Spis treści
Zagubione pokolenie Z: wyzwaniem przyszłość zawodowa
Z danych wynika, że pokolenie Z (ludzie urodzeni w latach 1995-2010) to ponad 5,8 mln osób, co stanowi 15,4 proc. całej populacji Polski. Zagubienie i nieumiejętność podjęcia decyzji, jaką drogę obrać, są głównym powodem niezadowolenia z życia aż 65 proc. z nich, a co druga osoba ma poczucie niespełnionych ambicji.
Wielu młodych ludzi nie ma wsparcia w najbliższym otoczeniu, dlatego tak ważne są programy wspierające ich rozwój zawodowy, a także kompleksowa pomoc w stawianiu pierwszych kroków w dorosłość.
Młodzież ma świadomość konieczności szybkiego przyswajania nowych umiejętności, jednak często czują się zagubieni i nie wiedzą, jaką drogę zawodową obrać. To, czego jednak im brakuje, to wsparcie i pomoc ekspertów.
Młodym trzeba pokazać możliwości
Obecnie jest wiele możliwości zawodowych, o których młodzi często nie zdają sobie sprawy. Jak zauważa współzałożycielka Fundacji Sukces Pisany Szminką, szczególnie młodzieży z tzw. środowisk nieuprzywilejowanych brakuje wsparcia osób bardziej doświadczonych. Potrzebują pomocy eksperta, który będzie w stanie ich pokierować i podzielić się wiedzą, wskazując praktyczne, nowoczesne narzędzia do realizacji ich talentów i ambicji.
(...) Pragniemy dać szansę młodym ludziom zwłaszcza tym w trudnej sytuacji życiowej czy pochodzącym z obszarów i środowisk nieuprzywilejowanych – mówi Olga Legosz.
Dlatego Fundacja Sukces Pisany Szminką po raz kolejny startuje z programem Fun.Tech.Future.
Zagubienie i samotność młodych ludzi powodem blokad przed wejściem na rynek pracy
Z badania przeprowadzonego przez MindGenic AI wynika, że aż 60 proc. młodzieży w wieku od 12 do 24 lat ma czuje się osamotnione, a prawie 40 proc. rzadko ma poczucie więzi z innymi ludźmi. Ponad połowa młodych ludzi odczuwa samotność we własnych domach, a 43 proc. deklaruje, że poczucie samotności w szkole lub na uczelni doskwiera im często.
Rozumiemy, że wchodzenie na rynek pracy może być przytłaczające dla młodych ludzi, a zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych nie należy do zadań najprostszych. Dlatego (...) wspieramy program Fun.Tech.Future. – zarówno w zakresie finansowym, jak i oferując realne działania: umożliwiamy młodzieży odbycie płatnych staży w wybranych perfumeriach Sephora oraz organizujemy dedykowane warsztaty makijażu, pozwalające przygotować się do spotkania o pracę. – mówi Małgorzata Dzięcielewska, Dyrektor Marketingu i Asortymentu Sephora w Polsce i Czechach.
Młodzi na rynku pracy - ponad 7,5 tys. prezesów ma mniej niż 25 lat
Mając odpowiednie wsparcie i warunki rozwoju, młodzi ludzie udowadniają swoją przedsiębiorczość i tkwiący w nich potencjał. Z najnowszych danych KRS opracowanych przez Dun&Bradstreet na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką dla Fun.Tech.Future. wynika, że aż 7 573 osoby w wieku do 23 lat zajmują kluczowe stanowiska w firmach zarejestrowanych w Polsce.
Wśród nich jest 645 prezesek i 2 583 prezesów. Blisko ⅓ prezesek i prezesów w tej najmłodszej grupie wiekowej jest z województwa mazowieckiego – aż 1 126 osób. Z kolei najmniej osób tę funkcję obejmuje w województwach warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim – po 48 osób.
Dla kogo program Fun.Tech.Future?
Udziałem w programie objęta może być młodzież:
- ze środowisk nieuprzywilejowanych,
- opuszczająca pieczę zastępczą,
- opuszczająca domy dziecka,
- z placówek wychowawczo-opiekuńczych,
- z rodzin funkcjonujących w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej.
Program kierowany jest również do urzędów miast, domów dla usamodzielniających się matek, fundacji czy instytucji, które na co dzień wspierają młodych ludzi z wykluczonych środowisk. Projekt jest realizowany od 2019 roku, a jego głównym celem jest wsparcie na drodze zawodowej młodzieży u progu dorosłości.
