Większość młodych wyborców wie, na kogo odda głos w wyborach prezydenckich
Z sondażu UCE Research dla Onet.pl wynika, że 68,8 proc. młodych wyborców w wieku 18–25 lat zadeklarowało, że już wie, na kogo odda głos w nadchodzących wyborach prezydenckich. Wśród nich 30,8 proc. odpowiedziało, że „zdecydowanie” wie, a 38 proc., że „raczej tak”. 19,6 proc. respondentów nie podjęło jeszcze decyzji, natomiast 11,6 proc. odpowiedziało, że "nie wie" lub "nie interesuje się tym tematem".
Najwyższy odsetek zdecydowanych wyborców odnotowano wśród sympatyków Lewicy (86,4 proc.), Konfederacji (82,3 proc.), Koalicji Obywatelskiej (78,6 proc.) oraz Prawa i Sprawiedliwości (76,6 proc.). Najniższy wynik uzyskała Trzecia Droga – 55,3 proc. jej młodych wyborców zadeklarowało, że ma wybranego kandydata, na którego odda głos.
Najważniejsze tematy kampanii prezydenckiej według młodych wyborców
Respondenci zostali także zapytani o najważniejsze, ich zdaniem, tematy kampanii prezydenckiej. Najczęściej wskazywano:
obniżenie cen leków (47,7 proc.),
budowę tanich mieszkań na sprzedaż lub wynajem (45,4 proc.),
ochronę przed drożyzną (41,5 proc.),
prawo do aborcji (39,7 proc.),
legalizacje związków partnerskich wskazało 18 proc. respondentów,
zwiększenie wydatków na armię – 16,6 proc.
Postulat obniżki cen leków oraz budowy tanich mieszkań (oba 51,1 proc.) najczęściej wskazywali młodzi sympatycy Trzeciej Drogi. Ochronę przed drożyzną (43,8 proc.) najczęściej wskazywali wyborcy Konfederacji. Prawo do aborcji było najczęściej wybieranym postulatem przez młodych sympatyków Lewicy (64,5 proc.) oraz Trzeciej Drogi (53,2 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 14-16 kwietnia 2025 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH dla portalu Onet.pl na próbie 1019 Polaków w wieku 18-25 lat.
Źródło: