Nad przekopem mierzei ruch pojazdów będą zapewniały dwa mosty obrotowe. Budowa pierwszego z nich, południowego (bliżej Zalewu Wiślanego) jest bardziej zaawansowana. Zakończyły się prace żelbetowe, od posadawiania, przez wykonanie podpór i najazdów. Zostały tez zamontowane pierwsze elementy hydrauliki obiektów.
Przekop Mierzei Wiślanej. Powstaje most nad przyszłym kanałe...
- Scalana jest właśnie prefabrykowana konstrukcja mostów stalowych – mówi Paweł Ciomek kierownik robót mostowych konsorcjum NDI/Besix. – Mimo masy konstrukcji, która wraz z przeciwwagą będzie wynosiła 500 ton, precyzja montażu jest określana w milimetrach. Mosty zostaną też wyważone z dokładnością do kilograma – dodaje Paweł Ciomek.
- Wiosną 2021 roku ruch z drogi 501 (z Mikoszewa do Krynicy Morskiej - red) zostanie przekierowany na most południowy. Jego części aktualnie są łączone na placu budowy. Poszczególne, wyraźnie zarysowane już elementy coraz bardziej uwidaczniają kształt całej budowli - mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni (UM jest inwestorem całego przedsięwzięcia - drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany).
Z kolei na moście północnym wykonywane są prace żelbetowe. W kolejnych tygodniach postępować będzie budowa nasypów i platformy do montażu konstrukcji stalowej.
Jak podkreśla dyrektor Piotrzkowski, inwestycja przebiega bez opóźnień, w pracach nie przeszkadzają coraz niższe temperatury.
W rejonie Zatoki Gdańskiej trwa pogłębianie basenu morskiego Portu Osłonowego. Na falochronach zachodnim i wschodnim wykonywane są narzuty kamienne; na części lądowej falochronu zachodniego betonowany jest oczep, a w części zasadniczej płyta. X-bloki, czyli betonowe, prefabrykowane elementy, które będą zabezpieczać falochron przed falami, zostały już wbudowane na zewnętrznej części falochronu wschodniego.
- W rejonie kanału żeglugowego zakończyło się pogrążanie ścianki szczelnej po północnej stronie śluzy, takie same prace trwają po stronie południowej. Ściana pogrążona została już w obszarze śluzy oraz kieszeni bram śluzy, wykonana jest też przesłona, mikropale i montaż skleszczenia. Zakończyły się wykopy pod bramę południową śluzy. Widać już powstający układ dróg technicznych i drogi 501 A. Zaawansowanie prac przy podbudowach wynosi 60 proc. - czytamy w raporcie z budowy.
Na Zalewie Wiślanym wykonywana jest sztuczna wyspa. Trwa pogrążanie ścianek szczelnych, tworzących jej obwiednię. Wykonanych zostało już ponad 40 % prac. Montowane są ściągi i stopniowo zasypywana jest grodza.
- Wykonaliśmy już prawie 5 km ścianki szczelnej, 6000 metrów sześciennych robót bagrowniczych - mówi Mariusz Sasin, dyrektor projektu budowy wyspy z firmy NDI. - Zwieźliśmy na teren prac ponad 46 000 ton piasku potrzebnych do tego, by zasypać grodzę. Na wyspie trwają też prace nurków montujących ściągi pomiędzy zewnętrzną, a wewnętrzną częścią grodzy – dodaje Mariusz Sasin.
- Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Koronawirus nie zatrzymuje polskich budów: trwają one w całym kraju - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Wdrożone procedury przyniosły pożądany efekt, także pomimo obostrzeń związanych z koronawirusem, sytuacja na budowie jest stabilna – dodaje kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ
