Powrót do przeszłości

Tomasz Szmandra
Lancia Delta powraca na rynek. Nowy model został zbudowany na płycie podłogowej z Fiata Bravo, a w polskich salonach pojawi się we wrześniu.

Powrót do dawnych, często kultowych aut staje się ostatnio modny. Na rynku mamy już kilka nowych wcieleń modeli, które nawiązują do sławnych poprzedników (m.in. Fiat 500, Volkswagen Scirocco) i z reguły granie na sentymentach klientów przynosi niezłe efekty marketingowe.

Jeden z najpopularniejszych modeli Lancii był produkowany w latach 1979-1998 i przede wszystkim zasłynął z sukcesów na rajdowych trasach (wersja Integrale).

Nowa Delta to 5-drzwiowy hatchback, który wyglądem z pewnością będzie wyróżniał się spośród innych kompaktów. Auto zbudowano na płycie podłogowej na której wcześniej powstał Fiat Bravo. Zwiększono jednak rozstaw osi, który jest identyczny jak w Cromie (270 cm). Konstruktorom udało się wygospodarować sporo miejsca we wnętrzu. Tylne fotele można przesuwać, zwiększając przestrzeń na nogi pasażerów lub pojemność bagażnika (380-465 l).

Stylizacja kokpitu przypomina rozwiązania z nowego Bravo, ale wiele elementów pochodzi także z innych modeli Fiata (np. przyciski sterujące zamykaniem i otwieraniem szyb). W zależności od wersji wyposażenia, w kabinie nie brakuje szlachetnych materiałów - od skóry po alcantarę. Deskę rozdzielczą wykonano z materiału, produkowanego na bazie poliuretanu i oferującego takie same wrażenia dotykowe i wzrokowe jak prawdziwa skóra.

Podstawowym silnikiem napędzającym Deltę jest 120-konna, benzynowa jednostka 1,4 l znana z Fiata Bravo, która pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 9,8 s i osiągnąć maksymalną prędkość 195 km/h. Według danych producenta zużywa ona średnio 6,6 l na 100 km.

W ofercie znajdzie się także 150-konna wersja tego silnika, oraz turbodiesle 1.6/120 KM, 2.0/165 KM i 1.9/190 KM. Na początku przyszłego roku pojawi się najmocniejsza w gamie, benzynowa jednostka 1,8 l o mocy 200 KM.

Wszystkie silniki mogą współpracować z 6-stopniowymi skrzyniami biegów (ręczne, półautomatyczne lub automatyczne).

Auto wyposażono w elektronicznie sterowane zawieszenie o zmiennym stopniu tłumienia, które poprawia komfort jazdy na nierównej nawierzchni i ułatwia prowadzenie auta w trudnych warunkach drogowych.

W opcji znajdzie się także półautomatyczny system parkowania (kierowca steruje jedynie hamulcem i pedałem gazu) oraz system ostrzegający przed zjechaniem ze swojego pasa ruchu.

Lancia produkuje obecnie modele Ypsilon, Musa, Thesis i Phedra, które nawet nieźle się sprzedają, tyle że we Włoszech. W innych krajach jest dużo gorzej i właśnie Delta ma to zmienić.

We włoskich salonach nowa Lancia kosztuje 21 tys. euro (ok. 71 tys. zł). Ceny w Polsce poznamy we wrześniu, ale Delta powinna być nieco tańsza niż jej rywale: Audi A3 5d (od 79 260 zł) i BMW serii 1 5d (od 90 000 zł).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl