Coraz bliżej końca
Przypomnijmy, że prace budowlane w ramach przebudowy Warszawy Zachodniej rozpoczęły się w październiku 2020 roku, a pierwotnie planowano ich zakończenie jeszcze w 2023 roku. PKP PLK przypomina, że od czerwca, podróżni na stacji Warszawa Zachodnia korzystają już ze wszystkich 9 peronów. Teraz, do końca grudnia, wykonawca zakończy zasadnicze prace w części kolejowej przejścia podziemnego. Początkowo jednak mieszkańcy z niego z niego nie skorzystają.
Według kolejarzy, aby podróżni mogli skorzystać z nowego obiektu, muszą zostać dokończone roboty związane z budową części tramwajowej. Jeśli chodzi o oddanie odcinka tramwaju do Warszawy Zachodniej, to wiceprezes spółki, Konrad Niklewicz, zapowiedział gotowość na 2026 rok.
Warszawa Zachodnia niemal gotowa. Na przejście podziemne jed...
Co jeszcze w tym roku?
Etap związany z oddaniem przejścia podziemnego planowany jest do połowy 2025 roku i po przeprowadzeniu ostatecznych odbiorów pasażerowie będą mogli już zejść pod ziemię. To część inwestycji tramwajowej dotycząca bezpośrednio tego co znajduje się pod stacją kolejową. Całość ma uzyskać przejezdność w terminie wskazanym przez wiceprezesa Niklewicza.
Jednocześnie PKP PLK zadeklarowało, że w tym roku będzie dostępny teren i parking od strony ul. Kolejowej oraz wszystkie windy na perony. To ułatwi poruszanie się podróżnym, którzy od samego początku inwestycji narzekali na niewygodną kładkę łączącą wszystkie perony. - Ruch pociągów odbywa się już po wszystkich rozjazdach, peronach i torach. To już prawie koniec tej wielkiej inwestycji - mówił Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Lokale nie będą świecić pustkami?
W listopadzie PLK SA rozpoczęły procedurę związaną z komercjalizacją powierzchni handlowo-usługowej na stacji Warszawa Zachodnia. Największy węzeł komunikacyjny w stolicy, po zakończeniu modernizacji ma stać się również, według ambicji kolejarzy, centrum handlowym, które przyciągnie tysiące klientów każdego dnia.
Nowe przejście podziemne jest dłuższe i szersze od poprzedniego. Obiekt umożliwia dojście do wszystkich 9 peronów zarówno od strony Woli jak i Ochoty. Zainstalowano w nim windy oraz schody ruchome, które ułatwią pasażerom wejście na perony. Docelowo znajdą się w nim kasy biletowe, poczekalnie i lokale usługowe. Obecnie wygodne dojście do pociągów zapewnia wybudowana kładka, z której można zjechać windami na poziom „0”.
Przypomnijmy, że kontrowersje wzbudziło wąskie gardło w przejściu podziemnym pojawiające się na wysokości hali dworca w kierunku Al. Jerozolimskich. Więcej o tej sprawie pisaliśmy w tekście poniżej.
