Proboszcz z Bystrej uderzył dziecko dziennikiem? Kapłan zostanie odsunięty od nauki religii w szkole. Toczy się postępowanie wyjaśniające

Agnieszka Nigbor-Chmura
Agnieszka Nigbor-Chmura
Do zdarzenia miało dojść w szkole, gdy ksiądz uczył religii
Do zdarzenia miało dojść w szkole, gdy ksiądz uczył religii archiwum
Podgorlicka Bystra od kilku dni aż huczy. Trudno się dziwić. Dla jednych tamtejszy proboszcz to świetny gospodarz, ciągle remontujący kościół, dbający o zabytek. Dla innych osoba, której ponoć zdarza się ubliżać, czy poniżać parafian. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że zdaniem rodziców podnosi rękę na dzieci na lekcjach religii.

Zgłoszenie sprzed kilku dni, że dziecko zostało uderzone książką, czy dziennikiem nie jest pierwszym. Jak podał nam rzecznik tarnowskiej kurii, cztery lata temu ksiądz otrzymał już naganę od poprzedniej dyrekcji szkoły.

Rodzice kilkulatki nie raz słyszeli z ust dziewczynki, że ksiądz bardzo krzyczy. Dziecko z kolei babci zwierzyło się, że nauczyciel religii, proboszcz parafii w Bystrej miał ją szarpnąć za ucho. W dni, kiedy odbywa się nauka religii, niemal siłą prowadzili dziecko do szkoły, choć dziewczynka nie ma problemów z nauką, bardzo lubi swoją klasę i panią. Płacz i ból brzucha tłumaczyli sobie, jak mogli, przede wszystkim tym, że ksiądz jest dość wymagający i może to stresuje dziecko.

Do czasu.

Dwa tygodnie temu córka przyszła do domu, skarżąc się na ból głowy. To wtedy opowiedziała rodzicom, że ksiądz miał ją uderzyć książką czy dziennikiem.

Choć dzisiaj, na naszych łamach ze względu na dobro dziecka chcą pozostać anonimowi, o zdarzeniu poinformowali dyrektora tamtejszej placówki.

- Mamy do czynienia z trudnym tematem. Zadaniem dyrektora, jest dbanie o dobro dzieci, bo ono jest najważniejsze. Dlatego zgodnie z prawem i moimi obowiązkami podjąłem kroki dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa uczniom - mówi Marcin Juszczęć, dyrektor Szkoły Podstawowej w Bystrej.

Dyrektor już w miniony poniedziałek powiadomił Kurię Diecezjalną w Tarnowie, a we wtorek przekazał na piśmie informację o swoich krokach do nowosądeckiej delegatury Kuratora Oświaty. W środę natomiast, powołując się na art. 75 ust. 2 a Karty Nauczyciela, mówiący o czynie naruszającym prawo i dobro dziecka, skierował odpowiednie zawiadomienie do Małopolskiego Kuratora Oświaty.

Kolejnym krokiem, który podejmie, będzie odsunięcie księdza od prowadzenia lekcji religii. Decyzja ma zostać przekazana księdzu proboszczowi zgodnie z procedurą. Będzie ona utrzymana do momentu zakończenia postępowania wyjaśniającego.

O sprawę, chcieliśmy zapytać samego proboszcza, chcąc dowiedzieć się, czy został odsunięty od pracy w szkole i nauki religii, a także czy domyśla się, co mogło być tego powodem, aż w końcu wprost czy prawdą jest, że uderzył dziecko książką czy dziennikiem?

Choć po tym, jak przedstawiliśmy się, ksiądz stwierdził, że możemy chwilę porozmawiać, to nie udało nam się do końca zadać nawet pierwszego pytania.

W słuchawce usłyszeliśmy tylko: - Dziękuję. Szczęść Boże. - po czym ksiądz rozmowę przerwał.

Co na to kuria?

Na nasze pytania odpowiedział ks. Ryszard St. Nowak, rzecznik Prasowy Biskupa Tarnowskiego

Czy do tej pory do Kurii Diecezjalnej w Tarnowie docierały jakiekolwiek informacje o niewłaściwym traktowaniu - biciu, popychaniu, obrażaniu, czy grożeniu niedopuszczeniem do sakramentów dzieci i młodzieży, zarówno w szkole, jak i w grupach przy plebanii?
- W 2015 roku do Wydziału Katechetycznego Kurii dotarła informacja o niewłaściwym postępowaniu katechety wobec dwóch uczniów. W związku z powyższym miała miejsce interwencja wizytatora wydziału katechetycznego w Szkole Podstawowej w Bystrej. Ówczesna dyrekcja szkoły udzieliła katechecie nagany, zaś sprawa została zgłoszona na policję i do Kuratorium Oświaty. Kolejne informacje o niestosownej postawie proboszcza docierały do Kurii w ciągu ostatnich kilku - kilkunastu dni i były przedmiotem rozmów przedstawicieli Kurii z dotyczącym. Ze względu na złożony charakter sprawy, m.in. polaryzację stanowisk parafian i rodziców uczniów z Bystrej, trwa jej rozpatrywanie.

Dyrektor poinformował Kurię w miniony poniedziałek, 28 października o sytuacji, do której doszło w szkole. Jakie decyzje już zostały powzięte wobec kapłana. Jakie są ewentualnie planowane?
- W dniu 29 października br. wpłynęło do Kurii Diecezjalnej w Tarnowie oficjalne pismo dyrektora o sytuacji w Szkole Podstawowej w Bystrej oraz prośba o wycofanie skierowania do nauczania religii dla katechety. W tym samym dniu do szkoły udał się dyrektor Wydziału Katechetycznego. Katecheta kategorycznie zaprzeczył stawianym zarzutom, również tym, które zostały zgłoszone przez rodzica jednego z uczniów w trakcie rozmowy dyrektora szkoły z dyrektorem Wydziału Katechetycznego. Charakter postawionego zarzutu na mocy przepisów oświatowych zobligował dyrektora szkoły do zawieszenia nauczyciela oraz skierowania zawiadomienia do Rzecznika Dyscypliny przy Małopolskim Kuratorium Oświaty. Dalsze kroki uzależnione są od decyzji, które zostaną podjęte przez Rzecznika Dyscypliny.

Kto zastąpi zawieszonego kapłana w pracy w szkole?
Na chwilę obecną należy oczekiwać na decyzję Rzecznika Dyscypliny.

Czy rozważane jest odsunięcie proboszcza od posługi w tej parafii?
Sprawa dotyczy szkoły. Wszelkie decyzje będą podjęte po zakończeniu postępowania w Kuratorium.

FLESZ: Koniec Świata coraz bliżej. Naukowcy podają datę

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Proboszcz z Bystrej uderzył dziecko dziennikiem? Kapłan zostanie odsunięty od nauki religii w szkole. Toczy się postępowanie wyjaśniające - Gazeta Krakowska

Komentarze 164

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
11 listopada, 13:21, Gość:

Ludzie jak możecie tak obrazac naszego księdza ? Nawet wielki poeta pan Adamkiewicz stwierdzil na Faceboku że nasz ksiądz to wspaniały gospodarz! Inne parafie powinny nam zazdrościć !

11 listopada, 16:59, Gość:

I tylko tyle dobry gospodarz ale jaki ksiadz i człowiek. Obraża parafian ministrantów obnosi się wszędzie ze swoją gosposia jak by byli małżeństwem.I co tylko dlatego jest taki wspaniały bo zrobił dużo dla parafii za Wasze pieniądze.To śmieszne.

11 listopada, 20:20, Gość:

No wlasnie zrobil za nasze pieniadze , a czego mają nam inne parafie zazdroscic ? Tego ze nasz ksiadz nawet w urzedzie nie potrafi sie zachowac ? Wstyd robi gdzie sie tylko pokaże

Popieram w 100%

G
Gość
11 listopada, 13:21, Gość:

Ludzie jak możecie tak obrazac naszego księdza ? Nawet wielki poeta pan Adamkiewicz stwierdzil na Faceboku że nasz ksiądz to wspaniały gospodarz! Inne parafie powinny nam zazdrościć !

11 listopada, 16:59, Gość:

I tylko tyle dobry gospodarz ale jaki ksiadz i człowiek. Obraża parafian ministrantów obnosi się wszędzie ze swoją gosposia jak by byli małżeństwem.I co tylko dlatego jest taki wspaniały bo zrobił dużo dla parafii za Wasze pieniądze.To śmieszne.

No wlasnie zrobil za nasze pieniadze , a czego mają nam inne parafie zazdroscic ? Tego ze nasz ksiadz nawet w urzedzie nie potrafi sie zachowac ? Wstyd robi gdzie sie tylko pokaże

G
Gość
11 listopada, 13:21, Gość:

Ludzie jak możecie tak obrazac naszego księdza ? Nawet wielki poeta pan Adamkiewicz stwierdzil na Faceboku że nasz ksiądz to wspaniały gospodarz! Inne parafie powinny nam zazdrościć !

Ocho.. dewoty sie uruchomily

G
Gość

Ludzie jak możecie tak obrazac naszego księdza ? Nawet wielki poeta pan Adamkiewicz stwierdzil na Faceboku że nasz ksiądz to wspaniały gospodarz! Inne parafie powinny nam zazdrościć !

G
Gość
9 listopada, 17:49, Gość:

Wszystko winne są rodzice które zbierały podpisy w szkole i detektor prokurator powinien się tym zająć jak dzieci od 1 do 8 klasy mogą się podpisywać to jest nie zgodne z prawem

9 listopada, 18:35, Gość:

I dla tego ksiądz uderzył dziecko ?

9 listopada, 20:51, Gość:

A czy ksiądz uderzył tu jest wiele ??????

10 listopada, 22:16, Gość:

Uderzył I to nie jedno dziecko (już miał nagane) , ale co niektóre matki jeszcze go kryją... Jesli ksiądz wykręca ucho dziecku, a matka mówi, że nic się nie stało to widać praktykuje w domu taką formę wychowania... I zatajanie takiego faktu również powinno być karalne w takiej sytuacji gdzie szuka się świadków...

A gdzie jest drektor ? U nas w szymbarku ten świniopas 1 raz śmiał się z dziewczynki i wyleciał na zbity pysk ze szkoły ...

G
Gość
9 listopada, 17:49, Gość:

Wszystko winne są rodzice które zbierały podpisy w szkole i detektor prokurator powinien się tym zająć jak dzieci od 1 do 8 klasy mogą się podpisywać to jest nie zgodne z prawem

9 listopada, 18:35, Gość:

I dla tego ksiądz uderzył dziecko ?

9 listopada, 20:51, Gość:

A czy ksiądz uderzył tu jest wiele ??????

10 listopada, 22:16, Gość:

Uderzył I to nie jedno dziecko (już miał nagane) , ale co niektóre matki jeszcze go kryją... Jesli ksiądz wykręca ucho dziecku, a matka mówi, że nic się nie stało to widać praktykuje w domu taką formę wychowania... I zatajanie takiego faktu również powinno być karalne w takiej sytuacji gdzie szuka się świadków...

Popieram

G
Gość
6 listopada, 22:34, Gość:

Tytuł artykułu jest medialny. "..uderzył dziecko dziennikiem" tylko w tej szkole od kilku lat nie ma już dziennika książkowego tylko elektroniczny. Jeżeli pozostałe fakty są również tak w zgodzie z prawdą opisane to gratuluję autorom poprawnej weryfikacji faktów.

9 listopada, 14:20, Gość:

nikt z tym nie chce dyskutować. Tylko obrażać księdza? dziennikiem elektronicznym. to czym tabletem czy monitorem gówniara dostała?

9 listopada, 14:45, Gość:

Jestes tak samo tepy jak ksiadz który nie umie sie komputerem obsługiwać , ma notatnik w twardej okladce który nazywa dziennikiem , wpisuje tam oceny i obecnos , zanosi do sekretariatu i pani sekretarka wypelnia , wiec nastepnym razem zastanow sie [wulgaryzm] / [wulgaryzm] co piszesz bo [wulgaryzm] tak samo jak nauczycielka z tym dziennikiem

Jak widać ktoś z rodzinki się odezwał.

G
Gość
9 listopada, 17:49, Gość:

Wszystko winne są rodzice które zbierały podpisy w szkole i detektor prokurator powinien się tym zająć jak dzieci od 1 do 8 klasy mogą się podpisywać to jest nie zgodne z prawem

9 listopada, 18:35, Gość:

I dla tego ksiądz uderzył dziecko ?

9 listopada, 20:51, Gość:

A czy ksiądz uderzył tu jest wiele ??????

Uderzył I to nie jedno dziecko (już miał nagane) , ale co niektóre matki jeszcze go kryją... Jesli ksiądz wykręca ucho dziecku, a matka mówi, że nic się nie stało to widać praktykuje w domu taką formę wychowania... I zatajanie takiego faktu również powinno być karalne w takiej sytuacji gdzie szuka się świadków...

G
Gość
10 listopada, 11:01, Gorliczanin:

Ale zacofanie w tej Bystrej ... jak by u nas taki ksiądz dzieko uderzyl to by go zlinczowano , a Bystra podzielona ...

10 listopada, 14:41, Gość:

Ciemnogród jakiś...masakra

Popieram ciemnogród i średniowiecze ale to tylko u nas w Bystrej takie rzeczy mogą uchodzić na sucho bo gdzie indziej to proboszcza i kucharka już dawno by ludzie zlinczowali.

G
Gość

lo

G
Gość
10 listopada, 11:01, Gorliczanin:

Ale zacofanie w tej Bystrej ... jak by u nas taki ksiądz dzieko uderzyl to by go zlinczowano , a Bystra podzielona ...

Ciemnogród jakiś...masakra

G
Gorliczanin

Ale zacofanie w tej Bystrej ... jak by u nas taki ksiądz dzieko uderzyl to by go zlinczowano , a Bystra podzielona ...

G
Gość
9 listopada, 15:04, Wujek Czesiek:

A mnie zastanawia dlaczego gosposia zostawia auto u znajomych i biegnie do ksiedza przez cmentarz ? Chyba cos jest na rzeczy

9 listopada, 20:40, jakowy:

Skoro to widziałeś to musiałeś siedzieć na cmentarzu i śledzić ludzi, widzę że twoje życie jest nudne skoro nekrofilia Cię pociąga

Mieszkam niedaleko wiec widze

G
Gość
9 listopada, 17:49, Gość:

Wszystko winne są rodzice które zbierały podpisy w szkole i detektor prokurator powinien się tym zająć jak dzieci od 1 do 8 klasy mogą się podpisywać to jest nie zgodne z prawem

9 listopada, 18:35, Gość:

I dla tego ksiądz uderzył dziecko ?

A czy ksiądz uderzył tu jest wiele ??????

G
Gość
9 listopada, 17:49, Gość:

Wszystko winne są rodzice które zbierały podpisy w szkole i detektor prokurator powinien się tym zająć jak dzieci od 1 do 8 klasy mogą się podpisywać to jest nie zgodne z prawem

9 listopada, 18:38, Gość:

Tak winne sa wszystkie dzieci , naucyciele , rodzice , i moze jeszcze pani ze sklepiku szkolnego ?

9 listopada, 18:45, Gość:

A oprócz wyżej wymienionych winni sa tezpewnie panie sprzataczki , pan konserwator i kucharki z przedszkola ? Wszyscy winni do aresztu a ksiedza przepraszac i po rękach całować ? Ktoś chyba potrzebuje konsultacji u psychiatry

9 listopada, 20:06, Gość:

Ale kto pisze że wszystkie dzieci i pani że sklepiku kilka rodziców i dyrektor prokuratura się tym zajmie za nielegalne zbieranie podpisów dzieci niepełnoletnich

9 listopada, 20:31, Gość:

Czyli jak dzieci podpisywaly sie na sprawdzianach czy kartkowkach to tez to jest nie legalne bo nie są pelnoletni ?

Czy ty rozumiesz zbierać podpisy od dzieci

Wróć na i.pl Portal i.pl