk na finansowanie dużych projektów infrastrukturalnych. Jakie znaczenie mają te inwestycje dla rozwoju biznesu w regionie?
Jesteśmy w sercu polskiej gospodarki, w którym dynamicznie rozwija się biznes zarówno lokalny, jak i międzynarodowy. To region, w którym spotykają się interesy międzynarodowych inwestorów i lokalnych przedsiębiorstw, dlatego nasza oferta musi być zarówno kompleksowa, jak i elastyczna. W nowej strategii kładziemy szczególny nacisk na wsparcie firm w cyfryzacji, transformacji energetycznej oraz rozwijaniu przewag konkurencyjnych na rynkach zagranicznych. Obserwujemy dynamiczny rozwój kluczowych sektorów, takich jak usługi finansowe, IT, telekomunikacja, przemysł samochodowy i petrochemiczny.
Chcemy, żeby nasz bank był partnerem w rozwoju klientów korporacyjnych i wspierał ich w obszarach ich rozwoju, pozwalając przy tym na realizację strategicznych celów infrastrukturalnych.
W odpowiedzi na te potrzeby oferujemy finansowanie dużych projektów infrastrukturalnych, inwestycje w odnawialne źródła energii oraz wsparcie dla przedsiębiorstw eksportujących. Naszym celem jest, aby lokalne firmy mogły korzystać z przewag konkurencyjnych wynikających z wdrażania zrównoważonych technologii i rozwiązań.
2. W jakim stopniu, według nowej strategii, PKO Bank Polski chce wykorzystać potencjał cyfryzacji do budowania przewag konkurencyjnych firm?
Obecnie nie da się tego uniknąć, ponieważ cyfryzacja jest kluczowym elementem konkurencyjności. Obecność światowych marek, dynamicznie rozwijające się start-upy oraz kilkaset tysięcy firm działających w regionie stwarzają ogromny potencjał, który chcemy wspierać. W PKO Banku Polskim rozumiemy, że cyfrowa transformacja jest nieodzowna, aby firmy mogły szybciej reagować na zmiany rynkowe i zwiększać swoją efektywność operacyjną. Chcemy jeszcze bardziej umożliwiać firmom zdalne zarządzanie finansami, automatyzację procesów oraz dostęp do zaawansowanych analiz, które pomagają lepiej planować rozwój. Nasza infrastruktura cyfrowa oraz wysokiej klasy eksperci umożliwiają efektywną współpracę, niezależnie od wielkości czy branży przedsiębiorstwa.
