Większość globalnych marek wycofała się z Rosji po tym, jak inwazja na Ukrainę stała się faktem. Są jednak ciągle firmy, które nie zdecydowały się na opuszczenie rosyjskiego rynku. W mediach społecznościowych pojawiły się apele, aby nie robić zakupów w sklepach prowadzących działalność na terenie Rosji.
Lista wstydu. Te marki, znane także w Polsce, nie opuściły rosyjskiego rynku
Nie wszystkie firmy się na to zdecydowały. Dlatego powstała lista wstydu, która jest stale aktualizowana. Znajdziecie na niej marki, które wciąż funkcjonują w Rosji, wśród nich również te, które są dobrze znane w Polsce.
Wiele firm nie chce wycofać się z Rosji! To nie tylko Leroy ...
Wśród nich znajdziemy takie firmy jak często wymieniany Leroy Merlin, Auchan czy Huawei. W Rosji nadal funkcjonują m.in. gigant spożywczy Mondelez-Nabisco, do którego należą takie marki jak Milka, Oreo czy Toblerone, Lenovo czy Cersanit.
Polacy omijają sieci sklepów, które nie wycofały się z Rosji
W dniach 25-28 marca 2022 roku firma Research Partner przeprowadziła na panelu Ariadna badanie dotyczące skłonności Polaków do zakupów w międzynarodowych sieciach sklepów, które nie wycofały się z Rosji po rozpoczęciu wojny z Ukrainą.

Emerytury będą wyższe. To już pewne. Powód nie jest oczywisty. Sprawdź ile zyskasz
Średnia prognozowana długość życia w Polsce w porównaniu z poprzednim rokiem znów spadła – wynika z opublikowanych przez GUS tablic średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn. Wyższy wskaźnik ...
Jak się okazuje, 65 proc. respondentów deklaruje, że nie będzie kupować produktów w takich sieciach handlowych. Natomiast „Zdecydowanie tak” odpowiedziało 36 proc. badanych, a kolejne 29 proc. „raczej tak”. Tylko 16 proc. stwierdziło, że dalej będzie robić zakupy w tych sklepach, a 19 proc, ankietowanych nie wyrobiło sobie dotąd zdania na ten temat.
Co ciekawe, najbardziej radykalnie do tej kwestii podchodzą respondenci powyżej 55 roku życia – aż 44 proc. z nich nie zamierza dokonywać zakupów we wspomnianych sklepach. Wśród ankietowanych poniżej 34 roku życia wskaźnik ten nie przekracza 30 proc.
Presja ma sens
– Bojkot sieci handlowych, które nie wycofały się z Rosji, to więcej niż tylko hasła w mediach społecznościowych – czytamy we wpisie ekonomistów PKO BP zamieszczonym na Twitterze w zeszłym tygodniu.
– Dane o płatnościach kartami @PKOBP pokazują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja – dodano.