Po spotkaniu Donalda Tuska z Ursulą von der Leyen. Co z pieniędzmi na KPO dla Polski?

OPRAC.:
Lidia Lemaniak
Lidia Lemaniak
Na konferencji prasowej po zakończeniu rozmów, szefowa Komisji Europejskiej poinformowała, że  otrzymała od Polski „pierwszy wniosek o wypłatę środków z KPO”.
Na konferencji prasowej po zakończeniu rozmów, szefowa Komisji Europejskiej poinformowała, że otrzymała od Polski „pierwszy wniosek o wypłatę środków z KPO”. PAP/Marcin Obara
W Brukseli odbyło się spotkanie przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen z premierem Donaldem Tuskiem. Po rozmowach szefowa KE poinformowała, co z pieniędzmi dla Polski na Krajowy Plan Odbudowy.

Po spotkaniu Tusk - von der Leyen

Premier Donald Tusk, który od środy przebywa w Brukseli, przed drugim dniem szczytu Rady Europejskiej spotkał się z przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen.

Szefowa KE z zadowoleniem przyjęła plany Tuska, aby jednym z priorytetów jego rządów była praworządność. Doceniła też determinację nowego premiera do rozwiązania wszystkich zastrzeżeń, wyrażonych w ostatnich latach przez Trybunał Sprawiedliwości UE oraz Komisję Europejską.

– Z zadowoleniem przyjmuję również fakt, iż podjąłeś inicjatywę, aby Polska przystąpiła do Prokuratury Europejskiej. To doskonałe wieści, przede wszystkim dla polskich obywateli, ale również dla partnerów europejskich oraz obywateli Europy – powiedziała na konferencji prasowej.

– Mamy wspólny cel dokonania postępu w kontekście Next Generation EU (unijnego funduszu odbudowy). Jestem bardzo zadowolona, że otrzymaliśmy pierwszy wniosek o wypłatę środków. Musimy nadrobić stracony czas. Liczę na ścisłą współpracę, w szczególności nad realizacją kamieni milowych dotyczących niezależności sądownictwa, abyśmy mogli dokonać pierwszej wypłaty – dodała.

Co ze środkami na KPO?

Von der Leyen podkreśliła - podczas wspólnego briefingu z Donaldem Tuskiem - że „zbyt długo zastrzeżenia dotyczące praworządności ograniczały możliwość do udzielania pomocy Polsce w celu modernizacji gospodarki oraz przeprowadzenia transformacji ekologiczne, cyfrowej”.

– Komisja jest gotowa do przekazania Polsce 5 mld euro w ramach prefinansowania, czyli w ramach zaliczki. Pomoże to Polsce przeprowadzić prace dekarbonizacyjne i walczyć ze zmianą klimatu, ponieważ jest to jeden z najważniejszych priorytetów dla nas wszystkich. Potrzebujemy Polski, która będzie razem z nami w tym obszarze działała – powiedziała.

Komisja Europejska w drugiej połowie listopada wydała pozytywną opinię w sprawie zmienionego Krajowego Planu Odbudowy. Chodzi o ponad 5 mld euro zaliczek.

Wówczas resort funduszy i polityki regionalnej informował, że chodzi o dodatkowe pożyczki na kwotę 23 mld euro, o które Polska wystąpiła 31 marca i dodatkowe 2,76 mld euro dotacji z REPowerEU, które zaprogramowano w zmienionym KPO wysłanym do KE 31 sierpnia.

17 listopada ówczesny szef rządu Mateusz Morawiecki informował, że „pierwsze pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy mają szanse wpłynąć już w grudniu albo na początku przyszłego roku”.
– Polska gospodarka dostanie zastrzyk finansowy w związku z zamknięciem pewnego procesu dotyczącego prac nad KPO – oświadczył 8 grudnia w Brukseli ówczesny minister finansów Andrzej Kosztowniak.

Tusk: Kluczem było przywrócenie reguł praworządności w Polsce

Z kolei premier Donald Tusk powiedział, że „każdy, kto zna realia europejskie i nasze polskie wie, że dawno nie mieliśmy w Brukseli tak lojalnego i serdecznego sojusznika polskich spraw, jak pani przewodnicząca KE”.

Podziękował tym, którzy włożyli najwięcej wysiłku w kwestie praworządności w Polsce. – Bo przecież my ciesząc się dzisiaj, że ta lawina decyzji ruszyła, że są pierwsze i to duże pieniądze, że polski rząd złożył w końcu wniosek, pamiętamy, że to nie pieniądze były tu najważniejsze. Chodzi o miejsce Polski w Europie, nasze wspólne wartości. W Polsce nastąpiła zmiana, bo polscy sędziowie, adwokaci, prokuratorzy i obywatele nigdy nie pogodzili się z łamaniem zasad konstytucyjnych. Nigdy nie zgodzili się na Polskę bez rządów prawa – wskazał.

Zdaniem premiera „głównymi autorami sukcesu są ci wszyscy w Polsce, którzy nie poddali się w staraniach i w walce o praworządność i rządy prawa”.

– Dobra wola i wzajemne zaufanie, a w naszym przypadku też przyjaźń, ułatwiają pracę, ale kluczem było przywrócenie reguł praworządności w Polsce – powiedział szef rządu.

Minister podpisała wniosek o pierwszą płatność z KPO

Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała na platformie X, że „w imieniu polskich obywateli podpisała wniosek o pierwszą płatność na 6,9 mld euro z KPO”. „Czekamy też na zaliczkę 5 mld euro” – dodała.

„Nasze pieniądze wreszcie ruszyły! Na dzień dobry 22 miliardy PLN, jeszcze w tym roku! Wniosek o kolejne 30 już złożony. CDN” – napisał z kolei na X premier Donald Tusk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 46

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Oskar
Niektórzy powiadają, że to "pachołek brukseli".

Patrząc na jego usłużną minę odnoszę takie samo wrażenie...
M
Marek
Tusk zamiast się dogadywać z jakąś niemrą, to powinien się dogadać z Kaczyńskim. I wtedy byśmy, swoje warunki stawiali Niemcom i byśmy mogli mieć ich wszystkich w du.ie. A tak, oni nas rozpracowują, bo my się kłócimy.
G
Gość Gość
15 grudnia, 12:36, gosc:

Prawdę mówił czaskoski że pieniądze z KPO będą zamrożone do czasu wygrania przez PO

Co prawda samo PO nie wygrało wyborów tylko omamiło koalicjantów ale efekt końcowy jest jaki zaplanowali z rządzącymi liberałami z UE

15 grudnia, 12:51, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Bo coś robią by je odblokować nie jak zdrajcy z piSS

15 grudnia, 12:56, gosc:

Coś czyli co ?

15 grudnia, 13:17, 🇵🇱Wolna Polska🇵🇱:

Odblokowali pieniądze , zaczęli czyszcic Polskę z szkodników , uwolnią TVP z łap piSS, wyjaśnia waSSe afery , wywala tłuste koty że stołków itd

15 grudnia, 13:26, gosc:

Żeby tak było to trzeba to zrobić praworządnymi ustawami podpisanymi przez Prezydenta.

15 grudnia, 13:49, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Nie ,wystarczy przez 2 lata w kwestiach spornych wydawać rozporządzenia , a jak wyleci Duda to się to przegłosuje

15 grudnia, 22:33, Ciekawym jestem:

W sumie racja, jak będzie opór obecnego prezydenta to wystarczy przeczekać te 2 lata.

Ciekawe kto wygra, Hołownia czy Trzaskowski ? A może wystartuje też Kosiniak-Kamysz ?

16 grudnia, 16:07, Grzegorz:

Jeszcze niedawno stawiałbym na Trzaskowskiego, bo nie oszukujmy się, ale gdyby PIS nie miał zmanipulowanych mediów TVP czy PR, czyli byłyby normalne debaty polityczne, każdy kandydat byłby neutralnie pokazywany, to A.Duda nie wygrałby tych wyborów.

Ale teraz widzę, że Hołownia wyrobił sobie doskonałą opinię i chyba przebije Trzaskowskiego.

Jacy kandydaci tacy i wyborcy...

G
Grzegorz
15 grudnia, 12:36, gosc:

Prawdę mówił czaskoski że pieniądze z KPO będą zamrożone do czasu wygrania przez PO

Co prawda samo PO nie wygrało wyborów tylko omamiło koalicjantów ale efekt końcowy jest jaki zaplanowali z rządzącymi liberałami z UE

15 grudnia, 12:51, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Bo coś robią by je odblokować nie jak zdrajcy z piSS

15 grudnia, 12:56, gosc:

Coś czyli co ?

15 grudnia, 13:17, 🇵🇱Wolna Polska🇵🇱:

Odblokowali pieniądze , zaczęli czyszcic Polskę z szkodników , uwolnią TVP z łap piSS, wyjaśnia waSSe afery , wywala tłuste koty że stołków itd

15 grudnia, 13:26, gosc:

Żeby tak było to trzeba to zrobić praworządnymi ustawami podpisanymi przez Prezydenta.

15 grudnia, 13:49, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Nie ,wystarczy przez 2 lata w kwestiach spornych wydawać rozporządzenia , a jak wyleci Duda to się to przegłosuje

15 grudnia, 22:33, Ciekawym jestem:

W sumie racja, jak będzie opór obecnego prezydenta to wystarczy przeczekać te 2 lata.

Ciekawe kto wygra, Hołownia czy Trzaskowski ? A może wystartuje też Kosiniak-Kamysz ?

Jeszcze niedawno stawiałbym na Trzaskowskiego, bo nie oszukujmy się, ale gdyby PIS nie miał zmanipulowanych mediów TVP czy PR, czyli byłyby normalne debaty polityczne, każdy kandydat byłby neutralnie pokazywany, to A.Duda nie wygrałby tych wyborów.

Ale teraz widzę, że Hołownia wyrobił sobie doskonałą opinię i chyba przebije Trzaskowskiego.

G
Gość Gość
5.% wypływ NALEŻNYCH nam pieniędzy WYPRACOWAŁ PRAWORZĄDNY PiS, a teraz je przywiezie tusk, nasz łaskawca, który, jak mówią, jest dopiero NA DRODZE DO PRAWORZĄDNOŚCI. Za to trzeba podkreślić, że Orban wypracował 30 % NALEŻNYCH mu pieniędzy.
A
A tymczasem w Niemczech
15 grudnia, 11:23, Hamlet:

Niemiecka UE pożyczy Polsce pieniądze na podratowanie niemieckich firm. Nie liczcie, że będzie inaczej. Zresztą, przekonacie się wkrótce.

To super, bo pracuję w niemieckiej firmie. Moja żona i dwóch kolegów również, więc jak Niemcom się poprawi to znów będę miał podwyżkę (chociaż i tak nie narzekam na obecne 2500 euro)

C
Ciekawym jestem
15 grudnia, 12:36, gosc:

Prawdę mówił czaskoski że pieniądze z KPO będą zamrożone do czasu wygrania przez PO

Co prawda samo PO nie wygrało wyborów tylko omamiło koalicjantów ale efekt końcowy jest jaki zaplanowali z rządzącymi liberałami z UE

15 grudnia, 12:51, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Bo coś robią by je odblokować nie jak zdrajcy z piSS

15 grudnia, 12:56, gosc:

Coś czyli co ?

15 grudnia, 13:17, 🇵🇱Wolna Polska🇵🇱:

Odblokowali pieniądze , zaczęli czyszcic Polskę z szkodników , uwolnią TVP z łap piSS, wyjaśnia waSSe afery , wywala tłuste koty że stołków itd

15 grudnia, 13:26, gosc:

Żeby tak było to trzeba to zrobić praworządnymi ustawami podpisanymi przez Prezydenta.

15 grudnia, 13:49, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Nie ,wystarczy przez 2 lata w kwestiach spornych wydawać rozporządzenia , a jak wyleci Duda to się to przegłosuje

W sumie racja, jak będzie opór obecnego prezydenta to wystarczy przeczekać te 2 lata.

Ciekawe kto wygra, Hołownia czy Trzaskowski ? A może wystartuje też Kosiniak-Kamysz ?

🇵🇱wolna Polska🇵🇱
15 grudnia, 12:36, gosc:

Prawdę mówił czaskoski że pieniądze z KPO będą zamrożone do czasu wygrania przez PO

Co prawda samo PO nie wygrało wyborów tylko omamiło koalicjantów ale efekt końcowy jest jaki zaplanowali z rządzącymi liberałami z UE

15 grudnia, 12:51, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Bo coś robią by je odblokować nie jak zdrajcy z piSS

15 grudnia, 12:56, gosc:

Coś czyli co ?

15 grudnia, 13:17, 🇵🇱Wolna Polska🇵🇱:

Odblokowali pieniądze , zaczęli czyszcic Polskę z szkodników , uwolnią TVP z łap piSS, wyjaśnia waSSe afery , wywala tłuste koty że stołków itd

15 grudnia, 13:26, gosc:

Żeby tak było to trzeba to zrobić praworządnymi ustawami podpisanymi przez Prezydenta.

15 grudnia, 13:49, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Nie ,wystarczy przez 2 lata w kwestiach spornych wydawać rozporządzenia , a jak wyleci Duda to się to przegłosuje

15 grudnia, 13:56, gosc:

No to poczekamy dwa lata na KPO bo rozporządzenia to nie to samo co ustawa.

O ile wytrzymacie dwa lata w tej dziwnej koalicji ?

15 grudnia, 14:08, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

KPO jest już odblokowane bo piSS w Europie nie nawidzą prawie tak mocno jak w POLSCE

15 grudnia, 14:16, gosc:

Tak naprawdę nigdy nie było zablokowane tylko POlitycznie wykorzystane

Nie nienawiści do piSS łączy cała Europę i Polskę, tak samo jak nienawidziła Polska i Europa hit lera

D
Donek
Niemara tak się nie zacieszaj prawo i sprawiedliwość wróci z większą mocą platfusy tylko noszą koszulki otua i serduszka a konstytucję mają w poważaniu, tylko zapomnieli że kij ma dwa końce
g
gosc
15 grudnia, 12:36, gosc:

Prawdę mówił czaskoski że pieniądze z KPO będą zamrożone do czasu wygrania przez PO

Co prawda samo PO nie wygrało wyborów tylko omamiło koalicjantów ale efekt końcowy jest jaki zaplanowali z rządzącymi liberałami z UE

15 grudnia, 12:51, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Bo coś robią by je odblokować nie jak zdrajcy z piSS

15 grudnia, 12:56, gosc:

Coś czyli co ?

15 grudnia, 13:17, 🇵🇱Wolna Polska🇵🇱:

Odblokowali pieniądze , zaczęli czyszcic Polskę z szkodników , uwolnią TVP z łap piSS, wyjaśnia waSSe afery , wywala tłuste koty że stołków itd

15 grudnia, 13:26, gosc:

Żeby tak było to trzeba to zrobić praworządnymi ustawami podpisanymi przez Prezydenta.

15 grudnia, 13:49, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Nie ,wystarczy przez 2 lata w kwestiach spornych wydawać rozporządzenia , a jak wyleci Duda to się to przegłosuje

15 grudnia, 13:56, gosc:

No to poczekamy dwa lata na KPO bo rozporządzenia to nie to samo co ustawa.

O ile wytrzymacie dwa lata w tej dziwnej koalicji ?

15 grudnia, 14:08, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

KPO jest już odblokowane bo piSS w Europie nie nawidzą prawie tak mocno jak w POLSCE

Tak naprawdę nigdy nie było zablokowane tylko POlitycznie wykorzystane

🇵🇱 wolna Polska🇵🇱
15 grudnia, 12:36, gosc:

Prawdę mówił czaskoski że pieniądze z KPO będą zamrożone do czasu wygrania przez PO

Co prawda samo PO nie wygrało wyborów tylko omamiło koalicjantów ale efekt końcowy jest jaki zaplanowali z rządzącymi liberałami z UE

15 grudnia, 12:51, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Bo coś robią by je odblokować nie jak zdrajcy z piSS

15 grudnia, 13:41, PL:

Arschloch

15 grudnia, 13:50, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Nie rozumiem niemieckiego jak wy dzieci faszystów z piSS iwnukowie hit lera

15 grudnia, 14:06, Für Polen:

To się ucz

Ja nie muszę mieszkam w wolnym kraju odzyskaliśmy niepodległość 15 października a faSSyści z piSS odpowiedzą za zdradę , Polski

🇵🇱 wolna Polska🇵🇱
15 grudnia, 12:36, gosc:

Prawdę mówił czaskoski że pieniądze z KPO będą zamrożone do czasu wygrania przez PO

Co prawda samo PO nie wygrało wyborów tylko omamiło koalicjantów ale efekt końcowy jest jaki zaplanowali z rządzącymi liberałami z UE

15 grudnia, 12:51, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Bo coś robią by je odblokować nie jak zdrajcy z piSS

15 grudnia, 12:56, gosc:

Coś czyli co ?

15 grudnia, 13:17, 🇵🇱Wolna Polska🇵🇱:

Odblokowali pieniądze , zaczęli czyszcic Polskę z szkodników , uwolnią TVP z łap piSS, wyjaśnia waSSe afery , wywala tłuste koty że stołków itd

15 grudnia, 13:26, gosc:

Żeby tak było to trzeba to zrobić praworządnymi ustawami podpisanymi przez Prezydenta.

15 grudnia, 13:49, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Nie ,wystarczy przez 2 lata w kwestiach spornych wydawać rozporządzenia , a jak wyleci Duda to się to przegłosuje

15 grudnia, 13:56, gosc:

No to poczekamy dwa lata na KPO bo rozporządzenia to nie to samo co ustawa.

O ile wytrzymacie dwa lata w tej dziwnej koalicji ?

KPO jest już odblokowane bo piSS w Europie nie nawidzą prawie tak mocno jak w POLSCE

F
Für Polen
15 grudnia, 12:36, gosc:

Prawdę mówił czaskoski że pieniądze z KPO będą zamrożone do czasu wygrania przez PO

Co prawda samo PO nie wygrało wyborów tylko omamiło koalicjantów ale efekt końcowy jest jaki zaplanowali z rządzącymi liberałami z UE

15 grudnia, 12:51, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Bo coś robią by je odblokować nie jak zdrajcy z piSS

15 grudnia, 13:41, PL:

Arschloch

15 grudnia, 13:50, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Nie rozumiem niemieckiego jak wy dzieci faszystów z piSS iwnukowie hit lera

To się ucz

g
gosc
15 grudnia, 12:36, gosc:

Prawdę mówił czaskoski że pieniądze z KPO będą zamrożone do czasu wygrania przez PO

Co prawda samo PO nie wygrało wyborów tylko omamiło koalicjantów ale efekt końcowy jest jaki zaplanowali z rządzącymi liberałami z UE

15 grudnia, 12:51, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Bo coś robią by je odblokować nie jak zdrajcy z piSS

15 grudnia, 12:56, gosc:

Coś czyli co ?

15 grudnia, 13:17, 🇵🇱Wolna Polska🇵🇱:

Odblokowali pieniądze , zaczęli czyszcic Polskę z szkodników , uwolnią TVP z łap piSS, wyjaśnia waSSe afery , wywala tłuste koty że stołków itd

15 grudnia, 13:26, gosc:

Żeby tak było to trzeba to zrobić praworządnymi ustawami podpisanymi przez Prezydenta.

15 grudnia, 13:49, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Nie ,wystarczy przez 2 lata w kwestiach spornych wydawać rozporządzenia , a jak wyleci Duda to się to przegłosuje

No to poczekamy dwa lata na KPO bo rozporządzenia to nie to samo co ustawa.

O ile wytrzymacie dwa lata w tej dziwnej koalicji ?

🇵🇱 wolna Polska🇵🇱
15 grudnia, 12:36, gosc:

Prawdę mówił czaskoski że pieniądze z KPO będą zamrożone do czasu wygrania przez PO

Co prawda samo PO nie wygrało wyborów tylko omamiło koalicjantów ale efekt końcowy jest jaki zaplanowali z rządzącymi liberałami z UE

15 grudnia, 12:51, 🇵🇱 wolna Polska🇵🇱:

Bo coś robią by je odblokować nie jak zdrajcy z piSS

15 grudnia, 13:41, PL:

Arschloch

Nie rozumiem niemieckiego jak wy dzieci faszystów z piSS iwnukowie hit lera

Wróć na i.pl Portal i.pl