Spis treści
Kiedy wypada Black Friday 2023?
Z roku na rok okres rokrocznych promocji z okazji Black Friday wydłuża się. Od dłuższego czasu nie jest to już tylko jeden dzień wyjątkowych promocji, ale cały weekend, a niekiedy nawet tydzień czy miesiąc.
Black Friday wypada co roku po Święcie Dziękczynienia obchodzonym w USA, które przypada zwykle w ostatni czwartek listopada. Zatem w 2023 roku Black Friday będziemy obchodzić 24 listopada, a to będzie dopiero początek wyjątkowych promocji w sklepach. Warto pamiętać, że promocje sięgną z pewnością także Cyber Monday, a więc poniedziałku po Black Friday, który przypada 27 listopada. Warto pamiętać, że Black Friday rozpoczyna też w Polsce sezon przedświątecznych promocji i prawdziwą grudniową gorączkę zakupów.
Rewolucja w Black Friday 2023? Omnibus namiesza w promocjach
Jeszcze nigdy w historii nie mieliśmy do czynienia z tak wyjątkowym Black Friday. 2023 rok jest pierwszym, gdy światowe promocje będą funkcjonowały z dyrektywą Omnibus w tle. Ten obowiązuje w Polsce od stycznia bieżącego roku.
Czym jest Omnibus? To unijna dyrektywa, która ma chronić konsumentów przed nieuczciwymi przedsiębiorcami. Chodzi przede wszystkim o fałszywe promocje, bo coraz bardziej powszechne stawało się krótkotrwałe podnoszenie cen danego produktu, aby chwilę później zaproponować promocję, która będzie wyższa od pierwotnej ceny tego produktu. Black Friday był momentem, kiedy sprzedawcy wykorzystywali ten sposób wyjątkowo często. Czy obecnie etykiety z najniższą ceną z ostatnich 30 dni dają pełną ochronę przed oszustami?
Sprzedawcy mają obowiązek w widocznym miejscu informować swoich klientów o najniższej cenie z ostatnich 30 dni, jeśli oferują produkty w promocji. I każdy z członów tego zdania jest ważny, bo UOKiK nakładał już w tym roku kary m.in. za niewystarczające eksponowanie cen omnibus lub niewłaściwe ich oznaczanie.
Omnibus nie jest lekarstwem na wszystko. Znana marka już ostrzega
Po kilku miesiącach obowiązywania dyrektywę Omnibus zna już większość przedsiębiorców. To powoduje, że powstało także pole do dalej idących nadużyć. A na rynku pojawiają się już sprzedawcy, którzy podnoszą ceny produktów na 32 dni przed promocją i przed Black Friday.
Zbliżający się okres promocji to także gratka dla cyberprzestępców. Polska marka odzieżowa Mohito już ostrzega przed przestępcami, którzy podszywają sie pod sklep i oferują promocje z okazji Black Friday.
W związku z doniesieniami o pojawianiu się fałszywych stron podszywających się pod sklep marki Mohito, uprzejmie prosimy o zachowanie ostrożności - czytamy we wpisie na Facebooku.
Marka ostrzega przed nieautoryzowanymi stronami, które podszywają się pod ich oficjalną stronę. Reklamy tutaj zamieszczone „prowadzą na niebezpieczne strony, gdzie wyłudzane są dane kart płatniczych”.
Black Friday trafiło do Europy na początki XXI wieku. Wcześniej obchodzone było przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, gdzie świętem komercyjnym stało się już w połowie XX wieku.
