Przetarg na przedłużenie obwodnicy śródmiejskiej. Ale nikt nie wierzy, że ta droga powstanie...

Obwodnica śródmiejska kończy się dziś niespodziewanie i przechodzi w węższą ul. Polanowicką. Nie ma dojazdu do Kamieńskiego.
Obwodnica śródmiejska kończy się dziś niespodziewanie i przechodzi w węższą ul. Polanowicką. Nie ma dojazdu do Kamieńskiego. Paweł Relikowski
Czy rozpocznie się budowa odcinka obwodnicy śródmiejskiej od Kuklińskiego i Poświęckiej do Kamieńskiego? Tak można sądzić po tym, że urzędnicy z Wrocławskich Inwestycji wpisali w plan działań na ten rok rozpisanie przetargu na tę inwestycję. W założeniu wykonawca ma odnowić dokumentację projektową i zbudować tę trasę. Jednak nie łudźmy się: nie ma co liczyć na szybkie rozpoczęcie prac. Urzędnicy sami nie wierzą, że rozpiszą ten przetarg, bo ma on małe szanse otrzymania unijnego dofinansowania. Od lat oficjalnie urząd miasta liczy na unijne pieniądze, a nieoficjalnie – urzędnicy doskonale wiedzą, że projekt spadnie z listy. Poza tym od samego rozpisania przetargu do realizacji prac, daleka droga.

Mieszkańcy Polanowic nie mogą jeszcze odetchnąć z ulgą. Zaprojektowanie i budowę północnego odcinka obwodnicy śródmiejskiej od Kuklińskiego do Kamieńskiego wpisano na tegoroczną listę inwestycji (w ostatnim kwartale roku), ale to samo zapewniano kilkanaście lat temu... Budowa miała się toczyć w latach 2006-2008, następnie obiecywano rozpoczęcie prac do 2014 roku. W 2012 roku po otrzymaniu pozwolenia na realizację zadania został nawet wydany dziennik budowy. Ale ta nie ruszyła, projekty leżą w szufladach, konieczne jest uzyskanie niektórych decyzji na nowo.

Ul. Kuklińskiego to przedłużenie al. Jana Nowaka Jeziorańskiego. Kończy się w polu. Dalszy przebieg drogi aż do Kamieńskiego jest mieszkańcom od dawna znany i omija zabudowania. Zabezpieczone są działki pod budowę. Ale tak samo jest od kilkunastu lat, mieszkańcy bezskutecznie starają się o zwrócenie uwagi magistratu na to, jak kluczowa jest to inwestycja. Bezskutecznie.

Dlaczego nagle miałoby się to zmienić? – Musieliśmy wpisać na listę przetarg na projekt i budowę tego odcinka, gdyż jest możliwe że dostaniemy unijne dofinansowanie na ten cel. Wtedy jesteśmy od razu gotowi budować drogę i bardzo byśmy chcieli – informuje Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji. Ale sam przyznaje, że wcześniej inwestycja spadła już z listy projektów, które dostaną dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wrocławskie Inwestycje odwołały się od tej odmowy. Wiadomo, że są inwestycje, które mają większe szanse, nie tylko w Polsce, ale i w samym Wrocławiu. Choćby tramwajowe (każda droga z torowiskiem ma spore szanse uzyskania dofinansowania).

Jak się dowiadujemy nieoficjalnie, urzędnicy i tym razem nie wróżą projektowi dużych szans. Koszt prac to 16-20 mln zł za drogę po jednym pasie w każdym kierunku, nie są to ogromne kwoty, by nie można sfinansować budowy z budżetu miasta. Ale ta celowo jest przesuwana z roku na rok i nie otrzymanie dofinansowania to tylko pretekst.

Gdy dwa lata temu przedstawiciele mieszkańców Polanowic i Poświętnego przynieśli do wiceprezydenta Bluja grube skoroszyty pism wysyłanych do urzędu od 13 lat w sprawie budowy obwodnicy, usłyszeli tylko obietnice drobnych napraw uliczek osiedlowych. Budowa obwodnicy miała być uzależniona od uzyskania pieniędzy z unii. I taki sam argument pojawia się od lat, a pieniędzy z dofinansowania jak nie było, tak nie ma.

– Usłyszeliśmy od prezydenta Bluja, że miasto inwestuje tylko w to, co nie ma szansy być sfinansowane z unijnych środków – mówił wtedy Tomasz Stawiński, przedstawiciel mieszkańców. – Urzędnicy cały czas mają jednak nadzieję, że Unia da pieniądze na obwodnicę – dodaje. Prezydent Bluj o przyznaniu środków w przyszłości był wręcz przekonany, bo innego scenariusza w ogóle nie rozważał.

W 2012 roku obiecywano co innego, rzecznik ratusza zapewniał, że gotówka na budowę obwodnicy do Kamieńskiego znajdzie się w budżecie miejskim na 2014 rok. Z tego urząd się nie wywiązał.

Liczymy więc, że budowa ruszy – jeśli nie dzięki pieniądzom z unii, to z budżetu miasta. W końcu sam prezydent Bluj określił, że miasto finansuje projekty bez szans na otrzymanie unijnych pieniędzy. Ten właśnie na taki wygląda.

Komentarze 104

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
działkowiec
niestety nasi urzędnicy chyba nie działają fer wobec mieszkańców miasta , ciągle zmieniane plany przebiegu obwodnicy , i to na wielu odcinkach są powodem ciągłych protestów , skoro miasto wydaje zgodę na zabudowę terenów planowanych obwodnic , to chyba nie można się dziwić ,że mieszkańcy czują się oszukani
d
działkowiec
przebieg tej obwodnicy został zmieniony , w między czasie na terenach przez które miała przebiegać pobudowano bloki mieszkalne i całe osiedla , wygląda na celowe działanie urzędników , ostanie plany --- to likwidacja ogródków działkowych przy ul Kątowej , bo tak najlatwiej
M
Mieszkaniec
Chyba Ci ludzie wiedzieli, że jak kupią mieszkania na Kowarzyka to będą mieli obwodnice za oknem!!! Takie rzeczy przy kupnie mieszkania się sprawdza, więc pretensje mogą mieć do siebie.
N
Nabywca
NIE WYOBRAŻAM SOBIE JAK MIAŁABY TA OBWODNICA IŚĆ PRZEZ TE BLOKI ? A CO TERAZ Z TYMI LUDŹMI CO TAM KUPILI MIESZKANIA ! WIDOK Z OKNA BĘDZIE NA SZKLANE SZYBY I W TLE MUZYKA TIRÓW ....... NIE PODOBA MI SIĘ TO.
x
xiaze mikstatu
Jaka strefa uspokojonego ruchu? przecież to naturalny dalszy ciąg obwodnicy:> Ja to sie dziwię że dutkiewicza nie pogonili jeszcze!Ja to się dziwię że nie zablokowaliście urzędu wojewódzkiego i miejskiego.Od razu by się pieniądze znlazły
G
Gość
Treść artykułu jest dobra. Atakujący autora robią to dla zasady i z własnej niewiedzy albo głupoty. Rzecz w tym, że do czasu zakończenie tej inwestycji, kierowcy przebijają się do obwodnicy autostradowej lub śródmiejskiej bocznymi drogami osiedlowymi. Drogi takie nie są przystosowane do takiego ruchu, są zbyt wąskie jak również nieodpowiedni utwardzone. Ulica Polanowicka została zbudowana za pieniądze jaj mieszkańców. Zalana jest bardzo cienką warstwą asfaltu. Kto i kiedy ją naprawi jak zostanie zdewastowana ?
G
Gość
Dzisiaj rano nie mogłem wyjechać ze swojej posesji na Polanowicką. Samochodów niekończący się ciąg, jak zostawisz na chwilę samochód na ulicy celem zamknięcia bramy, kierowcy trąbią a nawet ubliżają słownie. Rejwach jak w Indiach czy Turcji. Totalny brak kultury i POLICJI!!! Nikt nie zwraca uwagi na ograniczenie prędkości do 40 km/h, strefę uspokojonego ruchu.
...
To mnie od zawsze zastanawia. zemu ta droga celuje prosto w bloki mieszkalne? Kto to tak wybudował? Przeciez nie da sie jej teraz normalnie przedłuzyc bez robienia jakiegoś gwałtownego wywijańca o 90 st.
Ech... Wrocławskie planowanie...
?
To ta obwodnica na północy we Wrocławiu dalej niedokończona. Błuuuuaaahhhhaaahhaa!
l
less
Gdzie Polanowicka ?? raczej w Poświęcką przechodzi !!!
M
Marcin
...że w latach 80-tych,90-tych kiedy nie było żadnych dotacji z UE bo Polska do niej nie należała powstawały tak szybko poszczególne odcinki Obwodnicy Sródmiejskiej poczawszy od ul.Krakowskiej? Budowano odcinek za odcinkiem bez większych przerw i jakos były na to pieniądze. Obecnie jest dziadostwo i od lat ta budowa stanęła na dobre. A do tego czasu powinny były powstać chociaż te dwa odcinki od Żmigrodzkiej do Kamieńskiego i z innej strony-od Krakowskiej do Olszewskiego. Jesteśmy w Unii a z budową nowych dróg w mieście jest gorzej. Taka prawda!
o
olek
Wiec budujmy linie tranwajowe poki ta kasa jest do wziecia. Psie Pole, Jagodno, Maślice. Na to mozna dostac 69-80% dofinansowania wiec wklad z budzetu miasta bedzie duzo mniejszy niz na drogi. OŚ i tak trzeba dokonczyc bo jest potrzebna ale na to zadnej kasy nie dostaniemy. Tak samo most na wielka wyspe.
M
Mo
Zaczynałem kilka razy odpowiedź na ten post I doszedłem do wniosku, że poziom debilizmu autora przerasta moje zdolności pedagogiczne I chęć naprawiania rzeczywistości.
t
tt
gg
W
Wierzymy
Wierzymy, że ta droga powstanie, ponieważ jest bardzo potrzebna i zapłaciliśmy za jej powstanie w podatkach. Jedyne co to trzeba zmienić obecnego niby-gospodarza tego miasta na porządnego gospodarza i uczciwego człowieka.
Wróć na i.pl Portal i.pl