Dziś już nikogo nie trzeba przekonywać do stosowania nowoczesnych technologii, które ograniczają emisję spalin. Dlatego firmy motoryzacyjne ścigają się na tym polu, oferując między innymi napęd hybrydowy. Pozwala on zmniejszyć emisję spalin, ale nie tylko. Hybrydy to także redukcja zużycia paliwa, bardziej cicha i komfortowa jazda oraz lepsze osiągi dzięki pracy jednocześnie dwóch różnych źródeł napędu.
Dekady walk o lepszy klimat
Pomyśleć tylko, że lider takich działań, japońska Honda, wchodzi w czwartą dekadę produkcji pojazdów hybrydowych. W roku 1999 wprowadziła na rynek europejski pierwszy hybrydowy samochód spalinowo-elektryczny, rewolucyjny modelu Insight. Inżynierowie marki spędzili ostatnie 25 lat na doskonaleniu tego układu napędowego, a owocami ich prac jest obecna gama modeli w pełni zelektryfikowanych, takich jak Jazz, Civic, HR-V, ZR-V i CR-V, które są wyposażone w układ napędowy e:HEV z dwoma silnikami.
W efekcie wytężonych badań Honda stworzyła jedne z najbardziej niezawodnych i efektywnych układów hybrydowych i przoduje dziś w dziedzinie tej technologii. Od wprowadzenia na rynek pierwszej generacji modelu Civic w 1972 roku skupiała się głównie na silnikach benzynowych, zdobywając doświadczenie, a stosowany w nich proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej znacząco zmniejszył emisję szkodliwych substancji.
Hybrydy podbijają rynek
Wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej pod koniec lat 80. i we wczesnych latach 90. Honda rozpoczęła badania nad zastosowaniem hybrydowej technologii spalinowo elektrycznej, aby stworzyć najbardziej wydajny samochód na świecie.
Pierwszym pojazdem hybrydowym Hondy był Insight, wprowadzony na rynek w 1999 roku.
Wyposażony w równoległy zintegrowany układ hybrydowy (IMA) model był w stanie zapewnić zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynoszące 3,4 l / 100 km.
W ostatnich 25 lat firma udoskonalił swoje technologie, opracowując architektury hybrydowe do różnych zastosowań.
Oprócz systemu IMA są to między innymi inteligentny napęd Multi Mode Drive (i-MMD) z dwoma silnikami, montowany w obecnej europejskiej gamie pojazdów e:HEV Hondy, oraz fenomenalny układ napędu na cztery koła Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) z trzema silnikami w modelu NSX.
Hybrydy w służbie F1
Technologie hybrydowe Hondy pojawiły się również na torach wyścigowych. Marka powróciła do Formuły 1 jako dostawca silników w 2015 roku, na początku ery turbo hybryd.
Firma doskonaliła swoją jednostkę napędową, aby zdobyć mistrzostwo świata kierowców w 2021 roku z Maxem Verstappenem i zespołem Oracle Red Bull Racing. Był to pierwszy raz od 1991 roku, kiedy jednostka napędowa Hondy napędzała zwycięzcę tytułu w tym sporcie. Od tego czasu firma dostarczyła zespołowi jednostki napędowe w latach 2022 i 2023, umożliwiając wygranie mistrzostw zarówno kierowców, jak i konstruktorów.
Obecnie najnowsze samochody hybrydowe Hondy z napędem e:HEV są zwieńczeniem 25 lat badań i rozwoju oraz kontynuacją tradycji wcześniejszych modeli. Dlatego też zapewniają imponujące osiągi i szybkość reakcji napędu przy utrzymaniu płynnego przeniesienia mocy oraz wyjątkowej wydajności, zachowując legendarną „radość z jazdy”.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!
