Toyota RAV4 2.5 PHEV 306 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również zasługuje na taką ocenę? Teoretycznie tak, bo Toyota – jak zwykle – dopracowała napęd niemal do perfekcji, zapewniając dość oszczędną i bardzo dynamiczną jazdę. Zastanawiam się jednak, czy warto dopłacać blisko 60 000 złotych do większej mocy, której raczej w tego typu aucie nie wykorzystamy, oraz możliwości jazdy bezemisyjnej na dystansie (realnym) około 60 kilometrów. Czy ta dopłata się zwróci? Moim zdaniem – nie, a tą kwotę lepiej wydać na wyższą wersję wyposażenia lub… zapas paliwa dla „zwykłej” hybrydy, która i tak w większości scenariuszy wykaże się większą oszczędnością.
Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również zasługuje na taką ocenę? Teoretycznie tak, bo Toyota – jak zwykle – dopracowała napęd niemal do perfekcji, zapewniając dość oszczędną i bardzo dynamiczną jazdę. Zastanawiam się jednak, czy warto dopłacać blisko 60 000 złotych do większej mocy, której raczej w tego typu aucie nie wykorzystamy, oraz możliwości jazdy bezemisyjnej na dystansie (realnym) około 60 kilometrów. Czy ta dopłata się zwróci? Moim zdaniem – nie, a tą kwotę lepiej wydać na wyższą wersję wyposażenia lub… zapas paliwa dla „zwykłej” hybrydy, która i tak w większości scenariuszy wykaże się większą oszczędnością. Kamil Rogala
Toyota RAV4 jest praktycznie obowiązkowym punktem poszukiwań dla kogoś, kto potrzebuje dużego, rodzinnego SUV-a. Piąta generacja tego modelu, jest na rynku już od wielu lat, ale wciąż oferuje nie tylko atrakcyjną stylistykę nadwozia, ale również komfortowe i przestronne wnętrze. Dodatkowo, RAV4 wyróżnia się bardzo oszczędnym napędem hybrydowym, dostępnym również w bardzo mocnej wersji plug-in. Czy jest sens dopłacać do tej wersji i czy oszczędności nadal są warte zachodu? Postanowiłem to sprawdzić.

Spis treści

Toyota RAV4 PHEV. Nadwozie i wnętrze

Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również
Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również zasługuje na taką ocenę? Teoretycznie tak, bo Toyota – jak zwykle – dopracowała napęd niemal do perfekcji, zapewniając dość oszczędną i bardzo dynamiczną jazdę. Zastanawiam się jednak, czy warto dopłacać blisko 60 000 złotych do większej mocy, której raczej w tego typu aucie nie wykorzystamy, oraz możliwości jazdy bezemisyjnej na dystansie (realnym) około 60 kilometrów. Czy ta dopłata się zwróci? Moim zdaniem – nie, a tą kwotę lepiej wydać na wyższą wersję wyposażenia lub… zapas paliwa dla „zwykłej” hybrydy, która i tak w większości scenariuszy wykaże się większą oszczędnością. Kamil Rogala

Toyota RAV4 z każdą kolejną generacją prezentowała coraz bardziej interesującą stylistykę. Piąta generacja oczywiście wygląda najlepiej i co prawda nie serwuje nam już takiej świeżości, jak podczas debiutu w 2018 roku, ale wciąż może wyróżniać się na ulicy. Charakterystyczny przód utrzymany w typowej japońskiej estetyce jest dynamiczny i agresywny, z wąskimi, wielokonturowymi kloszami lamp oraz szerokim wlotem powietrza podzielonym na dwie części. Linia boczna jest równie dynamiczna, z licznie występującymi przetłoczeniami i załamaniami. Tylna część pojazdu także przyciąga uwagę, dzięki szerokim lampom z efektownym oświetleniem LED. Jedynie końcówki układu wydechowego wydają się przeciętne i producent mógł postarać się w tej kwestii. Dodatkowo RAV4, jak przystało na SUV-a, oferuje liczne akcenty stylistyczne, takie jak nakładki na zderzaki, nadkola i progi.

Pod względem wymiarów, Toyota RAV4 piątej generacji należy do segmentu D-SUV. Ma 4600 mm długości, 1855 mm szerokości i 1685 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2690 mm, a prześwit 195 mm. Auto bazuje na platformie TNGA (GA-K) i jest produkowane m.in. w japońskich fabrykach Toyoty. Chociaż nie jest to pojazd przeznaczony do jazdy w terenie, zapewnia odpowiednią przestrzeń do pokonywania nierówności i parkowania przy krawężnikach. Poza tym z napędem na cztery koła (hybrydowym, ale zawsze), można z powodzeniem zjechać z twardego asfaltu np. na leśną drogę lub błotnistą ścieżkę bez obaw, że auto ugrzęźnie po kilku metrach. Tyle o stylistyce zewnętrznej. A co znajdziemy we wnętrzu?

Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również
Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również zasługuje na taką ocenę? Teoretycznie tak, bo Toyota – jak zwykle – dopracowała napęd niemal do perfekcji, zapewniając dość oszczędną i bardzo dynamiczną jazdę. Zastanawiam się jednak, czy warto dopłacać blisko 60 000 złotych do większej mocy, której raczej w tego typu aucie nie wykorzystamy, oraz możliwości jazdy bezemisyjnej na dystansie (realnym) około 60 kilometrów. Czy ta dopłata się zwróci? Moim zdaniem – nie, a tą kwotę lepiej wydać na wyższą wersję wyposażenia lub… zapas paliwa dla „zwykłej” hybrydy, która i tak w większości scenariuszy wykaże się większą oszczędnością. Kamil Rogala

Wnętrze piątej generacji Toyoty RAV4 jest przyjemne, choć może przytłoczyć miłośników bardziej regularnych, symetrycznych kształtów. Deska rozdzielcza jest umieszczona dość wysoko i sprawia wrażenie solidnej. Pasażer ma dostęp do niewielkiej półki na drobiazgi. W centralnej części nie zabrakło dużego i wystającego ekranu centralnego, pod którym umieszczono nawiewy. Obszerna konsola centralna zawiera półkę na smartfona, dodatkowe źródła energii oraz przyciski do sterowania trybami jazdy i innymi funkcjami. Producent skupił się na solidności, wysokiej jakości materiałach i funkcjonalności, czego nie brakuje we wnętrzu. Fotele są wygodne i przestronne, oferują szeroki zakres regulacji. Wnętrze zawiera wiele schowków i przegródek, a kanapa jest regulowana. Bagażnik jest bardzo pojemny, o pojemności od 520 do 1168 litrów (do wysokości rolety), a po złożeniu oparć kanapy podłoga jest niemal idealnie płaska. Warto zauważyć, że wnętrze bagażnika mogłoby oferować więcej praktycznych dodatków i udogodnień, ale jeśli zależy nam na pojemności i funkcjonalności, nie powinniśmy się rozczarować.

Toyota RAV4 PHEV. Dane techniczne i wrażenia z jazdy

Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również
Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również zasługuje na taką ocenę? Teoretycznie tak, bo Toyota – jak zwykle – dopracowała napęd niemal do perfekcji, zapewniając dość oszczędną i bardzo dynamiczną jazdę. Zastanawiam się jednak, czy warto dopłacać blisko 60 000 złotych do większej mocy, której raczej w tego typu aucie nie wykorzystamy, oraz możliwości jazdy bezemisyjnej na dystansie (realnym) około 60 kilometrów. Czy ta dopłata się zwróci? Moim zdaniem – nie, a tą kwotę lepiej wydać na wyższą wersję wyposażenia lub… zapas paliwa dla „zwykłej” hybrydy, która i tak w większości scenariuszy wykaże się większą oszczędnością. Kamil Rogala

Toyota niespecjalnie potrzebowała pilnej redukcji emisji CO2, ale posiadanie w ofercie hybrydy plug-in jest nie tylko modne i rynkowo uzasadnione, ale również powala znacząco zredukować średnią emisję CO2, a to z kolei daje większe pole do popisu przy oferowaniu mocniejszych i bardziej „szkodzących” modeli tj. Supra czy GR86. Aby nie być gołosłownym, emisja CO2 wg. normy WLTP to zaledwie 22 g/km, natomiast spalanie wg. tego samego klucza to średnio… 1 l/100km. Tyle teorii i żonglowania normami oraz limitami emisji, a jak jest w rzeczywistości?

Oczywiście osiągnięcie takiego spalania, nawet po naładowaniu baterii do pełna (pojemność 18,1 kWh i zasięg do 75 km) i jeździe w idealnych warunkach i zgodnie z przepisami, jest niemożliwe do osiągnięcia. Trudno osiągnąć nawet 60 kilometrów zasięgu na napędzę elektrycznym w normalnych warunkach, więc po raz kolejny trzeba zaznaczyć, że dane techniczne dotyczące spalania i emisji nie mają pokrycia w rzeczywistości. Ale to żadna tajemnica i tyczy się to wszystkich hybryd PHEV, które świetnie sprawdzają się w określonych warunkach tj., gdy jest możliwość regularnego doładowywania baterii. A jak spisuje się Toyota RAV4 w wersji PHEV podczas normalnej eksploatacji i po rozładowaniu baterii? A co najważniejsze - jak prezentuje się spalanie?

  • spalanie w trasie 120-140 km/h: 6,5-9 l/100km;
  • spalanie w trasie 70-100 km/h: 6-7 l/100km;
  • spalanie w mieście 50 km/h: 5-6 l/100km.

Moim zdaniem wyniki w mieście, jak na tak obszerne i wygodne auto z imponującym zapasem mocy i bardzo dobrymi osiągami (o tym za chwilę), są naprawdę rewelacyjne. Mimo że nie przepadam za różnymi trybami jazdy, ładowania, oszczędzania i poziomami rekuperacji w hybrydach PHEV, to system hybrydowy Toyoty potrafi zoptymalizować działanie w taki sposób, aby spalanie było naprawdę niskie, nawet pozostawiając wszystkie ustawienia w domyślnych trybach. Co do prowadzenia, RAV4, będąc dość dużym SUV-em, charakteryzuje się wygodą i komfortem. Choć może wydawać się raczej leniwa podczas normalnej podróży, nie stanowi to problemu. Warto jednak zaznaczyć, że specyficzna skrzynia biegów E-CVT może nieco psuć przyjemność podczas dynamicznej jazdy. Niemniej jednak, w razie potrzeby hybrydowa „RAV-ka” potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund. Dzięki mocy systemowej wynoszącej 306 KM i napędowi na cztery koła (hybrydowemu, bez połączenia osi wałem), nie brakuje trakcji i dynamiki. Prędkość maksymalna została ograniczona do 180 km/h. Przyznam, że miny wielu kierowców sportowych aut na światłach, gdy bez problemu wyprzedza ich rodzinna RAV4 – bezcenne.

Toyota RAV4 PHEV. Ceny, wersje i wyposażenie

Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również
Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również zasługuje na taką ocenę? Teoretycznie tak, bo Toyota – jak zwykle – dopracowała napęd niemal do perfekcji, zapewniając dość oszczędną i bardzo dynamiczną jazdę. Zastanawiam się jednak, czy warto dopłacać blisko 60 000 złotych do większej mocy, której raczej w tego typu aucie nie wykorzystamy, oraz możliwości jazdy bezemisyjnej na dystansie (realnym) około 60 kilometrów. Czy ta dopłata się zwróci? Moim zdaniem – nie, a tą kwotę lepiej wydać na wyższą wersję wyposażenia lub… zapas paliwa dla „zwykłej” hybrydy, która i tak w większości scenariuszy wykaże się większą oszczędnością. Kamil Rogala

Toyota RAV4 z hybrydą szeregową o mocy 222 KM i napędem AWD-i to koszt co najmniej 198 900 złotych. Za wersję z hybrydą plug-in o mocy 306 KM trzeba zapłacić już 256 900 złotych. Za topową odmianę GR Sport zapłacimy aż 297 900 złotych. W podstawowej wersji Dynamic dostaniemy m.in.:

  • 18-calowe felgi aluminiowe;
  • system bezkluczykowego dostępu do samochodu (Inteligentny kluczyk);
  • światła główne w technologii projektorowej;
  • światła przeciwmgielne w technologii LED;
  • podgrzewane fotele przednie i skrajne siedzenia na tylnej kanapie;
  • nawigacja Connected z mapami online i offline oraz 4-letnią darmową transmisją danych etc.

W zasadzie więcej nie trzeba, a każda kolejna, wyższa odmiana to m.in. dodanie skórzanej tapicerki, elektrycznego dachu panoramicznego, podgrzewanej kierownicy czy dodatków stylistycznych.

Toyota RAV4 PHEV. Podsumowanie

Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również
Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również zasługuje na taką ocenę? Teoretycznie tak, bo Toyota – jak zwykle – dopracowała napęd niemal do perfekcji, zapewniając dość oszczędną i bardzo dynamiczną jazdę. Zastanawiam się jednak, czy warto dopłacać blisko 60 000 złotych do większej mocy, której raczej w tego typu aucie nie wykorzystamy, oraz możliwości jazdy bezemisyjnej na dystansie (realnym) około 60 kilometrów. Czy ta dopłata się zwróci? Moim zdaniem – nie, a tą kwotę lepiej wydać na wyższą wersję wyposażenia lub… zapas paliwa dla „zwykłej” hybrydy, która i tak w większości scenariuszy wykaże się większą oszczędnością. Kamil Rogala

Toyota RAV4 to sprawdzony, bardzo lubiany i świetnie sprzedający się samochód, który posiada rewelacyjny napęd hybrydowy. Czy hybryda plug-in również zasługuje na taką ocenę? Teoretycznie tak, bo Toyota – jak zwykle – dopracowała napęd niemal do perfekcji, zapewniając dość oszczędną i bardzo dynamiczną jazdę. Zastanawiam się jednak, czy warto dopłacać blisko 60 000 złotych do większej mocy, której raczej w tego typu aucie nie wykorzystamy, oraz możliwości jazdy bezemisyjnej na dystansie (realnym) około 60 kilometrów. Czy ta dopłata się zwróci? Moim zdaniem – nie, a tą kwotę lepiej wydać na wyższą wersję wyposażenia lub… zapas paliwa dla „zwykłej” hybrydy, która i tak w większości scenariuszy wykaże się większą oszczędnością.

Toyota RAV4 PHEV – zalety:

  • auto od razu z bardzo dobrym wyposażeniem w standardzie;
  • świetnie wykonane, dość staromodne, ale bardzo przestronne wnętrze;
  • bardzo dobre osiągi i świetny komfort podroży;
  • dość oszczędny napęd hybrydowy (szczególnie w mieście);
  • spory wybór wersji i wyposażenia opcjonalnego.

Toyota RAV4 PHEV – wady:

  • trochę za wysokie spalanie w trasie, ale można ro zrozumieć (gabaryty i masa);
  • przestarzały system i niektóre rozwiązania;
  • wysoka cena i wątpliwa opłacalność względem zwykłej hybrydy.

Porównanie Toyota RAV4 2.5 PHEV 306 KM (E-CVT) do wybranych konkurentów:

 

Toyota RAV4 2.5 PHEV 306 KM (E-CVT)

Volvo XC60 2.0 T6 Recharge 350 KM (AT8)

Mazda CX-60 2.5 e-SKYACTIV PHEV 327 KM (AT8)

Cena (zł, brutto)

od 256 900

od 257 900

od 261 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4600/1855

4708/1902

4745/1949

Wysokość (mm)

1690

1658

1680

Rozstaw osi (mm)

2690

2865

2870

Pojemność bagażnika (l)

520/1168

468/1395

570/1726

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1910

2086

1981

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

71

50

Rodzaj paliwa

benzyna (PHEV)

benzyna (PHEV)

benzyna (PHEV)

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, bezstopniowa E-CVT

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi


 


Moc (KM)

306

350

327

Moment obrotowy (Nm)

227 (silnik spalinowy)

350 (silnik spalinowy)

261 (silnik spalinowy)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6

5,7

5,8

Prędkość maksymalna (km/h)

180

180

200

Spalanie (l/100km)

1,0 (WLTP)

1,0 (WLTP)

1,5 (WLTP)

Zasięg na napędzie elektrycznym (km)

75

78

63

Emisja CO2 (g/km)

22 (WLTP)

23 (WLTP)

33 (WLTP)

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Toyota RAV4 2.5 PHEV 306 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie - Motofakty

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kamil Rogala
12 lipca, 21:38, Sylwek:

Co za burak to pisał. Mam taka Toyote prędkość Max to 199. Zasięg po naładowaniu do full 92km na wyswietlaczu spokojnie robi 80km.

Bzdura. Prędkość maksymalna wg. danych technicznych Toyoty (oficjalnych) to 180 km/h. W polskich warunkach trudno przetestować prędkość maksymalną, więc wiążące są oficjalne dane techniczne producenta. Podobnie z zasięgiem - wg. katalogu jest to 75 kilometrów, a jeśli komuś wychodzi więcej/mniej to już jego sprawa i bezsensownym jest oskarżanie autora o to, że jemu wyszło inaczej. Nie pomyślałeś, że mogło być zimno, warunki drogowe etc. wpłynęły na ostateczny wynik etc. Łatwiej od razu od buraków wyzywać? Trochę kultury by się przydało :)

n
nie biorę
stary design a cena świeża
S
Sylwek
Co za burak to pisał. Mam taka Toyote prędkość Max to 199. Zasięg po naładowaniu do full 92km na wyswietlaczu spokojnie robi 80km.
Wróć na i.pl Portal i.pl