Spis treści
- "Zakręt idiotów" w Bielsku-Białej przechodzi do historii. Rocznie rozbijało się w tym miejscu 100 aut
- Prace drogowe na węźle Stara Wieś. Powstają również Miejsca Obsługi Podróżnych
- Umowa i dofinansowanie unijne. Kiedy zakończenie prac na odcinku Bielsko-Biała - Dankowice?
- Korytarz Transeuropejskiej Sieci Transportowej
- W realizacji jest aktualnie blisko 50 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim
"Zakręt idiotów" w Bielsku-Białej przechodzi do historii. Rocznie rozbijało się w tym miejscu 100 aut
Wzmacnia się drogowy kręgosłup województwa śląskiego. Na ten moment na powstającym odcinku S1 z Dankowic do węzła Bielsko-Biała Hałcnów (odc. III S1 Mysłowice – Bielsko-Biała) zaawansowanie prac inżynieryjnych – jak szacuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – wynosi ponad 95 proc., a postęp prac drogowych przekroczył 63 proc. W ostatnim czasie drogowcy pracowali intensywnie zwłaszcza w rejonie węzła Hałcnów. Jak widać na zdjęciach w galerii, niechlubny zakręt przechodzi do historii.
Prace drogowe na węźle Stara Wieś. Powstają również Miejsca Obsługi Podróżnych
Po tym, jak układane były kolejne warstwy nawierzchni bitumicznej na węźle Stara Wieś, skupiono się w tamtym miejscu na pracach porządkowych. Ostatni czas to także postęp na terenie MOP Dankowice Wschód. Wcześniej na terenie MOP Dankowice Zachód wykonywane były prace wykończeniowe budynku sanitarnego – stolarka okienna i drzwiowa zewnętrzna. Wykonywana była elewacja, jak również prace przy obróbce blacharskiej poszycia dachowego oraz instalacji sanitarnej i elektrycznej. Jak podaje GDDKiA, zaawansowanie prac architektonicznych (przy obiektach kubatorowych – od Stara Wieś, MOP Dankowice Wschód, MOP Dankowice Zachód) wynosi ponad 76 proc.
Budowa S1 to także roboty branżowe – montowanie słupów pod ekrany akustyczne, budowanie kanalizacji deszczowej, umacnianie zbiorników retencyjnych. Kluczowa jest również przebudowa rowów zlokalizowanych w rejonie budowanej trasy. Kolejną kwestią są prace przy oświetleniu drogowym, usuwanie kolizji z sieciami średniego i niskiego napięcia.
Umowa i dofinansowanie unijne. Kiedy zakończenie prac na odcinku Bielsko-Biała - Dankowice?
Wykonawcą odcinka o długości prawie 12 km jest konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Wartość podpisanej 3 sierpnia 2020 r. umowy to 586,7 mln zł. GDDKiA przewiduje, że zakończenie robót i oddanie inwestycji do użytkowania nastąpi w II kwartale 2025 r.
Blisko 441 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. To ostatnia umowa w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) zawarta przez GDDKiA.
Korytarz Transeuropejskiej Sieci Transportowej
S1 Pyrzowice – Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego).
W realizacji jest aktualnie blisko 50 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim
To blisko półkilometrowy odcinek w rejonie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria, odcinki Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł.
