Rok 2020 będzie ważny dla Przekopu Mierzei Wiślanej. Jakie etapy będą realizowane? Harmonogram działań

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Wizualizacje
Wizualizacje Urząd Morski w Gdyni
W pierwszej fazie budowy przekopu powstać mają sam kanał żeglugowy, mosty, nabrzeża i budynki techniczne. Do końca stycznia powinien być przygotowany teren pod budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. W dwa lata konsorcjum Besix/NDI musi się wyrobić z główną fazą inwestycji. Harmonogram przewiduje otwarcie kanału w roku 2022.

Przygotowywanie terenu w miejscu przekopu

Od połowy grudnia koparki usuwają w miejscu przekopu na Mierzei Wiślanej tzw. karpiny pozostałe po wyciętych w lutym drzewach. Pokryty pagórkami teren coraz bardziej przypomina plac budowy. Wcześniej usunięto z części lądowej inwestycji pozostałe po II wojnie światowej niewypały i niewybuchy. Rozpoczął się również montaż tzw. piezometrów, służących do monitorowania zmian poziomu zwierciadła wody oraz jej zasolenia.

Przekop Mierzei Wiślanej. Opinie za i przeciw budowie

Przekop Mierzei Wiślanej 2020. Co będzie się działo w najbliższym roku?

Przyszły rok będzie ważny dla inwestycji. Rozpoczną się właściwe prace hydrotechniczne przy instalacjach kanału. Polsko-belgijskie konsorcjum Besix/NDI, które wygrało przetarg na I etap, ma kilkanaście miesięcy na budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, właściwego kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym, w okolicach Krynicy Morskiej.

Bardzo ważnym elementem I etapu będzie również budowa dwóch obrotowych mostów nad kanałem żeglugowym. Będzie to największa część całej inwestycji w przekop Mierzei Wiślanej. Koszt tego etapu to ponad 922 mln zł.

Budowa nabrzeża od strony Zatoki Gdańskiej

Najpierw jednak konsorcjum będzie budowało nabrzeże przeładunkowe od strony Zatoki Gdańskiej. Transport materiałów budowlanych i sprzętu drogą wodną na plac budowy jest jednym z warunków sprawnego prowadzenia prac. Warto podkreślić, że przez Mierzeję Wiślaną prowadzi jedna, wąska i kręta droga, wojewódzka trasa nr 501 z Mikoszewa do Krynicy Morskiej.

Olbrzymia inwestycja, jaką jest budowa kanału żeglugowego, realizowana za pomocą tej jednej trasy, spowodowałaby olbrzymie utrudnienia. Zresztą obawy o logistykę budowy, głównie ze strony mieszkańców Krynicy Morskiej, jedynego miasta na Mierzei Wiślanej oraz samorządowców powiatu nowodworskiego, od początku były sprawą poważnych dyskusji.

Urząd Morski w Gdyni, który w imieniu rządu przygotowywał inwestycję i będzie ją nadzorował (a po budowie będzie kanałem zarządzał) planował, by większość prac była prowadzona „z wody”, a w czasie sezonu letniego (to z turystyki żyje głównie Mierzeja Wiślana), była całkowicie zawieszona.

Tory żeglugowe na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg

W kolejnych dwóch etapach budowy przekopu powstać mają m.in. tory żeglugowe na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg oraz zwodzony most w miejscowości Nowakowo, który ma zastąpić obecną przeprawę pontonową. Przetargi na etapy II i III powinny zostać ogłoszone w roku 2020.

Zaznaczmy, kanał żeglugowy przez mierzeję ma stanowić przejście z Zatoki Gdańskiej na polską część Zalewu Wiślanego.

Droga ma w założeniu przyczynić się do zwiększenia towarowego przeładunku w porcie w Elblągu i przynieść rozwój turystyki jachtowej na całym akwenie. Wg wstępnej koncepcji kanał żeglugowy z Morza Bałtyckiego na Zalew Wiślany ma mieć ok. 20 m. szerokości, 1,3 km długości, poruszać się mają nim jednostki o zanurzeniu do 4,5 m. Od strony morza ma powstać port, przez Zalew Wiślany konieczne będzie przygotowanie torów wodnych (akwen jest płytki, średnio ok. 2,5 m. głębokości).

Kontrowersje wokół budowy przekopu

Budowa kanału przez mierzeję budzi wiele kontrowersji, m.in. organizacji ekologicznych, mieszkańców Krynicy Morskiej na mierzei czy Komisji Europejskiej. Wskazują m.in. na zagrożenie tzw. abrazją, czyli efektem zanikania nadmorskich plaż (mają go wywoływać falochrony kanału), głównej atrakcji turystycznej mierzei. Są obawy związane z planowaną budową sztucznej wyspy, która ma być zbudowana z urobku powstałego po budowie kanału i torów wodnych. Sceptycy mówią też o braku opłacalności całej inwestycji.

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

C
Chlopek Roztroptek

Tak trzymac!!

G
Gość
30 grudnia 2019, 14:23, żeglarz:

super

Dla statków o większym zanurzeniu można wybudować nabrzeża w ujściu rzeki Elbląg. W Polsce brak tradycji w takich budowach. Warto zobaczyć, co się dzieje w innych budowach hydrotechnicznych Świata:'Tama Wielkiego Odrodzenia"

G
Gość

Kopac smiało nie patrzec na zdrajcow

W
Wiola

Jeszcze się taki nie urodził co by wszystkim dogodził...

G
Gość
30 grudnia, 19:16, DEUTSCHLAND !:

Miejmy nadzieje ze UE to szybko zablokuje jako sprzeczne z ochroną srodowiska. PISdzielce chcą zniszczyc cenne przyrodniczo tereny.

Zieloni już raz zablokowali budowę elektrowni jądrowej w Zarnowcu i dlatego mamy największy smog w Europie. Wystarczy.

G
Gość

Przekop Mierzei Wiślanej. Rok 2020 będzie ważny dla przekopu.

Kiedy "Przekop Mierzei Wiślanej" zostanie ukończony, Elbląg powróci (umownie) do sytuacji z roku 1569. W roku 1569 istniało naturalne połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską (mnie więcej) w miejscu (dzisiaj) budowanego "kanału żeglugowego". Dzisiaj budowany kanał będzie (tylko) nieco głębszy od naturalnego (1569 r.).

ż
żeglarz

super

G
Gość

A tak to wygląda w prowincji Groeningen w Holandii. Polecam: https://m.youtube.com/c/ShipSpottingNederland

G
Gość

Dla mnie Mierzeja Wiślana atrakcją dopiero się stanie za sprawą jej użeglownienia i połączenia Zatoki Gdańskiej z Zalewem Wiślanym i m.in. z Elblągiem. Obecnie nie przedstawia większej wartości gospodarczej a jedynie niewielką wartość turystyczną. Absolutnie nie wolno zablokować tej inwestycji!

G
Gość

Brawo PIS tak trzymac. A czemu Kacapy i PO sa przeciwni hmm..? co pytam?

Wróć na i.pl Portal i.pl