Warszawa Zachodnia niemal gotowa. Na przejście podziemne jednak jeszcze poczekamy. Kiedy koniec remontu?

Kamil Jabłczyński
Kolejarze pokazali, jak zaawansowane są prace na największym projekcie kolejowym w Polsce
Kolejarze pokazali, jak zaawansowane są prace na największym projekcie kolejowym w Polsce Aleksy Witwicki
Kolejarze informują, że kończą zasadnicze prace na stacji Warszawa Zachodnia, ale na uruchomienie przejścia podziemnego, które pozwoli komfortowo poruszać się między wszystkimi peronami poczekamy jeszcze kilka miesięcy. Co uda się udostępnić podróżnym jeszcze w tym roku? Wygląda na to, że wielka inwestycja nareszcie dobiega końca.

Coraz bliżej końca

Przypomnijmy, że prace budowlane w ramach przebudowy Warszawy Zachodniej rozpoczęły się w październiku 2020 roku, a pierwotnie planowano ich zakończenie jeszcze w 2023 roku. PKP PLK przypomina, że od czerwca, podróżni na stacji Warszawa Zachodnia korzystają już ze wszystkich 9 peronów. Teraz, do końca grudnia, wykonawca zakończy zasadnicze prace w części kolejowej przejścia podziemnego. Początkowo jednak mieszkańcy z niego z niego nie skorzystają.

Według kolejarzy, aby podróżni mogli skorzystać z nowego obiektu, muszą zostać dokończone roboty związane z budową części tramwajowej. Jeśli chodzi o oddanie odcinka tramwaju do Warszawy Zachodniej, to wiceprezes spółki, Konrad Niklewicz, zapowiedział gotowość na 2026 rok.

Kolejarze pokazali, jak zaawansowane są prace na największym projekcie kolejowym w Polsce

Warszawa Zachodnia niemal gotowa. Na przejście podziemne jed...

Co jeszcze w tym roku?

Etap związany z oddaniem przejścia podziemnego planowany jest do połowy 2025 roku i po przeprowadzeniu ostatecznych odbiorów pasażerowie będą mogli już zejść pod ziemię. To część inwestycji tramwajowej dotycząca bezpośrednio tego co znajduje się pod stacją kolejową. Całość ma uzyskać przejezdność w terminie wskazanym przez wiceprezesa Niklewicza.

Jednocześnie PKP PLK zadeklarowało, że w tym roku będzie dostępny teren i parking od strony ul. Kolejowej oraz wszystkie windy na perony. To ułatwi poruszanie się podróżnym, którzy od samego początku inwestycji narzekali na niewygodną kładkę łączącą wszystkie perony. - Ruch pociągów odbywa się już po wszystkich rozjazdach, peronach i torach. To już prawie koniec tej wielkiej inwestycji - mówił Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Lokale nie będą świecić pustkami?

W listopadzie PLK SA rozpoczęły procedurę związaną z komercjalizacją powierzchni handlowo-usługowej na stacji Warszawa Zachodnia. Największy węzeł komunikacyjny w stolicy, po zakończeniu modernizacji ma stać się również, według ambicji kolejarzy, centrum handlowym, które przyciągnie tysiące klientów każdego dnia. 

Nowe przejście podziemne jest dłuższe i szersze od poprzedniego. Obiekt umożliwia dojście do wszystkich 9 peronów zarówno od strony Woli jak i Ochoty. Zainstalowano w nim windy oraz schody ruchome, które ułatwią pasażerom wejście na perony. Docelowo znajdą się w nim kasy biletowe, poczekalnie i lokale usługowe. Obecnie wygodne dojście do pociągów zapewnia wybudowana kładka, z której można zjechać windami na poziom „0”.

Przypomnijmy, że kontrowersje wzbudziło wąskie gardło w przejściu podziemnym pojawiające się na wysokości hali dworca w kierunku Al. Jerozolimskich. Więcej o tej sprawie pisaliśmy w tekście poniżej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
To Ja
"Warszawa Zachodnia niemal gotowa. Na przejście podziemne jednak jeszcze poczekamy. Kiedy koniec remontu?"

To ważne, bo jak przyjdzie róski atom, to tam sie chować
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl