Wydarzenie miało miejsce podczas niedawnego Goodwood Festival of Speed 2024 w Wielkiej Brytanii. Mówiąc jednak o Hondzie Prelude trzeba się cofnąć do roku 2023, do Japan Mobility Show.
Dziennikarze byli wtedy przekonani, że ujrzą nowy model NSX. Pomylili się, byli całkowicie oślepieni... Prelude.
Smukłe coupe Hondy było na ławce rezerwowych od ponad dwóch dekad, zostało ekshumowane i w roku 2024 wygląda równie elegancko, jak w latach 90.
Prelude "reanimowane"
Wtedy na jedynym oficjalnym zdjęciu było ładne dwudrzwiowe coupe z zaokrągleniami i przetłoczeniami we właściwych miejscach oraz osłoną chłodnicy nawiązującą do starej, czwartej generacji Preludium z lat 90-tych. Za 20-calowymi felgami aluminiowymi kryły się hamulce Brembo, które mogły być obiecującą wskazówką co do osiągów. Mocno przyciemnione szyby sugerowały, że wnętrze nie było jeszcze ukończone. Niestety to wszystko, co wiedzieliśmy o nowym Prelude, choć można było zgadywać, że będzie on napędzany elektrycznie. Zadanie uzupełnienia luk informacyjnych powierzono dyrektorowi i prezesowi Toshihiro Mibe.
Powiedział: „Honda zawsze była zaangażowana w tworzenie pojazdów sportowych. A słowo „preludium” oznacza „występ wprowadzający lub poprzedzający”. Model ten będzie preludium dla przyszłych modeli, które odziedziczą „radość z jazdy” w pełni zelektryfikowaną przyszłość i ucieleśnią sportowy sposób myślenia Hondy.
„Aby zaoferować „radość z jazdy”, jaką tylko Honda może osiągnąć, pracujemy nad rozwojem, prosimy więc o poczekanie na nowy model”.
Apetyt zaostrzony, jest premiera
Apetyty odpowiednio zaostrzone i wreszcie doczekaliśmy się; publiczny debiut Prelude Concept w Europie podczas Goodwood Festival of Speed 2024.
Oryginalny Prelude zadebiutował w Europie 45 lat temu i do 2001 - przez pięć generacji - był wizytówką najnowocześniejszej technologii Hondy. Nazwa „Prelude” (czyli „preludium”) nawiązuje do formy stanowiącej wstęp do większego dzieła muzycznego i odpowiednio pozycjonuje samochód jako prekursora przyszłych modeli ucieleśniających zaangażowanie firm w sportowe osiągi – jest to przykład, jak Honda dostarcza „radość z jazdy” klientom w Europie.
25 lat pionierskiej pracy
Oto, co powiedział Tomoyuki Yamagami, główny inżynier i szef dużego projektu w firmie Honda Motor: „Nowy Prelude to nie tylko najnowszy rozdział w naszej historii związanej z rozwojem technologii hybrydowej, ale także efekt 25 lat pionierskich badań i rozwoju w tej dziedzinie. Model ten zachowa swoje sportowe DNA, łącząc wydajność i korzyści dla środowiska naturalnego, charakterystyczne dla samochodów zelektryfikowanych, z dużymi emocjami za kierownicą”.
„Ponadto Prelude demonstruje, jak ważne są dla nas hybrydowe układy napędowe w perspektywie strategii elektryfikacji aut Hondy. Stanowi on kluczowy etap w dążeniach, aby do 2040 roku 100% sprzedawanych przez nas nowych pojazdów było zasilanych ogniwami elektrycznymi lub wodorowymi”.
Ćwierć wieku technologii hybrydowej
W tym roku Honda świętuje ćwierć wieku pionierskiego doświadczenia w dziedzinie napędów hybrydowych, od czasu wprowadzenia w 1999 roku rewolucyjnego coupé Insight jako pierwszego w Europie modelu hybrydowego produkowanego seryjnie.
Od tamtej pory marka była prekursorem w rozwoju technologii spalinowo-elektrycznych układów napędowych, oferując szeroką gamę modeli, które pomogły kierowcom przejść na rozwiązania zelektryfikowane w możliwie najpłynniejszy, najdogodniejszy i najbardziej ekonomiczny sposób.
Po debiucie Insight w 2003 r. Honda wprowadziła model Civic IMA, w którym połączyła 4-cylindrowy silnik i-VTEC o pojemności 1,3 litra z silnikiem elektrycznym o mocy 20 KM, aby zwiększyć oszczędność paliwa.
Siedem lat później pojawił się model CR-Z łączący równoległy układ hybrydowy IMA Hondy z silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra i manualną skrzynią biegów.
Dzięki kompaktowej konstrukcji systemu hybrydowego Honda IMA debiutujący w 2011 roku Jazz Hybrid oferował praktyczne walory, z których zasłynął jego pierwowzór — w tym fotele Magic Seats i 300 litrów przestrzeni bagażowej.
Pięć lat później, wraz z pojawieniem się NSX, wprowadzono najbardziej zaawansowany technologicznie w historii hybrydowy układ napędu na wszystkie koła do segmentu supersamochodów.
Obecnie gama popularnych samochodów Hondy została w pełni zelektryfikowana, a modele Jazz, Civic, HR-V, ZR-V i CR-V są standardowo wyposażane w układy napędowe e:HEV.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!
