Rynek pracy 2019. TOP5 powodów, dla których pracownicy odchodzą z firmy [2 czerwca 2019 r.]

Paulina Kaleta/AIP
Pracodawca powinien monitorować raporty płacowe by wiedzieć, co w danym momencie oferuje rynek.
Pracodawca powinien monitorować raporty płacowe by wiedzieć, co w danym momencie oferuje rynek. Tomasz Hołod / Polska Press
Tak jak o zatrudnianiu pracowników, tak także o momencie rozstania każdy pracodawca woli decydować sam. Dlatego sytuacja, w której pracownik postanawia rozwiązać umowę o pracę należy do mało lubianych, wręcz kryzysowych – zaburza bowiem organizację pracy a często komplikuje funkcjonowanie firmy. Zwłaszcza w czasach takich jak teraz gdy na rynku trudno o zastępstwo. Choćby dlatego warto tak prowadzić procesy kadrowe w firmie, by takich niespodzianek było jak najmniej.

„Dzień dobry, odchodzę. To moje wypowiedzenie”. To zdanie zazwyczaj oznacza duże problemy dla pracodawcy. W czasach rynku pracownika i utrudnień związanych z rekrutacją stało się wręcz nocnym koszmarem managerów. Co zrobić, by wyprzedzić taki ruch? Przede wszystkim warto zdać sobie sprawę, jakie są najczęstsze powody odejścia pracowników.

Paulina Kaleta, Senior Recruiter, Goldman Recruitment
Paulina Kaleta, Senior Recruiter, Goldman Recruitment

Pięć powodów, dla których pracownik odchodzi. Jak to tego nie dopuścić?

Przeprowadzenie skutecznej rekrutacji to zaledwie część sukcesu. Prawdziwym wyzwaniem dla pracodawców jest utrzymanie pracownika, czyli zapewnienie mu optymalnych warunków na wszystkich możliwych płaszczyznach współpracy. Celem jest sprawienie, by nie rozglądał się za innymi ofertami, tylko poświęcił swoją energię na realizację powierzonych mu zadań. Co w takim razie sprawia, że pracownik decyduje się odejść? Dlaczego przestaje być zadowolony z pracy i umowy, na którą wcześniej sam się zdecydował?

Rozwój, a raczej jego brak

Większość z nas chce się rozwijać w pracy. Motywacje są różne, dlatego kluczowa jest diagnoza – manager powinien ustalić, jakie są potrzeby pracownika w tej materii. Kluczowe są w tym przypadku umiejętności miękkie, budowanie otwartych relacji, których efektem jest przejrzysta komunikacja. Dobrym pomysłem jest prowadzenie cyklicznych spotkań z pracownikami, podczas których mogą w nieskrępowany sposób wyartykułować swoje oczekiwania.

Co pracownicy rozumieją przez rozwój? Dla jednych to awans, dla innych – wyzwania i odpowiednio ambitne zadania, możliwość zdobywania dodatkowych doświadczeń czy udział w warsztatach i szkoleniach. To trzeba ustalić, by charakter ewentualnej propozycji był dostosowany do oczekiwań pracownika. Firma nie zawsze ma możliwość zaoferowania mu odpowiedniego rozwiązania, np. awansu; ważna wtedy jest komunikacja. Gdy pracownik wie, że jego szef ma taką świadomość, będzie w stanie poczekać. Ważna wskazówka dla managera: zanim zatrudnisz osobę z zewnątrz upewnij się, czy na pewno nie możesz powierzyć nowych zadań komuś z zespołu. Możesz wtedy upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.

Pieniądze i inne korzyści

Nie ma co się oszukiwać, wynagrodzenie to jedna z podstawowych motywacji do pracy. I nie ma w tym nic złego. Pracodawca powinien monitorować raporty płacowe by wiedzieć, co w danym momencie oferuje rynek. Wtedy, o ile firma ma takie możliwości, może zawczasu dostosować warunki płacowe do realiów i nie dopuścić do sytuacji, w której cyfry spowodują exodus pracowników. Oczywiście nie w tym rzecz, by pokornie realizować nierealistyczne żądania pracowników. Ci, którzy oczekują warunków nieadekwatnych do swoich kompetencji, prawdopodobnie nigdzie ich nie otrzymają. Warto jednak trzymać rękę na pulsie, zwłaszcza w przypadku osób nieśmiałych, które z własnej inicjatywy nie poproszą o podwyżkę.
Oprócz pieniędzy liczą się również benefity. Nie ma sensu rozpisywać się o oczywistych standardach, jak opieka medyczna czy pakiet sportowy. Do tego standardu w ostatnich latach dołączył elastyczny czas pracy, możliwość pracy w formule home office (przynajmniej w części). Świadczenia dodatkowe to pole popisu dla kreatywności działów HR. Masaże w pracy, pomoc prawna, konkursy z ekskluzywnymi wycieczkami, opieka medyczna na miejscu, żłobek finansowany przez pracodawcę, dzień wolny w urodziny, a może szkolenie z bezpiecznej jazdy? Czemu nie.

Atmosfera. By praca była przyjemnością

Źle dobrany zespół to duży problem. Pracownicy, którzy nie dogadują się ze sobą, pracują nieefektywnie, każdy dzień w pracy jest dla nich trudny do zniesienia. Kolejny kłopot to zaburzony work/life balance czy brak komunikacji między pracownikami a kadrą zarządzającą. Konflikty należy rozwiązywać ad hoc, a nie zamiatać je pod dywan. Im szybciej taki problem zostanie rozwiązany, tym lepiej. I taniej – profesjonalni mediatorzy kosztują.
Jak temu zaradzić? Rolą managera jest stworzenie odpowiedniej atmosfery, sprzyjającej otwartej komunikacji i umożliwiającej pracownikom mówienie o tym, co im nie odpowiada. Warto inwestować w przemyślane inicjatywy integracyjne. Dobrze sprawdza się wspólny udział w akcjach charytatywnych – uruchamia w ludziach dużo pozytywnej energii i motywuje do spontanicznej współpracy. Firmy powinny inwestować w budowanie spójnej strategii employer brandingu. Nic tak go nie niszczy, jak konflikty w zespołach, o których jest głośno poza murami biura firmy.

Mów prawdę!

Szczerość. Tego zazwyczaj wymaga szef od pracownika. Powinno to działać również w drugą stronę – pracodawca musi wywiązywać się ze złożonych deklaracji i obietnic. Czasem zdarza się, że to niemożliwe ze względu na zmieniające się realia. To kolejna sytuacja, w której należy postawić na otwartą, szczerą komunikację – gdy pracownik zrozumie, dlaczego nie może otrzymać tego, czego oczekuje, jest szansa że wspólnie da się ustalić nowy plan. Managerowie powinni dopilnować, by podczas rekrutacji ustalić priorytety pracownika i dowiedzieć się, co jest dla niego nie do zaakceptowania. Powierzając mu zadania trzeba to uwzględnić.
Przykład: osoba, która ma małe dzieci i nie może pracować w nadgodzinach nie zaakceptuje polecenia, by przez cały tydzień pracować do 20:00, ponieważ tego wymaga projekt. Albo zaakceptuje i po miesiącu odejdzie.

Bezpieczeństwo i informacja zwrotna

Trudno oczekiwać lojalności od kogoś, komu sami jej nie okazujemy. Brak stałej umowy czy jasnych deklaracji, kiedy można na nią liczyć, to prosta droga do utraty wartościowego pracownika. To samo dotyczy umów na zastępstwo – pracownicy na takich kontraktach chcą wiedzieć, co ich czeka. Należy zadbać o feedback – pracownicy zazwyczaj chcą wiedzieć, co pracodawca sądzi o ich pracy. Brak informacji zwrotnej powoduje dezorientację i brak pewności siebie.

Gdy nie da się inaczej

Czasem zdarza się, że pracownik po deklaracji odejścia decyduje się jednak pozostać w firmie. To jednak rzadkie przypadki – warto nie dopuścić do przekroczenia granicy mentalnej; gdy pracownik podejmuje decyzję o odejściu, zazwyczaj przestaje utożsamiać się z firmą. Trudno to później odbudować.
A co, gdy odejście jest już definitywne? To sytuacja, z której manager może wyciągnąć wiele istotnych informacji. Dlatego warto poprosić go o szczerą odpowiedź na pytanie: dlaczego? Pozwoli ona uniknąć podobnych problemów w przyszłości lub przynajmniej je ograniczyć.

Paulina Kaleta, Senior Recruiter, Goldman Recruitment

Jeszcze trudniejsza sytuacja jest w małych firmach, które nie mają działu HR, a do obsługi pracowników korzystają z outsourcingu. W takim przypadku właściwa komunikacja z pracownikami spada właściwie na właściciela firmy lub zarządzające nią w jego imieniu osoby. Być może powyższe refleksje ułatwią im zarządzanie personelem w obecnych warunkach rynku pracy.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Rynek pracy 2019. TOP5 powodów, dla których pracownicy odchodzą z firmy [2 czerwca 2019 r.] - Strefa Biznesu

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Małe wynagrodzenie przez to ludzie z pracy odchodzą i nieciekawa atmosfera.. U nas w robocie jest na luzaku. Mamy z socjalnego robione wycieczki a to do tunelu aerodynamicznego w Lesznie raz pojechaliśmy a to na kajaki.. nudy nie ma i to najważniejsze
G
Gość
NIEMA RYNKU PRACOWNIKA!!! SZOK ZDANIE?? JEST RYNEK SPECJIALISTÓW jest rynek pracowników za płace minimalnom i koniec RYNEK PRACOWNIKA TO PROPAGANDA niskie bezrobocie bierze się z metody liczrnia na podstawie osób zarejstrowanych w PUP tylko kto tam sie rejstruje??
A
Alek
Dwa lata twmu miałem trzech ludzi teraz zostałem się z jednym i sam razem z nim robimy więcej zamówień niż jak miałem trzech pozostali siedzą w domu i żyją że socjalu bo im się nie opłacało mieć 20 zł na godzinę na rękę i mysla ze bez nich zbankrutuje i zamknę firme
M
Maz pracownicy
Nie zapomnijmy o mobingu i szantażu jak w lidlu
G
Gość
Gdzie jest ten rynek pracownika? A, chyba, że za 2 tys.
M
Marts
Jest jeszcze jedna kwestia którą ja widzę w firmach z branży produkcyjnej. A mianowicie przewaga kompetencji pracowników średniego szczebla (managerów, inżynierów, brygadzistów) nad wyższą kadrą zarządzająca. Załóżmy że niedawno zmieniłeś pracę. Jesteś ambitny i trafisz do firmy której procesy są zacofane i masz mnóstwo pomysłów jak je udoskonalić. Jeśli trafisz na beton postaci dyrektorów ktorzy nie wiedzą że da się inaczej i nie pozwolą Ci rozwinąć skrzydeł, szybko się wypalasz i uciekasz z takiej firmy.
R
Rych
2019-06-01T16:34:31 02:00, Gość:

Jaki ciul to napisał ? 99 procent pracodawców ma w dupie swoich pracowników i dbają tylko o to żeby trzepać kasę !!!

2019-06-01T17:19:34 02:00, Gość:

99 pracowników myśli że w pracy płaci się za obecność i tylko im kasa w głowie. A otwierać biznes, zatrudniać ludzi i płacić im tyle co samemu się chcę. Ale to trzeba mieć ambicje.

2019-06-02T00:55:08 02:00, Leslaw:

A Tobie nie kasa w głowie, po co firmę otwierales?dla dobra ludzkości?śmieszny człowieku.

Odezwał się "bismesmen" zasrany? typowa mentalność polaczka...jesteś kiepskim szefem( o ile w ogóle jesteś) traktuj ludzi uczciwie,płać uczciwie , ale i wymagaj ale do tego żeby to dobrze działało, trzeba mieć mózg.

L
Leslaw
2019-06-01T16:34:31 02:00, Gość:

Jaki ciul to napisał ? 99 procent pracodawców ma w dupie swoich pracowników i dbają tylko o to żeby trzepać kasę !!!

2019-06-01T17:19:34 02:00, Gość:

99 pracowników myśli że w pracy płaci się za obecność i tylko im kasa w głowie. A otwierać biznes, zatrudniać ludzi i płacić im tyle co samemu się chcę. Ale to trzeba mieć ambicje.

A Tobie nie kasa w głowie, po co firmę otwierales?dla dobra ludzkości?śmieszny człowieku.

L
Leslaw
2019-06-01T16:34:31 02:00, Gość:

Jaki ciul to napisał ? 99 procent pracodawców ma w dupie swoich pracowników i dbają tylko o to żeby trzepać kasę !!!

2019-06-01T17:19:34 02:00, Gość:

99 pracowników myśli że w pracy płaci się za obecność i tylko im kasa w głowie. A otwierać biznes, zatrudniać ludzi i płacić im tyle co samemu się chcę. Ale to trzeba mieć ambicje.

To weź wypierdalaj że swoim biznesem na zachód tam dopiero zobaczysz oczekiwania pracowników albo wypierdal aj na wschód tam poczujesz siłę państwa lub lokalnej przestępczości czy złodziejstwa we firmie, baranie sam na swoją firmę nie pracujesz bo pracownicy też to robią a jak się nie podoba to wynocha z kraju z Twoja firma.

G
Gość
2019-06-01T16:34:31 02:00, Gość:

Jaki ciul to napisał ? 99 procent pracodawców ma w dupie swoich pracowników i dbają tylko o to żeby trzepać kasę !!!

99 pracowników myśli że w pracy płaci się za obecność i tylko im kasa w głowie. A otwierać biznes, zatrudniać ludzi i płacić im tyle co samemu się chcę. Ale to trzeba mieć ambicje.

G
Gość
Jaki ciul to napisał ? 99 procent pracodawców ma w dupie swoich pracowników i dbają tylko o to żeby trzepać kasę !!!
Wróć na i.pl Portal i.pl